2021-11-29, 21:55
Medlem
Q6s avatar
För de som har missat överförmyndarförvaltningens yttrande.

https://cdn-131.anonfiles.com/xe0fE790ua/ede66439-1638219540/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%2096,%20Bil%203.pdf

Samt Esbjörns återkallande.

https://cdn-149.anonfiles.com/vc0aE09au3/df6b22df-1638219571/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%2097,%20Bil%204.pdf

Notera att bägge har samma datum den 2 juli 2021.
Att Esbjörn är snabb med att svara tyder knappast på demens.
Här har Esbjörn och hans ombud varit på hugget för att undvika en dom.
2021-11-29, 23:35
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Skall man vara lite misstänksam så kan det ju vara så att den som sökte åt honom faktiskt insåg vad ett godmanskap skulle innebära i form av insyn från överförmyndaren... (nåja... de missar en hel del förvisso)

Ansökan om god man skap gällde endast rätt och ej ekonomi eller boende så de två sista områdena skulle man undvik insyn i.
2021-11-29, 23:41
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
'

Att kopplingen Notar vs Ebba har Norge som gemensam nämnare är bara fakta.

Kan du utveckla vad denna norska koppling har med affären att göra?
2021-11-29, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Ansökan om god man skap gällde endast rätt och ej ekonomi eller boende så de två sista områdena skulle man undvik insyn i.

Jag hade för mig att det var generalfullmakten som gällde enbart rätt, av samma anledning (typ) men jag kan ha blandat ihop den med ansökan om god man
2021-11-29, 23:51
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Jag hade för mig att det var generalfullmakten som gällde enbart rätt, av samma anledning (typ) men jag kan ha blandat ihop den med ansökan om god man

Generalfullmakten gäller allt, god man gällde enbart rätt.
2021-11-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Kan du utveckla vad denna norska koppling har med affären att göra?

Låt mig gissa på att Ebbas Norska medborgarskap på något vis gör att hon har kontakter hos norska företag, som då på något sätt skulle ha agerat för att svenska Notar-kontoret skulle undervärderat huset/fastigheten.. Så måste det vara...

På något sätt är även Livets Ord inblandade, har dock inte klurat ut hur

2021-11-30, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6

https://cdn-131.anonfiles.com/xe0fE790ua/ede66439-1638219540/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%2096,%20Bil%203.pdf

https://cdn-149.anonfiles.com/vc0aE09au3/df6b22df-1638219571/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%2097,%20Bil%204.pdf

Det viktiga i överförmyndarens yttrande är väl detta stycke:
I utredningen framgår att Esbjörn på grund av sin kognitiva nedsättning har ett hjälpbehov. I utredningen framgår vidare att Esbjörn är beslutsförmögen och hans tillstånd är sådant att han förstår vad saker gäller. Enligt uppgift har Esbjörn lämnat en generalfullmakt till Monica Pernroth-Lüllmaa att företräda honom vid domstol, myndigheter, banker m.m. och utföra och bevaka hans talan i samtliga angelägenheter (se tingsrättens aktbil 4). Esbjörn har även en advokat utsedd att företräda honom i rättsprocess. Av utredningen framkommer inte någon information om hans hjälpbehov inte kan tillgodoses med den fullmakt som finns.
Även i den konstateras alltså att Esbjörn Bolin är ”beslutsförmögen och hans tillstånd sådant att han förstår vad saker gäller.” Det finns ingenting i någon som helst utredning i ärendet som styrker att han inte skulle vara beslutsförmögen eller fullt på det klara med vad han gjorde både när han skrev under köpekontraktet och sedan förlikningsavtalet och köpebrevet.

Det är en rättsskandal att denna utpressning ska få fortgå och det är uppenbarligen brister i lagstiftningen och rättssystemet när en grupp rättshaverister kan förhala en helt normal affärstransaktion med politiska syften!

