2021-12-03, 23:13
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Polisen har definitivt fler dokument i DAs fall idag än vad man hade under mars månad. I en pågående utredning ackumuleras kunskap och handlingar. Att det över tid insamlade dokument inte bidrar till fallets lösning är en annan fråga.

Polisens har gått ut med några knappordiga uttalande med massmedia under mars månad sedan har det varit tyst. Vissa tolkar denna tystnad som indikation på att fallet rör självmord, dock ej alla. Vi vet inte med säkerhet vilka spår som undersöktes och vilka hypoteser man arbetade med. Om man inte vet med säkerhet vad en ståndpunkt är, man kan inte heller veta om den är ändrad.

Du förklarar att en händelse: en officer blir mördad av arbetskamrat/arbetskamrater eller av främmande makt, är unikt.
Du har rätt. Men minst lika unikt är händelsen, att en svensk elitsoldat/officer begår självmord med stulet sprängmedel i en nationalpark. Börjar man undersöka personen DA närmare upplevs händelsen självmord ännu mindre sannolikt. Låt oss därför inte försöka gissa och jämföra sannolikheter för olika händelser.

Din beskrivning av hur myndigheter arbetar låter rimligt. Men lika rimligt är det att en familj som så intensivt efterfrågat information under flera månaders tid från polismyndigheten, inte skulle missförstå en summering av utredningsresultaten. Och en mindre överföra vilseledande fakta till vänner och allmänhet i ett forum som Facebook.

Från mammans inlägg förstår man att de är flera personer som har haft möte med polisen men det framgår inte om mötet var fysisk eller hölls i telefon. Jag förstår och respekterar dina kunskaper och erfarenheter av hur myndigheter arbetar med sådana ärenden men jag kan inte misstro mamman, innehållet i hennes inlägg kan mer eller mindre överstämma med polisens summering av fallet.

Jag låter tiden visa vad som är sant.
Nej, du respekterar inte mina kunskaper om du på fullaste allvar argumenterar för att polisen skulle ringa till morsan och säga att dom utesluter självmord, inte finner bevis för mord men har lyckats identifiera mordvapnet? haha
Och nej, du skrev inte ordagrant så, men det du menar är ju precis det. Finns inget annat alternativ.

Nej, det är inget unikt i att människor (snygga, mitt i livet med matchoyrken) tar livet av sig. Sprängmedel är kanske inte det första alternativet. Men för någon som kan det är det ju en ganska human och snabb metod att göra det på. Betydligt mer säkert och mycket snabbare detonationshastighet än att tex skjuta sig. Med det sagt tycker väl jag också att allt det här är lite konstigt. Men motsatsen till ett konstigt självmord är betydligt mycket mer konstigt.
Dessutom är det ju så att dom flesta självmord inte når allmänheten med detaljer.

Vad är det med personen DA om man undersöker den närmare som gör att självmord är än mindre sannolikt? Säg förbövelen inte vad föräldrarna tycker och uppfattar honom. Med den logiken så sitter i så fall 50% av alla mördarna på svenska fängelser inne på falska grunder. Efter som "men han var ju så snäll, skulle aldrig kunna göra något sådant" mer eller mindre är ett mantra i det fallet.

Vad gäller polisens agerande. Om dom står med en kropp. Dom utesluter självmord, Dom bekräftar sprängning med sprängmedel. Du tror på fullaste allvar att dom springer till mamman och säger detta efter att familjen tjatat, för att sedan knipa käften och låssas som ingenting? Det går inte till så... Släpp det! Det saknades ett "inte" vid utesluta självmord. Vem som helst förstår det... Och man behöver inte vara någon expert av myndighetsutövande och dess språk för att förstå det. Jag tror aldrig någonsin att man konstaterat att en person inte tagit livet av sig när den är utsatt för den typen av våld som du bara kan få på två vis. Och sedan inte utreda det som mord.

Ja, utredningen är väl tillförd diverse labbresultat, vittnesuppgifter och annat. Men från den stund man gick ut i media och sade att man inte misstänkte något brott. Så har det inte hänt speciellt mycket. Utredningen är öppen, men väntar och ser om det dyker upp något. Inväntar lite mer labbresultat. Det är allt.

