2021-11-29, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
MPL var mej veterligen inte med Ebba Busch och syskonen Dietz när Esbjörn initialt blev lurad, dvs övertalad att sälja fastigheten mot sin egen vilja

När var syskon Dietz med? Gissar du har bevis för det.

Enligt esb, som har sänts in rätten, så var MPL den som körde esb till förlikningen och enligt han själv sa han inte ville åka för skriva på men MPL körde honom dit. Får se esb anmäler MPL och advokaterna för bedrägeri
2021-11-29, 17:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Efter ännu mer mailväxling med Svea Hovrätt (de börjar nog tröttna på mig nu ) så vet jag gången, den ser ut som följer i citatet.

Det är alltså tågordningen och beviljas prövningstillstånd så väntar en rättegång i Tingsrätten vars dom alltså kan överklagas, kort sagt en "neverending story".

Kanske har någon kommenterat, men det är flera steg i detta:

Först skall prövningstillstånd meddelas. Sedan skall stadfästelsen undanröjas. Det här är två steg som Hovrätten råder över. Om man (av någon anledning) kommer fram till att stadfästelsen undanröjs kan saken återvisas till tingsrätten, som kan "göra om, göra rätt" eller så får Esbjörn invända mot avtalet i tingsrätten. Då får han visa att avtalet är ogiltigt av någon aledning - där kan det finnas litet olika saker att hänvisa till, bristande rättskapacitet eller tvång ligger nära till hands.

Och visst kan en sådan dom kanske överklagas, om den utfaller till Esbjörns nackdel, men då skall Hovrätten återigen ge prövningstillstånd.

Kanske får vi köpa popcorn på pall ?
2021-11-29, 17:28
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
jag testade att googla lite snabbt och den enda vettiga träffen jag hittade var till ett av dina inlägg i tråden från maj i år då du påstår det. eftersom jag faktiskt inte orkar harva igenom 2000 sidor för en länk så kanske du vill påminna oss?

Självklart skall man då bortse från att Majkgård och Monica är gamla vänner, den senare har varit aktiv i "rättshaveristernas riksförening" tillsammans med Binninge och råkar visst vara (varit?) gift med grundaren av riksmäklarna (som man lyckades trolla fram en värdering från nu i sista minuten som mer eller mindre säger samma sak som de andra)

kanske även läge att påminna om att det var Esbjörn-sidan som anlitade geriatrikprofessorn, tyvärr (för dem) så kom han till "fel" slutsats

förövrigt är det lite intressant att vi just nu har funderingar om exakt det som diskuterades i maj
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81. Förlikning 21–10–11 Överklagad 21–11–09

Det blir som sagt jäkligt problematiskt att försöka hävda att Esbjörn var dement vid kontraktsskrivningen.

Det är onekligen en rundgång i tråden, kan inte låta bli att undanhålla svaret på mitt inlägg som du länkade till.

Ja, det kommer också att bli extremt intressant, att höra hur hon bortförklarar sin bevittning av generalfullmakten, efter att hon först demensförklarat Esbjörn.

- Så, du, Majkgård, har alltså bevittnat en generalfullmakt där Esbjörn överlåter förfoganderätten över alla sina tillgångar inklusive rätten att sälja hans fastigheter, bostadsrätter och annat, trots att du visste att Esbjörn var dement och inte kunde förstå vad detta innebar?

Ska hon svara ja då, på den frågan? Då står nog polisen utanför dörren redo att gripa henne på direkten. För oavsett om Esbjörn faktiskt var dement eller inte, så har hon då direkt erkänt ett brottsligt uppsåt i sitt handlande.

https://www.docdroid.net/6wziHsW/vastmanlands-tr-a-7012-20-aktbil-4-generalfullmakt-kopia-pdf
2021-11-29, 17:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Kanske har någon kommenterat, men det är flera steg i detta:

Först skall prövningstillstånd meddelas. Sedan skall stadfästelsen undanröjas. Det här är två steg som Hovrätten råder över. Om man (av någon anledning) kommer fram till att stadfästelsen undanröjs kan saken återvisas till tingsrätten, som kan "göra om, göra rätt" eller så får Esbjörn invända mot avtalet i tingsrätten. Då får han visa att avtalet är ogiltigt av någon aledning - där kan det finnas litet olika saker att hänvisa till, bristande rättskapacitet eller tvång ligger nära till hands.