Det är väl fan om inte någon journalist snart ska sätta sig in i fakta i tvisten och presentera för människorna vad som egentligen pågår. Det är skamligt av en hel yrkeskår att de helt har tappat förmågan att gräva fram sanningar och göra inträngande reportage. Dagens journalister har blivit ett gäng tramsare som helst sitter på kontoret och skriver om varför kändisarna låtsasgrät i sista avsnittet av Så mycket bättre. Det krävs minimal arbetsinsats för att förtjäna sin lön på det sättet.
2021-11-30, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Precis. Och just därför är det väl osannolikt att han överklagat överförmyndarbeslutet tänker jag.

Var är popcornen?
Det är väl inget beslut, utan ett yttrande, så det finns väl inte så mycket att överklaga. Beslutet tas i domstol.

Någon som noterat att Esbjörns återkallande är daterat 2 Juli 2022 (på två ställen)?
Jag bjuder på den här till Merry, Örnen och alla andra. Det här MÅSTE ju bara vara ett bevis på att Esbjörn har en fullt utvecklad demens. Att inte rätten på stående fot fråntog honom myndighet...
2021-11-30, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
'Hade Ebba gjort rätt från början o tex anlitat en oberoende mäklare hade förmodligen denna tråd inte funnits.

Med en riktig mäklare hade förmodligen inte Ebba börjat röja på tomten innan tillträdesdagen.

Nä, Ebba får stå för sina dåliga val o göromål o trampa vidare i denna dynga hon skapat.

Att kopplingen Notar vs Ebba har Norge som gemensam nämnare är bara fakta.
Hon anlitade ju en oberoende mäklare.
2021-11-30, 09:27
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det viktiga i överförmyndarens yttrande är väl detta stycke:
I utredningen framgår att Esbjörn på grund av sin kognitiva nedsättning har ett hjälpbehov. I utredningen framgår vidare att Esbjörn är beslutsförmögen och hans tillstånd är sådant att han förstår vad saker gäller. Enligt uppgift har Esbjörn lämnat en generalfullmakt till Monica Pernroth-Lüllmaa att företräda honom vid domstol, myndigheter, banker m.m. och utföra och bevaka hans talan i samtliga angelägenheter (se tingsrättens aktbil 4). Esbjörn har även en advokat utsedd att företräda honom i rättsprocess. Av utredningen framkommer inte någon information om hans hjälpbehov inte kan tillgodoses med den fullmakt som finns.
Även i den konstateras alltså att Esbjörn Bolin är ”beslutsförmögen och hans tillstånd sådant att han förstår vad saker gäller.” Det finns ingenting i någon som helst utredning i ärendet som styrker att han inte skulle vara beslutsförmögen eller fullt på det klara med vad han gjorde både när han skrev under köpekontraktet och sedan förlikningsavtalet och köpebrevet.

Det är en rättsskandal att denna utpressning ska få fortgå och det är uppenbarligen brister i lagstiftningen och rättssystemet när en grupp rättshaverister kan förhala en helt normal affärstransaktion med politiska syften!

Det är väl fan om inte någon journalist snart ska sätta sig in i fakta i tvisten och presentera för människorna vad som egentligen pågår. Det är skamligt av en hel yrkeskår att de helt har tappat förmågan att gräva fram sanningar och göra inträngande reportage. Dagens journalister har blivit ett gäng tramsare som helst sitter på kontoret och skriver om varför kändisarna låtsasgrät i sista avsnittet av Så mycket bättre. Det krävs minimal arbetsinsats för att förtjäna sin lön på det sättet.