Jag vet inte allt nej och jag har inte jätte stor inblick i utredningen. Men jag VET att man fortfarande inte misstänker mord. Och jag vet att man sedan tidigt skede misstänkte självmord. Varför det är så vet jag inte. Vad man sagt och inte sagt till familjen har jag ingen jävla aning om. Men mitt sunda förnuft (ja, tro det eller ej, jag har ett sådant) säger mig att man omöjligt kan ha varit så korkad att man säga att det är omöjligt att han tagit livet av sig. Kroppen är sprängd och det finns bara två rimliga alternativ. Att dessutom säga vad mordvapnet var (i en utredning man påstår sig inte veta vad som hänt i och att man inte har bevis för att det är mord men utesluter självmord) är än mer korkat. Ni måste verkligen ta ett steg tillbaka här.
Senast redigerad av AlkoholiseradArab 2021-12-03 kl. 23:23.
Citera
2021-12-04, 00:49
Medlem
Intressant ändå att tråden i allra högsta grad fortfarande lever. Men varför ligger den i den här kategorin? Bara det får ju folk som tror på annat än självmord livsrum. Borde så klart ligga i Konspirationer och alternativa teorier-tråden för i Uppklarade försvinnanden finns det väl redan en Deniz-tråd?

RIP Deniz
Citera
2021-12-04, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Jag instämmer, det du skriver är ju hemskt. Märkligt att en jurist som arbetar vid Polismyndigheten gör något sådant som är så omdömeslöst. En myndighetsperson som har tystnadsplikt skriver i DAs minnesplats uppgifter rörande hans död?
Det låter väldigt desperat att en myndighetsperson försöker påverka individer i en minnesplats, även om syftet är att dementera, korrigera eller stoppa spridningen av felaktig information.

Är det säkert att han är jurist hos polisen?

Jag är inte säker på om han är jurist hos polisen, det är igenting som jag kan säga med säkerhet
Men det står i en kommentar skrivet av en kvinna att han är det och troligtvis kan den personen kollat upp honom
och han själv har inte dementerat det

Ja om det stämmer så är det fruktansvärt
Både osmakligt och det borde klassas som tjänstefel

Tråden är lång men han skriver några kommentsrer bla att föräldrarna redan fått info om DA så han ifrågasätter mamman varför hon skriver att de inte fått det
Mamman svarar med att de har inte fått några svar
Enl vad jag kan utläsa så är fallet klart enl honom
Han skriver så här i en kommentar jag kopierat
Den kommentsren är svar till en kvinna som jobbar på en begravningsbyrå och hennes kommenterar i tråden är goda råd till familjen bla om att dödsdatum borde finnas hos skattemyndigheterna
Hon talar om att det är en rutin som rättsläkaren ska vidarebefodra till skatteverket/folkbokföring

En kommentar kopierad som den ev juristen svarar henne med ⬇️

Familjen har redan fått information om tillvägagångssätt.

Det är fortfarande sekretess på obduktion m.m. - så sluta sprid nonsens nu, tack.

Han är arrogant och smått otrevlig i tråden
Så en kvinna skriver att familjen Arda inte tänker ha någon dialog med honom
Citera
2021-12-04, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag har följt fallet sedan sida ett i "försvunna personer"- tråden, och vad jag vet så är det inga av de vittnesmål som då dök upp som har kunnat styrkas att de faktiskt handlade om Deniz. Nu heter det att två löpare har mött honom i Tyresta, så detta vore intressant att få en länk på. Är detta vidimerat eller en trådsanning?
Jag vet att en kvinna påstod sig ha sett honom gena över en privat trädgård, men det var en ganska bra bit från fyndplatsen i västlig riktning.

Edit: Och kvinnans vittnesmål dök upp drygt två veckor efter försvinnandet.

Jag känner också att jag följt fallet nogrant i pressen och på fb. DA söksidan
Jag får samma uppfattning som dig att det inte fanns några vittnesmål som kunde styrkas
Nu är det så länge sedan och visst kan även jag ha missat en del
Det enda jag vet om de fynd som det skrevs om i pressen på platsen då de hittade DA var något elektroniskt
Och min tanke var att det ev kan vara DA nyinköpta special klocka
De nämde nog också hans skor om jag nu minns rätt?

Jag minns också att folk som var ute i skog o h mark höll utkik på föremål de hittade ute som de sände in bilder på till sökteamet
men om kag förstått rätt så fanns det ingen anknytning till DA i något de hittade
Citera
2021-12-04, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Då är vi två. Jag hade gärna sett en sammanfattning med samtliga vittnen och sista observationerna. Det där snacket tappade jag helt bort efter han hittats. Då satt man mer och väntade på Polisens slutsats.

Jag har inte hört något om ett par löpare som möter honom. Det enda jag mins på rak arm var någon kvinna vid en tomt som han skall ha frågat om han fått korsa gården eller något?
Det hade så här i efterhand varit intressant att se alla dessa observationer om dom ligger i närheten av där han hittades. Någon form av sammanfattning och vilka observation som avfärdades och vilka som faktiskt med stor sannolikhet var DA. I så här stora fall kommer det mycket "falsk" information också. Dels av "troll" men också folk som ser den eftersökte i varenda hörn. Jag tror dock inte detta fall vara lika nerringt på tips som tex Patrik Linfeldt. Där observerades han i princip i hela landet och han sågs i drömmar utomlands på stränder och allt möjligt skit.

