2021-11-29, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
'Hade Ebba gjort rätt från början o tex anlitat en oberoende mäklare hade förmodligen denna tråd inte funnits.

Med en riktig mäklare hade förmodligen inte Ebba börjat röja på tomten innan tillträdesdagen.

Nä, Ebba får stå för sina dåliga val o göromål o trampa vidare i denna dynga hon skapat.

Att kopplingen Notar vs Ebba har Norge som gemensam nämnare är bara fakta.
Ebba Busch har gjort allt rätt. Hon hade även Esbjörns tillåtelse att röja på tomten. Det var barnmisshandlare Binninge som okynnesanmälde detta till polisen. De lade ner utredningen snabbare än du hinner säga pedofil.
2021-11-29, 21:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Med tanke på att överförmyndarnämnden avslog ansökan om god man så sent som i somras så kan det knappast vara någon annan än han själv eller MPL som har en generalfullmakt att företräda honom.

I så fall finns det ju svart på vitt att Esbjörn är rättskapabel. Om inte överförmyndarnämndens beslut överklagats.
2021-11-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ebba Busch har gjort allt rätt. Hon hade även Esbjörns tillåtelse att röja på tomten. Det var barnmisshandlare Binninge som okynnesanmälde detta till polisen. De lade ner utredningen snabbare än du hinner säga pedofil.

Ja, det där var ju komik på hög nivå

Polisen: Jaha, varför har du gjort den här polisanmälan då?
Esbjörn: Jag har inte gjort någon polisanmälan, jag visste inte om detta.
Polisen: Oj då, vem är det som har gjort den då.
Esbjörn: Jag vet inte, jag tror det är min revisor från Örebro.
Polisen: Jahaja, men, har du givit Ebba lov att ta ner träd då?
Esbjörn: Ja, jag gav henne lov, jag sa att det gick bra.

I detta finns bara en brottsling, och det är, återigen, den redan för grova våldsbrott dömde barnvåldtäktsmannen, han som samarbetar med barnbordellmamman majkgård.
2021-11-29, 21:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här lär inte bli någon fråga, tror jag. Min poäng är att det är en enorm uppförsbacke för Esbjörn att upphäva kontraktet med juridiska medel. Att bevisa att a) Esbjörn är oförmögen att fatta ett medvetet beslut om att sälja samtidigt som b) Ebba utnyttjade detta är mycket svårt. Likaså måste Esbjörn visa att han blivit tvingad att skriva på förlikningsavtalet, och det räcker ju inte att han säger det. Det finns tydligen ett antal personer som varit närvarande, och de borde ju i så fall märkt något. Till sist skall Ebba skyndsamt informerats om tvånget, och det är inte att läsa om det i tidningen.

Du har naturligtvis rätt. Min fråga var närmast teoretisk: kan en person som inte är rättskapabel utfärda en fullmakt att låta någon annan, t.ex. Binninge, företräda honom?

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Skall jag langa över en skål popcorn?

Tror du att de är färdiga före eller efter valet?
2021-11-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
I så fall finns det ju svart på vitt att Esbjörn är rättskapabel. Om inte överförmyndarnämndens beslut överklagats.

Ja, det finns svart på vitt. Överförmyndarnämnde sa, som jag påtalat flertalet gånger i tråden, följande

Citat:
Esbjörn är rättsförmögen och förstår vad saker gäller.

Vad de menar är alltså att Esbjörn klarar av att ta egna beslut och han förstår vad han gör när han säljer sitt hus.

Detta var bara ännu ett exempel på hur Esbjörn gång efter annan alldeles på egen hand skapar det ena beviset efter det andra på att Ebba har rätt och har gjort allting rätt.
2021-11-29, 21:16
Medlem
Citat:
Det var ännu bättre. Han drog tillbaka det någon dag efter att han fick avslaget om jag minns rätt. Antagligen pga postgångens tid.
2021-11-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det var ännu bättre. Han drog tillbaka det någon dag efter att han fick avslaget om jag minns rätt. Antagligen pga postgångens tid.

Skall man vara lite misstänksam så kan det ju vara så att den som sökte åt honom faktiskt insåg vad ett godmanskap skulle innebära i form av insyn från överförmyndaren... (nåja... de missar en hel del förvisso)
2021-11-29, 21:24
Medlem
Citat:

Processen att ansöka om god man går i flera steg, det är en domstol som beslutar om god man, men de gör det baserat på en rekommendation från överförmyndarnämnden.

Överförmyndarnämnden slog fast att Esbjörn är rättsförmögen och förstår vad saker gäller, och att han därför inte är i behov av någon god man. Överförmyndarnämndens rekommendation till domstolen som skulle besluta om god man var alltså att Esbjörn inte behövde någon god man. Så snart Esbjörn, eller snarare hans pedofilälskande sol-o-vårar-majkan, insåg att han inte skulle kunna få någon god man utsedd, så meddelade de domstolen att de drog tillbaka ansökan, och därmed så tog domstolen aldrig något beslut. Men skadan var ju redan skedd, en myndighet slog fast att Esbjörn är rättsförmögen och förstår vad saker gäller. Därmed fanns alltså inte bara ett helt gäng av psykologer, läkare och en geriatrikprofessor som hade friskförklarat Esbjörn, utan också en myndighet som bekräftat det hela genom att slå fast att så är fallet. Återigen komik på hög nivå när Esbjörn motbevisar sig själv på de mest uppenbara och plumpa sätt
2021-11-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Skall man vara lite misstänksam så kan det ju vara så att den som sökte åt honom faktiskt insåg vad ett godmanskap skulle innebära i form av insyn från överförmyndaren... (nåja... de missar en hel del förvisso)
Det är troligen så det är….
2021-11-29, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Processen att ansöka om god man går i flera steg, det är en domstol som beslutar om god man, men de gör det baserat på en rekommendation från överförmyndarnämnden.

Överförmyndarnämnden slog fast att Esbjörn är rättsförmögen och förstår vad saker gäller, och att han därför inte är i behov av någon god man. Överförmyndarnämndens rekommendation till domstolen som skulle besluta om god man var alltså att Esbjörn inte behövde någon god man. Så snart Esbjörn, eller snarare hans pedofilälskande sol-o-vårar-majkan, insåg att han inte skulle kunna få någon god man utsedd, så meddelade de domstolen att de drog tillbaka ansökan, och därmed så tog domstolen aldrig något beslut. Men skadan var ju redan skedd, en myndighet slog fast att Esbjörn är rättsförmögen och förstår vad saker gäller. Därmed fanns alltså inte bara ett helt gäng av psykologer, läkare och en geriatrikprofessor som hade friskförklarat Esbjörn, utan också en myndighet som bekräftat det hela genom att slå fast att så är fallet. Återigen komik på hög nivå när Esbjörn motbevisar sig själv på de mest uppenbara och plumpa sätt
Precis. Och just därför är det väl osannolikt att han överklagat överförmyndarbeslutet tänker jag.

Var är popcornen?
2021-11-29, 21:38
Medlem
Citat:
Precis. Och just därför är det väl osannolikt att han överklagat överförmyndarbeslutet tänker jag.

Var är popcornen?

Överförmyndarnämndens utlåtande går nog inte att överklaga. Däremot kanske det hade gått att överklaga domstolens beslut att inte förse honom med någon god man, för det fall han inte hade dragit tillbaka sin ansökan och fått avslag.

Popcornen har jag käkat upp
2021-11-29, 21:45
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Det är inte överklagat utan ansökan drogs tillbaka när avslag yrkades .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in