Vi kan väl feta slutklämmen

Mot bakgrund härav bedömer nämnden att det inte framkommit något i ärendet som tyder på att fullmakten inte är tillräckligt och att godmanskap är nödvändigt för att tillgodose Esbjörns hjälpbehov.
Med vänliga hälsningar
ÖVERFÖRMYNDARFÖRVALTNINGEN

Det är ett märkligt att det gäller gång på gång skall göras demensutredningar av någon som är påvisad att vara frisk men som pga hög ålder riskerar att bli dement. Rättsystemet måste sätta ner foten och sluta att låta sig styras av rättshaverister
2021-11-30, 11:12
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Och du vet tydligen så mycket bättre? Har du läst de sekretessbelagda delarna av Barrys utredning av Esbjörn? Det har professorn gjort! Har du träffat Esbjörn? Professorn är kunnig att utifrån journaler göra bedömningar. Är du det? Uttala dig inte om saker som andra har bättre kunskap om. Vem skulle lita mer på dig än på en geriatrikprofessor.
Vem har sagt att jag vet bättre? Jag har läst utlåtandet och det finns saker jag ifrågasätter. De journaler som fanns att tillgå var dessutom gamla. Detta var de för att Esbjörn inte verkar uppsöka sjukvården speciellt ofta.
Citat:
Om Du bara kunde ta dig tid och läsa alla inlagor i ärendet och försöka bilda dig en uppfattning utifrån dessa istället för att gissa dig till saker
Vid en eventuell rättegång är det väl brukligt att båda sidor får framföra sin syn på saken, och det vore väl rimligt att Ebbas ombud ifrågasätter agerandet ifrån Esbjörn och de i hans närhet.
Ingen skulle skrivit på åt Esbjörn, däremot har han en person (det har nämnts ca 100ggr i tråden) som har generalfullmakt, dvs hon har rätt att agera i Esbjörns ställe i viss utsträckning, således borde hon exempelvis sett till att Esbjörn fick hjälp med att försöka häva avtalet på ett korrekt sätt.
Esbjörn svarar även på en rak fråga vid MuF att han avsåg att sälja och skrev på av fri vilja
Precis Du har inte läst domen som har postats här i tråden..
Där framgår det rätt tydligt hur rätten resonerade och vad de kom fram till
Kortfattat kom de fram til att det var en ren olycka.
oavsett om det ALLTID leder till det så har han haft samma diagnos sedan 2010. En expert har kollat på fallet 2020 och han dömdes för trafikolyckan senare än det om jag inte minns fel. Så exakt NÄR blev han så dement att han inte kan ansvara för sin egen namnteckning?
Jag har läst inlagor. Detta betyder inte att jag ser på dessa på samma sätt som du. Har du hört talas om att fakta tolkas? Det betyder att en fråga inte är svart eller vit. På Flashback har ingen tolkningsföreträde.

Självklart är det rimligt att Ebbas advokat frågar om Esbjörns situation i rättssalen. Det gör det dock inte rimligt att Ebba talar om det som en sanning i Facebookinlägg och intervjuer som en sanning.

Absolut att personen som innehar generalfullmakten borde handla efter Esbjörns önskan. Men nu verkar det som, enligt en bilaga jag inte hittat. Att Monica påverkat Esbjörn att skriva på en förlikning. Men Monica har här varit utmålad som en av personerna som är de onda krafterna bakom Esbjörn. Har hon plötsligt bytt sida? Eller var hon insänd från Ebbas sida från början.

Ja, Esbjörn säger att han skrev på frivilligt. Men han säger oxå att Ebba var slug och lurade honom. Vad det står för är för mig väldigt relevant. I synnerhet i fråga utifrån den moraliska och etiska synvinkeln på affären.

Svar Nej, jag har inte läst domen. Men jag har läst polisutredningen. Där framkom det att Esbjörn missat att trafikljuset slog om och gasat i väg i bilen. För mig låter det som ouppmärksam. Men länka gärna till domen. Den vore intressant att läsa. Och Nej, jag kommer inte att sitta och schrolla sida upp och sida ner för att hitta den. Jag behöver faktiskt inte läsa den. Detta är ett yttrande frihets forum. Jag får skriva i allafall.

