2021-12-05, 19:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Nu jävlar harklade du ur dig något som inte har någon vetenskaplig grund, kan du kanske komma med ett något bättre uttalande?

Ok.
Jag skall vara lite tydligare.

Inget normalt samhälle har råd att stänga ner på ett sätt som ”svälter ut” smittan helt.
T.o.m. djur kan ju vara bärare av viruset. Hur menar du att man skall göra när det blossar upp igen?
Stänga världen några månader igen?

Tror helt enkelt inte att du förstår hur ett samhälle fungerar och hur du får din mat/el/sjukvård osv osv..
Skall dessa låsas in också?

Jag tror inte att någon som du överlever en vecka utan stöd från samhället..
Citera
Medlem
Ännu ett julbord i Norge, denna gång än så länge 42 sjuka

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...opet_row3_pos1
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Kompromisser, alla blir mer eller mindre drabbade på olika sett men här ser jag det som det är värt att använda ett andningsskydd för att minska smittrisken. Slipper du att bli smittad så har du redan direkt avvärjt det största problemet, så varför inte använda sig av det som till synes tycks vara det säkraste.

Jag hade gärna sett både masktvång och covidpass i ett betydligt tidigare skede. De som inte vill vaccinera sig skulle kunna titta på sporten via tv istället för att gå på matcher.
Citera
2021-12-05, 19:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det lär vara olagligt i Sverige att avsked någon för att denne inte är vaccinerad, så det finns nog inga jobb i Sverige som i absolut mening kräver det, annat då än att det blir opraktiskt om man måste resa utomlands.
Nej ingen som kommer bli avskedad, det skrev jag inte men de som är ovaccinerade kan inte genomföra vissa tjänsteresor. Hur företagen hanterar sådant vet jag inte. Hos oss inga problem då de som behöver genomföra sådan tjänsteresor redan är vaccinerade.
Du har uppenbarligen inget sådant jobb.
Citera
2021-12-05, 19:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag trodde det var allmän kännedom att man kan rapportera misstänkta biverkningar av läkemedel. Om inte så kanske dessa personer inte vet så mycket som de tror?

Nu vet jag inte vad du ska rapportera då du ju inte tagit sprutan. Tänkte du falskrapportera? Det avråder jag dig ifrån då de kommer att följa upp det.

Man går dit, får sprutan, väntar en kvart sen går man hem. Jag minns faktiskt inte om de nämnde något om var man kan rapportera.

Nej jag tänker inte anmäla någon biverkning av en spruta jag inte fått, men rent generellt verkar det vara möjligt att anmäla för någon annans räkning. T ex förväntas kanske en 3-åring inte själv kunna tota ihop en biverkningsanmälan till läkemedelsverket.

Jag trodde faktiskt att man var tvungen gå via läkare för att rapportera. Vissa saker kan ju bara sjukvården upptäcka dessutom, t ex förändrad blodbild eller sånt.
Citera
2021-12-05, 19:23
Medlem
Vasterass avatar
Något som verkligen bryr mig är att vi faktiskt inte vet vad som kommer, vi har en väldig massa tragiska scenarior i denna smitta och så lite kraft/ möjlighet att hantera den.

Vi skulle redan långt tidigare behövt se en tydligare plan för vi som jag ser det framförallt minska smittspridningen.
Det är bedrövande att se hur makthavare väljer att vara populistiska och hjälpa folket till "sans" mer än att agera rätt.
Vid en tidpunkt så släppte man på restriktioner och naturligtvis ökar då smittspridningen igen. Idag har vi en ny version av virus som härjar. Lite tillbaks till ruta ett, kanske detta virus inte är lika "farligt" men vi har fortfarande inte kontroll över spridning.

Den stora faran är att vi får se betydligt farligare versioner och nya virus som härjar globalt.
Citera
2021-12-05, 19:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej jag tänker inte anmäla någon biverkning av en spruta jag inte fått, men rent generellt verkar det vara möjligt att anmäla för någon annans räkning. T ex förväntas kanske en 3-åring inte själv kunna tota ihop en biverkningsanmälan till läkemedelsverket.

