2021-11-29, 14:56
Medlem
Horungar som uppfattar högerfilen på motorvägen som 30 km under hastighetsgränsen. Samt de som tror att man anpassar farten till motorvägen när man väl kommer in i första filen. Sedan aphjärnor som inte kan parkera utan en annan bil som referens.
Citera
2021-11-29, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Konstigt, min trafiklärare sa alltid att växla fil vid utfart är bra för nå kan man enkelt blockera att andra försöker komma in i rondellen medans man själv håller på och lämna den.

Glömde hen nämna att du som ska in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot de i samtliga filer i cirkulationsplatsen?
Citera
2021-11-29, 15:58
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Glömde hen nämna att du som ska in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot de i samtliga filer i cirkulationsplatsen?
Nä? Vad hade det med saken att göra? Det handlar om att vid utkörning inte släppa in folk i ytterfilen som teoretiskt sett skulle kunna blocka din egen utfart från innerfilen genom att lägga sig i ytterfilen ivägen medans du är påväg ut.
Citera
2021-11-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Läste du? Du blåser väl inte från innerfilen rakt ut till utfarten? Innerfilen = den närmaste i rondellen. Rondellen = normalt en rund gräsplätt i en cirkulationsplats.

Det finns gott om cirkulationsplatser där man kan och det är meningen att man ska kunna lämna CP direkt från innerfil/vänsterfil och ut på utfarten. Dock kräver det att man har noga koll på omgivningarna och i synnerhet vad som sker i ytterfilen. Likaså är det av stor vikt att alla samspelar och alltså att även de i ytterfilen håller koll på innerfilen och själva är mycket tydliga med vad de själva ämnar göra. Ska de inte ut utan vidare runt så är det inte förbjudet att ge tecken med vänsterblinkers om fortsatt färd runt, jag det är synnerligen lämpligt om man inte vill riskera kollision (oavsett vem som sen blir dömd som vållande)
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2021-11-29 kl. 16:34.
Citera
2021-11-29, 17:48
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
När man kör i ytterfilen på motorväg och folk byter fil när avståndet är så små att man behöver bromsa ordentligt.
Antingen ser de inte i sina backspeglar, eller de skiter i andra, eller de vill leka polis och tycker att man har för hög hastighet.

De värsta stolpskott börjar blinka för filbyte precis när man ska köra förbi vilket leder till att jag ignorerar de och kör förbi (eftersom man knappast kan förväntas tvärnita på motorväg), vilket leder till kortslutning i deras små hjärnor.

Titta i dina speglar innan du byter till vänsterfil.
Om du kan byta utan att hindra någon: Blinka och bytt.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Samspelet i trafiken bygger på att folk följer trafikreglerna. Om alla i ytterfilen körde 250 med täta mellanrum blir det svårt att byta, eller hur?

Vilken fil menar ni när ni säger ytterfil? Höger eller vänster?
Citera
2021-11-29, 20:35
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag avser de som inte kör ut via ytterfilen. Utan bara blåser rakt ut från innerfilen. Nära kosta mig livet.
inte många döda i rondeller, det är därför vi har dem.
Citera
2021-11-29, 21:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
inte många döda i rondeller, det är därför vi har dem.

I mitt fall drog en förare bilen tvärs över ytterfilen i 90 grader. Svårt att väja när man puttrar fram i ytterfilen.
Citera
2021-11-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Nä? Vad hade det med saken att göra? Det handlar om att vid utkörning inte släppa in folk i ytterfilen som teoretiskt sett skulle kunna blocka din egen utfart från innerfilen genom att lägga sig i ytterfilen ivägen medans du är påväg ut.

Aha misstolkade ditt inlägg när du skrev att han sade att du skulle växla fil vid utfart, du måste ha menat innan utfart, för annars drar du rätt ut från innerfilen.
Citera
2021-12-01, 14:19
Medlem
Citat:
I mitt fall drog en förare bilen tvärs över ytterfilen i 90 grader. Svårt att väja när man puttrar fram i ytterfilen.

Det är ju låga farter i rondellen så normalt inget man dör av eller cyklade du?
Citera
2021-12-01, 14:22
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är ju låga farter i rondellen så normalt inget man dör av eller cyklade du?

Körde tung mc.. Inget du hanterar enkelt då ekipaget väger 360 kg. Idioten kollade inte trafiken.
Citera
2021-12-01, 14:59
Medlem
Citat:
Körde tung mc.. Inget du hanterar enkelt då ekipaget väger 360 kg. Idioten kollade inte trafiken.

Och du var etablerad i cirkulationen, dvs körde inte in i ytterfilen på rondellen precis när den andre kom körandes i innerfilen?
Citera
2021-12-01, 15:13
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Det enda jag stör mig på är folk som inte blinkar när de kör i rondell. Numera brukar jag bara köra rakt ut, och om personen i rondellen inte blinkat och ändå fortsätter i rondellen så får de leva med att få hjärtat i halsgropen och trycka på bromsen. Jag kör ändå ingen 2006 års modell till bil så om de brakar in i mig från sidan så kan jag leva med det

Ditt beteende är trafikfarligt och riskerar att leda till en olycka. Även om andra gör fel så är det ändå fortfarande ditt ansvar att bete dig trafiksäkert och behärska din ilska och aggression. Av det du skriver här att döma så borde du inte ha körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in