Om du ber mig läsa inlagor, ber jag dig läsa på om demens. Du verkar inte förstå begreppet. Och återigen. Det handlar inte om att dementa inte får sälja sitt hus. Det handlar om vilken hänsyn som tas åt demensen av i detta fallet Ebba. Jag tycker det är tydligt att Esbjörn inte fått nödvändig hjälp och tid att förstå denna affär.
Citat:
Alltid spännande när random idiot på FB kallar en professors utlåtande för svammel.

Att inte Esbjörns ombud har kunnat presentera några uppföljningar samt att överförmyndarnämnden konstaterade att han var okänd inom sjukvården gällande kognitiva problem indikerar tydligt att han inte har återkommit för ytterligare vård eller att några problem har upptäckts vid sedvanliga besök hos vården.
Alltid spännande med någon som tycker kritisk granskade är svammel.

Dessutom skriver du ju precis exakt samma sak som jag skrev. Att han inte återkommit för vård angående sina kognitiva besvär. Och jag tycker att säga att hans läge då torde vara oförändrat är att lägga i stora växlar. Exempelvis så dog Esbjörns livskamrat. Kanske hon var drivande i att få honom till sjukvården. Esbjörn flyttade dessutom från sin lägenhet till ett pensionat. Det torde ha underlättat sådant som skulle vara svårt om han bodde själv.
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Det var då själva........... Sluta haka upp dig på om en värdering är gjord och vad den hamnade på. Det har ingen som helst jävla betydelse. Det är totalt oväsentligt.

Och vadå tycka att affären gick fort?????
Sluta nu. Ännu mera patetiskt än tjatet om värdering. Vad är problemet?
Men oj vad du tar i. Tänk på hjärtat.
I mina ögon är det inte alls oväsentligt att Ebba verkar ha ljuget om vilja värderingar som är gjorda. I mina ögon är det fruktansvärt allvarligt. Att jag utifrån hur Ebba själv beskrivet hur priset fastställdes inte riktigt får ihop det är oxå en viktig aspekt.

Du kan tycka att det är totalt oväsentligt att en förtroendevald och tillika representant för ett kristet parti, handlar klart ifrågasättningsbart i en husaffär. Jag tycker det inte.

Jag tycker att jag verkligen beskrivet vad jag tycker är problemet här. Jag har lyft fram vad jag tycker skaver i detta, och jag har lämnat exempel på varför jag tycker att det skaver. Hur kan du missat det.
2021-11-30, 11:23
Medlem
Merrybums avatar
Citat:

Tänk så spännande att man kan läsa saker så olika.

Jag läser att avslaget på ansökan beror på att nämnden anser att Esbjörn har fått sina hjälpbehov tillgodosetts genom den generalfullmakt som finns, samt att han har juridisk hjälp i sin pågående rättsprocess.

Citat:
Med anledning av rättens föreläggande har nämnden begärt utredning i form av social utredning och läkarintyg angående Esbjörns behov av god man. Enligt yttrande från äldreförvaltningen är Esbjörn okänd hos äldreförvaltningen och de kunde därför inte lämna någon information om honom. Nämnden har tagit emot läkarintyg avseende Esbjörns behov av godmanskap. Av intyget framgår att han har en nedsatt kognitiv funktion och behöver därför hjälp med allmän daglig livsföring och pappersarbete. Det framgår vidare att han på grund av en lindrig kognitiv störning har svårt att hantera vissa ärenden såsom passa tider, kontakt med myndigheter, fatta beslut m.m.
Jag tycker oxå att det är ganska tydligt att Esbjörn har svårigheter med en sådan sak som en husaffär. Det står tydligt att han behöver hjälp med pappersarbete. Det är en del pappersarbete u en husaffär. Det står oxå att han har svårt att fatta beslut.

Frågan kvarstår alltså enligt mig. Gav Ebba Esbjörn rätt stöd och förutsättningar för att förstå husaffärer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in