Och visst kan en sådan dom kanske överklagas, om den utfaller till Esbjörns nackdel, men då skall Hovrätten återigen ge prövningstillstånd.

Kanske får vi köpa popcorn på pall ?

Nog läge för det, att köpa popcorn på pall alltså

Men en sak som jag grunnar lite över är ju det som stod i mailet angående när Ebba Buschs ombud blir inblandad, hon kommer ju endast att bli tillfrågad om Hovrätten beviljar prövningstillstånd vilket innebär att sjöjuristen kan ju skicka in vilka stolligheter som helst för att vinna sin sak, de får ju stå oemotsagda i nuläget, visserligen har ju Hovrätten allt material som lämnats in till Uppsala Tingsrätt men som sagt om ingen bemöter stolligheterna så blir det inte enligt min mening korrekt att fatta ett beslut om prövningstillstånd.

Citat:
Om prövningstillstånd beviljas ska hovrätten först skicka överklagandet till Ebba Busch (genom hennes ombud) för svarsskrivelse, därefter handlägga målet vidare och slutligen pröva Esbjörns överklagande, dvs. bestämma om tingsrättens dom ska undanröjas eller inte. Om domen undanröjs återförvisas målet sannolikt till tingsrätten. Hur handläggningen närmare kommer att se ut i hovrätten om pt beviljas kan inte närmare sägas i nuläget. Det beror på vad parterna anför i sina yttranden, bl.a. vilken bevisning som åberopas.

Så har jag i alla fall uppfattat saken, någon som har någon annan uppfattning?
2021-11-29, 17:57
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nog läge för det, att köpa popcorn på pall alltså

Men en sak som jag grunnar lite över är ju det som stod i mailet angående när Ebba Buschs ombud blir inblandad, hon kommer ju endast att bli tillfrågad om Hovrätten beviljar prövningstillstånd vilket innebär att sjöjuristen kan ju skicka in vilka stolligheter som helst för att vinna sin sak, de får ju stå oemotsagda i nuläget, visserligen har ju Hovrätten allt material som lämnats in till Uppsala Tingsrätt men som sagt om ingen bemöter stolligheterna så blir det inte enligt min mening korrekt att fatta ett beslut om prövningstillstånd.

Så har jag i alla fall uppfattat saken, någon som har någon annan uppfattning?

Sjöjuristen har väl hittills bara skickat in en massa ej underbyggt svammel, har svårt att se vad EB ombud skall svara på det. Frågan är väl om det någonsin kommer något konkret som SH kan ta ställning till gällande överklagan.
2021-11-29, 18:16
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Vem menar du att dessa frågor skulle ställas till? Jag hoppas du oxå förstår att det är omöjligt att sätta ett datum för när i tiden exakt Esbjörn inte klarade att förstå ett beslut som en försäljning.

Vem som skulle skriva på åt Esbjörn? Man blir inte omyndighets förklarad för att man får en sjukdom. Det hela handlar om vilken hjälp och stöd man får i att förstå och fatta sitt beslut. Om Ebba tagit in en mäklare hade detta inte hänt.

Det handlar inte heller riktigt om att skriva på eller inte. Själv säger Esbjörn att han inte kunde stå emot Ebbas tjatandet. Så detta handlar, tycker jag, om hur Ebba gått till väga med denna affär.

Affären tog från första förfrågan, till påskrivet kontrakt 2 månader. Jag tycker det är kort tid. I synnerhet som Esbjörn sa Nej från början. Det finns stora frågetecken kring hur värderingen gick till. Vi vet att Ebba iallafall inte fick någon skriftlig värdering innan kontraktet skrevs.