Dock skall jag poängtera att när man söker enligt mso så jobbar man inte utifrån en plats. Utan snarare information om den försvunne och statistik, Man har flera alternativ som man koncentrerar sig emot. Men i ett försök att göra området så litet som möjligt. Om man får en observation på en plats så avbryter man inte och koncentrerar allt på samma plats. Och dom flesta observationerna som sker av försvunna människor är ju (uppenbarligen) innan dom försvann/blev utsatta för brott/tog sitt liv/råkade ut för olyckan. Så i sammanhanget ganska ointressant mer än att man har ytterligare ett närområde att söka av. För med facit i hand så hittas dom ju ofta där man sökt eller i närområdet. Det här fallet var ju inte på något vis annorlunda på den punkten.

Ja det låter logiskt om att söken sprids som du beskriver
Och jag följde fallet både i pressen och på söksidan som skapades
Men jag har inget minne av att de vittnesuppgifter som kom in kunde styrkas till att det var DA

Det skulle vara intressant att få se de upogifterna
Någon som vet vart de uppgifterna kan finnas tillgängliga?
Senast redigerad av Anedin 2021-12-04 kl. 02:31.
Citera
2021-12-04, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick Voodoo
Intressant ändå att tråden i allra högsta grad fortfarande lever. Men varför ligger den i den här kategorin? Bara det får ju folk som tror på annat än självmord livsrum. Borde så klart ligga i Konspirationer och alternativa teorier-tråden för i Uppklarade försvinnanden finns det väl redan en Deniz-tråd?

RIP Deniz

Jag är inte så säker på att fallet är uppklarat
Det finns något hos polismyndigheten som heter kalla fall
Det kan mycket völ vara så att det här fallet ligger där
Kalla fall innebör bla att fallen tas upp för en ny utredning om något nytt ev bevismatrial/ledtråd dyker upp
Citera
2021-12-04, 07:56
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexagon9mm
För alla er som undrar om sanningshalten om det jag skriver om här:
I tråden om Aviciis död var jag den första att berätta om vad som hänt.
Dvs självmord.
Som vanligt så skrev folk massa nonsens och jag var inte trovärdig bla bla.
Facit: Jag hade rätt.
Dock enbart pga av info jag fått.

Nu råkar jag ha info om dessa löpare som är 100% reko människor och dessa lämnar ingen fejkinfo med dold agenda.
Dessa har varit på plats och mött en ensam Deniz.
Ren fakta.

Och till er murvlar och foliehattar i tråden ber jag er att ägna er åt nåt annat.

Har ingen vinning i nåt som skrivs här på FB mer än att sanningen ska fram.

#Suicidezero

Fetade:

Det stämmer. Du hade även rätt på tillvägagångssättet gällande Avicii. Så dina källor var korrekta den gången.

Visst betyder inte det att du har rätt nu för den delen, men jag ser inte direkt någon anledning till att du skulle sitta här och hitta på.

Det är uppenbart att DA tagit sitt liv, så jag förstår verkligen inte de som fortfarande tvivlar och skriver en massor av påhitt.

Det är jävligt respektlöst. Tyder även på stor okunnighet om psykisk ohälsa bland män.
Citera
2021-12-04, 11:46
Medlem
Har fått lite mer info som för mig gör detta lite mer lättförståeligt.
Då dessa löpare mötte en ensam Deniz så var löparna på väg från platsen där Deniz hittades och Deniz sprang mot densamma.
Detta upplevdes märkligt då mörkret började komma och springa ditåt var helt orimligt då terrängen där är inget man rör sig i mörkret.
Citera
2021-12-04, 16:37
Medlem
Ni som säger att han inte visade tecken på att må dåligt… i en lång artikel i tidningen blev han beskriven som en kille som gärna bakade en paj och smällde i sig hela tills han mådde dåligt… det är INTE ett normalt beteende att sitta själv och baka och äta mängder tills illamående uppstår… det är en ätstörning som fungerar som ångestdämpande…han har inte heller varit tyst om sin längtan efter fru och barn… han ville ha en familj… jag tror inte han ville dö… jag tror han bara ville försvinna… hade han velat dött hade han hängt sig i lägenheten istället för att noggrant planera att sprängas i skogen…tyvärr försvann han inte så tyst som han nog hade önskat med tanke på allt pådrag… givetvis är det fruktansvärt tragiskt och Deniz var en mycket fin kille… jag tvivlar inte heller på moderns kärlek till Deniz men ibland kan kärlek kväva…

