Citat:
Ursprungligen postat av
dA_1_nibblah
I inget av avseenden som har betydelse är han en kvinna. Att klä sig i kvinnokläder, äta hormoner eller stympa sitt kön gör inte en man till en kvinna. Att folk måste bita sig i läppen för att komma ihåg att inte tabba sig och "felköna" honom för att spela med i hans vanföreställningar gör honom inte till en kvinna. Att godhetssignalera genom att förstärka hans beteende är att göra honom en björntjänst.
Här tar du upp en intressant aspekt som jag funderat på.
När riskerar man att felköna någon? När man talar
om någon. I situationer när personen inte är närvarande kan man råka felköna någon. Vad sker då i så fall? Tar personen illa upp? Det går ju inte, för den är ju inte där och hör felköningen. Finns det spioner och mikrofoner utplacerade överallt så att dessa snappar upp felköningar som sedan rapporteras till RFSL:s högkvarter så att dessa kan börja opinionsbilda för lagar som vid brott straffar någon för sina ord? Är det här anklagelserna om vänsterextremism kommer? Att trans skulle leda till ett angiverisamhälle? Med stöd av anklagelser om sekterism och dogmatiskhet som tidigare gjorts är det lätt att tänka sig att vissa fruktar stalinism.
Kallar jag skolministern för en man händer inget nämnvärt här och nu. Gör jag det till henne personligen kanske mitt underliga språkbruk där jag talar med någon i andra person blir ifrågasatt och att jag också anses otrevlig och blir rättad. Men det händer som sagt inget världsomvälvande. Är skolministern en känslig snöflinga som blir utom sig av en känslostorm som utlöses av felköning? Det vet jag inte. Men hur ställer du dig själv till att bli felkönad, om än bara en gång när du i efterhand får veta att någon gjort det? Springer du till massmedierna och Diskrimineringsombudsmannen eller rycker du på axlarna, struntar i det och går vidare i livet?