Hade hon fått det skulle denna vara inlämnad till rätten. Notars värdering är gjord två månader efter kontrakskrivningen, och mäklaren skriver att han inte varit på plats vid huset. Det finns inte ett ord i denna värdering om att den är gjord 2 månader tidigare.

Anmärkningsvärt är att Ebba skriver på partiets Facebook-sida att värderingar är gjorda och att Uppsala mäklare varit på plats.

Ytligare en anmärkningsvärd sak är förhandlingar om priset. För det första. Avdraget på priset på 300 000 kr som Ebba skriver om i sin status. Finns inte nämnd någonstans i kontraktet. Inte heller i någon bilaga. Ytligare intressant är att den ska täcka hantverkskostnader på ett värderar hus.

Men säg nu att det är som Ebba säger, de hade 4,2 som utgångspunkt. Ebbas första bud är 3,8. Pinsamt lågt om ni frågar mig. Men det intressanta här är Esbjörns mot bud. Esbjörn sitter alltså på ett hus Ebba bett om att få köpa. Till och med tjatat om att få köpa.

Vad hade du själv sagt då? Jag hade sagt 4,5. Jag menar, jag sitter ju på trumf, huset hon vill åt. Men inte Esbjörn, han säger 3,9. Tyder det på att han inte tillgodosett sig uppgifterna om 4,2? Eller tyder det på att han har noll koll på fastighetsmarknaden?

Vi kan vidare konstatera att det finns saker som tyder på att Esbjörn var invaggad i tron om att han skulle få vistas i huset och att han skulle ha saker att säga till om vad som gjordes i trädgården och huset.

Dels hans egna ord om att Ebba lurade honom. Ebbas egna ord om att de gick från rum till rum och diskuterade hur det varit. Dels att Esbjörn och Ebbas son satt tillsammans i köket och fantiserade om julen. (olämpligheten att han satt där med sonen pandemi året 2020, lämnar vi just nu hädan). Samt att det finns uppgifter om att Ebba skulle låtit bygga en friggebod åt Esbjörn på tomten.

Att Esbjörn blir så oerhört upprörd över att Ebba märkt träd som han misstänker ska fällas. Är ytligare ett tecken på att han inte förstått försäljningen eller att han trodde att han fortsatt skulle få bestämma saker. I Ebbas handskrivna brev till Esbjörn, där hon talar om restaurering av huset. Skriver hon oxå att inte alla träd med röd färg ska ner. Bara de som är av nöden tvunget. Detta tyder enligt mig på att samtal om hur hus och trädgård ska förvaltas ägt rum.

Jag vet inte hur rätten resonerade kring bilolyckan. Jag vet inte heller vad de kom fram till. Men om det var upp till mig hade han fått indragit körkort.

Slutligen. Att en lindrig kognitiv funktionsnedsättning så gott som alltid utvecklas till en demens är fakta. Det vore bra om alla försökte läsa på lite om demens. I tidiga stadium, som en lindrig kognitiv funktionsnedsättning är. Och hur det utvecklas och vad sjukdomen gör med en människa. Det skulle vara lättare för oss alla då.

Det var då själva........... Sluta haka upp dig på om en värdering är gjord och vad den hamnade på. Det har ingen som helst jävla betydelse. Det är totalt oväsentligt.

Och vadå tycka att affären gick fort?????
Sluta nu. Ännu mera patetiskt än tjatet om värdering. Vad är problemet?
2021-11-29, 18:36
Medlem
Citat:
jag testade att googla lite snabbt och den enda vettiga träffen jag hittade var till ett av dina inlägg i tråden från maj i år då du påstår det. eftersom jag faktiskt inte orkar harva igenom 2000 sidor för en länk så kanske du vill påminna oss?