Jag rekommenderar verkligen att vissa här inne läser ARABENS, LACUS och även VAXADS inlägg noga… dessa tre har upprepade gånger förklarar sakligt och noggrant…

Till Piella—- Angående att vissa inlägg tas bort så är det moderatorerna som tar bort inlägg som inte rör ämnet… typ det mesta av ditt kackel…
Citera
2021-12-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Ni som säger att han inte visade tecken på att må dåligt… i en lång artikel i tidningen blev han beskriven som en kille som gärna bakade en paj och smällde i sig hela tills han mådde dåligt… det är INTE ett normalt beteende att sitta själv och baka och äta mängder tills illamående uppstår… det är en ätstörning som fungerar som ångestdämpande…han har inte heller varit tyst om sin längtan efter fru och barn… han ville ha en familj… jag tror inte han ville dö… jag tror han bara ville försvinna… hade han velat dött hade han hängt sig i lägenheten istället för att noggrant planera att sprängas i skogen…tyvärr försvann han inte så tyst som han nog hade önskat med tanke på allt pådrag… givetvis är det fruktansvärt tragiskt och Deniz var en mycket fin kille… jag tvivlar inte heller på moderns kärlek till Deniz men ibland kan kärlek kväva…

Jag rekommenderar verkligen att vissa här inne läser ARABENS, LACUS och även VAXADS inlägg noga… dessa tre har upprepade gånger förklarar sakligt och noggrant…

Till Piella—- Angående att vissa inlägg tas bort så är det moderatorerna som tar bort inlägg som inte rör ämnet… typ det mesta av ditt kackel…

I vilken tidning läste du att DA hetsåt?
Kan du vara snäll att länka det?
För mig låter det märkligt att en media uppmärksammar en sådan sak
Jag själv älskar kaffebröd/godis och kan äta upp en hel tårta själv men jag har inga problem med sk hetsätning och äter det inte för att dämpa ångest
Har absolut inga psykiska problem
men det är väldigt gott med vissa saker

Kärlek kan döda?
Hur kom du fram till att moderns kärlek var onormal och kvävande?.

IDet sägs att sverige har flest ensamhushushåll i värden
Det betyder inte att vi har flest självmordskanddater

Da önskan var precis som många andras
att hitta kärleken och bilda familj
Inget konstigt alls
Och att dra slutsatsen att han var vid nedsatt psykisk hälsa pga det är mycket långsökt
Dels för att han hade inga problem med att inte vara omsvärmad av beundrare
Och vid hans ålder är finns det många år tkvar för att förverkliga familjedrömmen

Ärligt det går ju att hitta på hur många anledningar som helst för att få sin tes bekräftad att stämma för psykisk ohälsa

Det är rena spekulationerr och inte fakta om hur det verkligen var..
Att sitta och säga att alla andra har fel med sina spekulationer om man har en annan åsikt om fallet
Så bör man nog ha mer fakta att presentera för att stärka sin tes annars blir man inte trovärdig och får räkna med att bli ifrågasatt

Jag ser tiden ann om fallet..
Senast redigerad av Anedin 2021-12-04 kl. 18:20.
Citera
2021-12-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexagon9mm
Har fått lite mer info som för mig gör detta lite mer lättförståeligt.
Då dessa löpare mötte en ensam Deniz så var löparna på väg från platsen där Deniz hittades och Deniz sprang mot densamma.
Detta upplevdes märkligt då mörkret började komma och springa ditåt var helt orimligt då terrängen där är inget man rör sig i mörkret.

Jag blir nyfiken på var du har fått mer info?

Jag följdr fallet både i media och på den skapade fb söksidan
Jag har inget minne av denna uppgiftt om dessa vittnen som blivit bekräftade i media som säkrade uppgifter

Om det nu skulle stömma så borde söket bara mer koncentrerat runt just denna plats
Det är ju i så fall de sista som såg DA i livet

Sen blir jag lite fundersam på varför dessa löpare vid mörkrets ingång springer så avsides fr löpspåren i Tyresta där det är belysning?
Citera
2021-12-04, 18:41
Medlem
ANEDIN… vart har jag skrivit hetsåt… sluta hitta på egna sanningar om vad jag skriver tack! Att Deniz gillade att baka och sedan åt tills han mådde illa stod i expressen… låst artikel… testa att googla… så finner du den…var en vän till han som beskrev hur Deniz var privat…jag älskar också bullar men det är en jävla skillnad på att äta många för att det är gott och att äta tills man mår illa…hänger du med… äta tills man mår illa och vill spy…DET är inte samma sak som att äta för att man gillar sötsaker…

Varför lägger jag ens energi på dig…
Senast redigerad av LillBurtan 2021-12-04 kl. 18:42. Anledning: Dubbel ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in