Citat:
Ursprungligen postat av
LynxRufus
Det tror jag också. Med 2-300 meter tog jag naturligtvis i. Troligtvis finns skandiamannen inom en radie om 60 till 70 meter från mordplatsen. Det är faktiskt i själva gärningens absoluta närhet. Det som utmärker den här mannen och som råkar vara intressant är ju att han till skillnad från andra teoretiskt möjliga gärningsmän faktiskt är där. Där det händer! Det är inte så lite intressant. Signalementet på skytten varierar naturligtvis lite beroende på vilket vittne som uttalar sig, det är som det brukar vara, men i stort stämmer signalementet in relativt väl på den här grafikern. I övrigt stämmer det vi vet om honom också in på en möjlig gärningsman.
Det är ganska sent på kvällen och kallt ute och det dräller förmodligen inte av människor på trottoaren vid tiden för mordet. En av de relativt få som faktiskt är där är råkar vara skandiamannen Engström. Det kommer vi inte ifrån.
Utifrån det är han naturligtvis högaktuell som misstänkt kan jag tycka.
Efter skotten agerar han ytterst märkligt, ja rent av obegripligt. Det i sig kan ha olika förklaringar, men märkligt är det.
Visst är det så. Men det var inom den radien, efter kl. 23, han brukade befinna sig ungefär en gång i veckan. I alla fall enligt de tre veckor som PH rapporterar in, och ALG antyder att det inte var ovanligt.
Av alla namn som förekommer i utredningen, vittnen, o.s.v., var han den med lägst odds att vara där.
Förutom väktarna på Skandia, antar jag. Fortfarande en väldig slump förstås, men ...
Vad var det egentligen som triggade utredningen av honom 1986. Var det tidningsartiklarna och/eller TV-inslaget i april? Signalement och i synnerhet väska fanns ju beskrivet redan den 2:a mars ...
Undras hur historien hade gått om han blivit kallad till rekonstruktionen.
Vilken teori hade vi då suttit här och tangentbordfäktats över?