2021-11-18, 21:10
Medlem
kl4sseKocks avatar
Ej att förglömma folk som kör med enögda ljus eller de som har ljuset åt alla håll och kanter, ett par Kines ögon ligger i lä där.

Och inte minst idioter som kör med halvljus dimljus!
Citera
2021-11-24, 17:35
Medlem
Kalasmannens avatar
Inte i trafiken men om trafiken: Folk som kallar högerfil för innerfil.
Citera
2021-11-24, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Inte i trafiken men om trafiken: Folk som kallar högerfil för innerfil.

I vilket sammanhang skulle någon göra det? Innerfil som uttryck kanske man använder i en rondell, men den går ju åt vänster, så alltså bli innerfilen = vänsterfilen.
Citera
2021-11-24, 19:52
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
I vilket sammanhang skulle någon göra det? Innerfil som uttryck kanske man använder i en rondell, men den går ju åt vänster, så alltså bli innerfilen = vänsterfilen.

Exakt.

Har hört folk som sagt att dom blev tvungna att köra om på insidan för att det gick så långsamt i ytterfilen. Som om att det skulle vara något fel med det. Även läst flera böcker där det beskrivits att dom var tvungna att ligga i ytterfil hela vägen för att det skulle gå snabbare.

Hörde på Mix Megapol förra veckan någon som sa sig åka från Gotland men att det var fullt i ytterfilen så han körde om flera stycken när han låg i innerfilen fast det är olagligt enligt honom. Och menade på att ytterfilen bara var för omkörning.

Dvs folk som kallar vänsterfil för ytterfil och högerfil för innerfil.

Men det kanske är lokalt. Dom exempel jag tar upp kommer från södra sverige.
Citera
2021-11-29, 10:56
Medlem
När man kör i ytterfilen på motorväg och folk byter fil när avståndet är så små att man behöver bromsa ordentligt.
Antingen ser de inte i sina backspeglar, eller de skiter i andra, eller de vill leka polis och tycker att man har för hög hastighet.

De värsta stolpskott börjar blinka för filbyte precis när man ska köra förbi vilket leder till att jag ignorerar de och kör förbi (eftersom man knappast kan förväntas tvärnita på motorväg), vilket leder till kortslutning i deras små hjärnor.

Titta i dina speglar innan du byter till vänsterfil.
Om du kan byta utan att hindra någon: Blinka och bytt.
Citera
2021-11-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
När man kör i ytterfilen på motorväg och folk byter fil när avståndet är så små att man behöver bromsa ordentligt.
Antingen ser de inte i sina backspeglar, eller de skiter i andra, eller de vill leka polis och tycker att man har för hög hastighet.

De värsta stolpskott börjar blinka för filbyte precis när man ska köra förbi vilket leder till att jag ignorerar de och kör förbi (eftersom man knappast kan förväntas tvärnita på motorväg), vilket leder till kortslutning i deras små hjärnor.

Titta i dina speglar innan du byter till vänsterfil.
Om du kan byta utan att hindra någon: Blinka och bytt.

Samspelet i trafiken bygger på att folk följer trafikreglerna. Om alla i ytterfilen körde 250 med täta mellanrum blir det svårt att byta, eller hur?
Citera
2021-11-29, 11:45
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Nåt jag irriterar mig hejdlöst på är när äldre kärringar
(det är alltid dom som gör det) slår upp sin bildörr på
trånga parkeringar, och låter sin dj-vla dörr träffa en
bredvidstående bil. Råkade ut för det häromveckan,
fanskapet fick en avhyvling så jag trodde att jag
framkallade hjärtattack på tanten. Som givetvis
var iförd kappa och hatt (=borde inte ha körkort).

Nå, vilket är värst?

I cirkulationsplatser ( rondeller) där föraren av fordon kör från innerfil tvärs över till utfart. Blev nästa påkörd av en dåre som inte hade lagt sig i ytterfilen först.

Gångtrafikanter som tror sig synas när de i helt svarta kläder korsar vägbanan ivrigt kollande i sin mobil.
Citera
2021-11-29, 13:42
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
I cirkulationsplatser ( rondeller) där föraren av fordon kör från innerfil tvärs över till utfart. Blev nästa påkörd av en dåre som inte hade lagt sig i ytterfilen först.

Gångtrafikanter som tror sig synas när de i helt svarta kläder korsar vägbanan ivrigt kollande i sin mobil.

Konstigt, min trafiklärare sa alltid att växla fil vid utfart är bra för nå kan man enkelt blockera att andra försöker komma in i rondellen medans man själv håller på och lämna den.
Citera
2021-11-29, 13:49
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Konstigt, min trafiklärare sa alltid att växla fil vid utfart är bra för nå kan man enkelt blockera att andra försöker komma in i rondellen medans man själv håller på och lämna den.

Läste du? Du blåser väl inte från innerfilen rakt ut till utfarten? Innerfilen = den närmaste i rondellen. Rondellen = normalt en rund gräsplätt i en cirkulationsplats.
Citera
2021-11-29, 13:54
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Läste du? Du blåser väl inte från innerfilen rakt ut till utfarten? Innerfilen = den närmaste i rondellen. Rondellen = normalt en rund gräsplätt i en cirkulationsplats.

Jag kör in i rondellen. Jag lägger mig i vänsterfilen. Jag ska ut och blinkar ut och kör från innerfilen ut ur rondellen via ytterfilen, så att jag samtidigt blockerar inkommande trafik. Frågor på det? Ska vi i innerfilen aldrig få lämna rondellen eller hur menar du? Hur jävla länge förväntar du dig att vi ska hålla på och söndagsköra i ytterfilen innan man får lämna rondellen då? Klart som fan man kör rakt ut om man ligger innerst, har jag något val?
Citera
2021-11-29, 14:43
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag kör in i rondellen. Jag lägger mig i vänsterfilen. Jag ska ut och blinkar ut och kör från innerfilen ut ur rondellen via ytterfilen, så att jag samtidigt blockerar inkommande trafik. Frågor på det? Ska vi i innerfilen aldrig få lämna rondellen eller hur menar du? Hur jävla länge förväntar du dig att vi ska hålla på och söndagsköra i ytterfilen innan man får lämna rondellen då? Klart som fan man kör rakt ut om man ligger innerst, har jag något val?

Jag avser de som inte kör ut via ytterfilen. Utan bara blåser rakt ut från innerfilen. Nära kosta mig livet.
Citera
2021-11-29, 14:54
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Jag avser de som inte kör ut via ytterfilen. Utan bara blåser rakt ut från innerfilen. Nära kosta mig livet.

Blir ganska svårt att komma ut ur rondellen utan att korsa ytterfilen, men du kanske flyger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in