Jag trodde faktiskt att man var tvungen gå via läkare för att rapportera. Vissa saker kan ju bara sjukvården upptäcka dessutom, t ex förändrad blodbild eller sånt.

Jag rapporterade själv in yrsel som jag hade dagen jag tog spruta 1, inget konstigt med det. Min mor rapporterade också in magont efter sin första spruta (kan ju vara psykosomatiskt med alla skriverier om Astrazenecavaccinet). Är ju inga allvarliga biverkningar men det är viktigt att de kommer med.

Om du får förändrad blodbild så är det en mycket allvarlig biverkning och då hamnar du med största sannolikhet på akuten då du lär må som en hund, då rapporteras det av sjukvården.
Citera
2021-12-05, 19:29
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ok.
Jag skall vara lite tydligare.

Inget normalt samhälle har råd att stänga ner på ett sätt som ”svälter ut” smittan helt.
T.o.m. djur kan ju vara bärare av viruset. Hur menar du att man skall göra när det blossar upp igen?
Stänga världen några månader igen?

Tror helt enkelt inte att du förstår hur ett samhälle fungerar och hur du får din mat/el/sjukvård osv osv..
Skall dessa låsas in också?

Jag tror inte att någon som du överlever en vecka utan stöd från samhället..

Du upplevs av mig mer som en tyckare än en tänkare, du målar fan på väggen istället för att vara konstruktiv. Vi kan svälta ut själva smittan till stor del genom att inte låta den spridas vidare och det är en mild uppoffring just nu.
Nu räcker det med ett andningsskydd av medioker klass om alla använder det, men nästa steg kan bli vad som klassas som skydd i krigssituation. Jag är förberedd och jag har koll, men det gäller inte majoriteten.
Citera
2021-12-05, 19:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Visst, men min poäng var att effekten kom tidigt, när fortfarande få hade hunnit vaccineras, framför allt erhålla full effekt av andra dosen. Det stöder idén att rätt få behöver vaccinet. Massvaccineringshysterin är därför obegriplig.
Det gör det inte alls det. Vi ser en tillbakagång i smittspridningen först när övriga befolkningen vaccineras senare fram emot sommaren.

Och statistiken från hösten talar sitt tydliga språk fortfarande. 50+ genomsnittsålder på IVA för ovaccinerade och 70+ för vaccinerade. Det var värre tidigare i höst. Då var det bara ovaccinerade på IVA.

Och släpp dödstalen. Det är iofs sorgligt att någon dör men tusentals får räkna med mer eller mindre långdragna besvär, en del från permanenta skador och definitivt förkortad livslängd.

Det här gäller Sverige alltså. Det är värre på andra håll med dålig vaccinvilja.
Citera
2021-12-05, 19:31
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag rapporterade själv in yrsel som jag hade dagen jag tog spruta 1, inget konstigt med det. Min mor rapporterade också in magont efter sin första spruta (kan ju vara psykosomatiskt med alla skriverier om Astrazenecavaccinet). Är ju inga allvarliga biverkningar men det är viktigt att de kommer med.

Om du får förändrad blodbild så är det en mycket allvarlig biverkning och då hamnar du med största sannolikhet på akuten då du lär må som en hund, då rapporteras det av sjukvården.

Jag anser att man ska vara väldigt lyhörd på mediciner och speciellt det du får intravenöst in i kroppen, biverkningar är mer regel än undantag.
Citera
2021-12-05, 19:34
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag hade gärna sett både masktvång och covidpass i ett betydligt tidigare skede. De som inte vill vaccinera sig skulle kunna titta på sporten via tv istället för att gå på matcher.

Jag tror vi har något gemensamt där att det är en bra framförhållning i att inte bli smittad till att börja med.
Citera
2021-12-05, 19:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag anser att man ska vara väldigt lyhörd på mediciner och speciellt det du får intravenöst in i kroppen, biverkningar är mer regel än undantag.

Nu ges covidvaccinen intramuskulärt i deltoideusmuskeln, men har du otur och sköterskan inte aspirerar så kan du få det i ett blodkärl, det är mindre bra. Intravenösa mediciner ges oftast av sjukvården och då av en anledning, då har de bra koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in