Självklart skall man då bortse från att Majkgård och Monica är gamla vänner, den senare har varit aktiv i "rättshaveristernas riksförening" tillsammans med Binninge och råkar visst vara (varit?) gift med grundaren av riksmäklarna (som man lyckades trolla fram en värdering från nu i sista minuten som mer eller mindre säger samma sak som de andra)

kanske även läge att påminna om att det var Esbjörn-sidan som anlitade geriatrikprofessorn, tyvärr (för dem) så kom han till "fel" slutsats

förövrigt är det lite intressant att vi just nu har funderingar om exakt det som diskuterades i maj
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81. Förlikning 21–10–11 Överklagad 21–11–09

Det blir som sagt jäkligt problematiskt att försöka hävda att Esbjörn var dement vid kontraktsskrivningen.

Och du påstår att du är insatt i detta ämne, suck!

Det är Ebba som anlitar geriatrikprofessorn!!!!!!!!!!

Du behöver träna på att googla!
2021-11-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hon har gjort allt rätt. Att en foliehatt påstår något annat ändrar inte faktum.

Om, kära du, om Ebba hade gjort allt rätt o riktigt som hon o Ebba-klanen här påstår att hon gjort så hade denna tråd varit betydligt kortare. O du kunde sysslat med något vettigare än att hänga här 24/7.

Vem e de som har foliehatt/skygglappar, skrivklåda mm?

Antingen hade hon redan flyttat in i huset eller sett sig om efter ett annat o sluppit att vara bostadslös med de pyttesmå barnen.

Om Esbjörn ångrat sig så..................
2021-11-29, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Om, kära du, om Ebba hade gjort allt rätt o riktigt som hon o Ebba-klanen här påstår att hon gjort så hade denna tråd varit betydligt kortare. O du kunde sysslat med något vettigare än att hänga här 24/7.

Vem e de som har foliehatt/skygglappar, skrivklåda mm?

Antingen hade hon redan flyttat in i huset eller sett sig om efter ett annat o sluppit att vara bostadslös med de pyttesmå barnen.

Om Esbjörn ångrat sig så..................

Så hade han gjort rätt för sig.
2021-11-29, 19:09
Medlem
Citat:
Och du påstår att du är insatt i detta ämne, suck!

Det är Ebba som anlitar geriatrikprofessorn!!!!!!!!!!

Du behöver träna på att googla!

Mjasså
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-partiledarskap-pekas-ut-som-orsak-i-braket/

Citat:
Vi vet Notar (norskägt) som muntligt värderat o Esbjörn har fått ta del av denna sk värdering genom Ebba.

Spelar det någon roll att de är norska? Jag antar att Ebba, trots sitt norska påbrå, faktiskt kontaktade något av de otaliga svenska kontoren
https://www.notar.se/kontakta-oss
(kolla jag googlade igen)
Senast redigerad av rhdf 2021-11-29 kl. 19:14.
2021-11-29, 19:14
Medlem
Citat:
Mjasså
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-partiledarskap-pekas-ut-som-orsak-i-braket/

Nu skojar du allt!

Hoppas att det inte är så illa att du inte förstår skillnaden på en psykolog o en geriatrikprofessor.

Dagens lågvattenmärke - gör om o gör rätt - du också!
2021-11-29, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Alltid detta misstänkliggörande av köparen men inga svar om Esbjörns advokat och Monika Pernroth-Lüllma som tvingade Esbjörn att skriva på förlikningen och även köpebrevet!

Är det viktigt att Notar är norskägt är det en seriös invändning mot deras oberoende? Nej, naturligtvis inte förutom för rättshaverister!

'Hade Ebba gjort rätt från början o tex anlitat en oberoende mäklare hade förmodligen denna tråd inte funnits.

Med en riktig mäklare hade förmodligen inte Ebba börjat röja på tomten innan tillträdesdagen.

Nä, Ebba får stå för sina dåliga val o göromål o trampa vidare i denna dynga hon skapat.

Att kopplingen Notar vs Ebba har Norge som gemensam nämnare är bara fakta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in