Citat:
Ursprungligen postat av
AlkoholiseradArab
Nej, du respekterar inte mina kunskaper om du på fullaste allvar argumenterar för att polisen skulle ringa till morsan och säga att dom utesluter självmord, inte finner bevis för mord men har lyckats identifiera mordvapnet? haha
Och nej, du skrev inte ordagrant så, men det du menar är ju precis det. Finns inget annat alternativ.
Nej, det är inget unikt i att människor (snygga, mitt i livet med matchoyrken) tar livet av sig. Sprängmedel är kanske inte det första alternativet. Men för någon som kan det är det ju en ganska human och snabb metod att göra det på. Betydligt mer säkert och mycket snabbare detonationshastighet än att tex skjuta sig. Med det sagt tycker väl jag också att allt det här är lite konstigt. Men motsatsen till ett konstigt självmord är betydligt mycket mer konstigt.
Dessutom är det ju så att dom flesta självmord inte når allmänheten med detaljer.
Vad är det med personen DA om man undersöker den närmare som gör att självmord är än mindre sannolikt? Säg förbövelen inte vad föräldrarna tycker och uppfattar honom. Med den logiken så sitter i så fall 50% av alla mördarna på svenska fängelser inne på falska grunder. Efter som "men han var ju så snäll, skulle aldrig kunna göra något sådant" mer eller mindre är ett mantra i det fallet.
Vad gäller polisens agerande. Om dom står med en kropp. Dom utesluter självmord, Dom bekräftar sprängning med sprängmedel. Du tror på fullaste allvar att dom springer till mamman och säger detta efter att familjen tjatat, för att sedan knipa käften och låssas som ingenting? Det går inte till så... Släpp det!

Det saknades ett "inte" vid utesluta självmord. Vem som helst förstår det... Och man behöver inte vara någon expert av myndighetsutövande och dess språk för att förstå det. Jag tror aldrig någonsin att man konstaterat att en person inte tagit livet av sig när den är utsatt för den typen av våld som du bara kan få på två vis. Och sedan inte utreda det som mord.
Ja, utredningen är väl tillförd diverse labbresultat, vittnesuppgifter och annat. Men från den stund man gick ut i media och sade att man inte misstänkte något brott. Så har det inte hänt speciellt mycket. Utredningen är öppen, men väntar och ser om det dyker upp något. Inväntar lite mer labbresultat. Det är allt.
Jag vet inte allt nej och jag har inte jätte stor inblick i utredningen. Men jag VET att man fortfarande inte misstänker mord. Och jag vet att man sedan tidigt skede misstänkte självmord. Varför det är så vet jag inte. Vad man sagt och inte sagt till familjen har jag ingen jävla aning om. Men mitt sunda förnuft (ja, tro det eller ej, jag har ett sådant) säger mig att man omöjligt kan ha varit så korkad att man säga att det är omöjligt att han tagit livet av sig. Kroppen är sprängd och det finns bara två rimliga alternativ. Att dessutom säga vad mordvapnet var (i en utredning man påstår sig inte veta vad som hänt i och att man inte har bevis för att det är mord men utesluter självmord) är än mer korkat. Ni måste verkligen ta ett steg tillbaka här.
Synd att du upplever att jag inte respekterar dina kunskaper. I dina senaste två inlägg mot mig, har du presenterat hur du tänker på ett mycket förnuftigt sätt, tack. För att inte låta motsägelsefull vill jag förklara på mitt sätt.
Du förstår nog att på frågan, vad har hänt DA skiljer sig min syn med DAs föräldrar. Och det är inte konstigt, de har mer information om fallet jämfört med mig och de känner sin son väl. Föräldrarna utesluter händelsen att sonen kan ha begått självmord. Dock ej jag, det finns en (mycket) liten sannolikhet för en sådan händelse.
Följande mening i mammans inlägg om samtalet med polisen, har varken Google eller jag kunnat översätta korrekt.
"Güzel Denizim sebebini öğrenemiyeceğimiz nedenlerle yok edildi."
För att återge innehållet så korrekt som möjligt försöker jag skriva tolkningen istället för översättningen, det blir ungefär som följande:
Vi kommer inte att få veta svaren till varför, eftersom det utplånades tillsamman med min vackra Deniz.
Det mamman antyder är att DA var nästan utplånad, kvarlevorna innehöll troligen inte vitala organ och därför gick det inte att fastställa underliggande dödsorsak. Alltså från kvarlevorna och från fyndplatsen kan polisen inte hitta spår eller bevis som kan förklara DAs död.
Om eller varför polisen har arbetat med självmordspår kan jag inte svara på, men förstår att det inte bestyrks av fynden. Och det är inte konstigt eftersom det har också framkommit i tråden att spår och bevis försvinner från en svår sprängdkropp som har legat ute i naturen under flera månader.
Återigen, om vi betraktar hennes inlägg, vi förstår då att polisen har närmare information om sprängmedlet. Motvilligt antyder mamman att eftersom sprängmedlet tillhör Försvarsmakten, går det inte att utesluta att en eventuell gärningsman kan ha anknytning till Försvarsmakten. Jag är ingen tankeläsare, men gissar att föräldrarna kanske tror att händelsen kan förklaras som ett vanligt kriminalfall, där gärningsmannen och offret har anknytning till varandra.
Nu till något annat, från dina inlägg förstår jag att du dömer föräldrarna hårt men jag vet inte varför. Du har tillgång till alla deras inlägg, motinlägg och bilder och kan använda dessa för att bilda dig en någorlunda korrekt uppfattning om. Jag däremot saknar Facebookskonto. Om du använder Google för att besöka deras och DAs minnesplats kan du se hur lite som jag har tillgång till. Trots detta betraktar jag föräldrarna med annorlunda ögon och har kanske till och med lyckats bilda en sannare bild jämfört med dig.
Du är en förnuftig människa med samvete, du behöver inte döma två gamla människor som anser sig ha blivit två levande döda
(
"Denizim seninle birlikte bizlerde öldük" : Med dig dog vi också min Deniz).
Jag tror att du förstår varför jag skriver detta inlägg till dig.
Ha det fint.