2021-11-25, 13:24
  #26581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Kanske lite väl tidigt?
90 sek efter skotten är då områdeslarmet går som absolut tidigast. 23:23:00
Där har vi inga sekunder, så områdeslarmet skulle lika gärna kunnat gå 23:23:59

Söderström är princip uppe vid Kungsgatan då och piket 3230 är väl vid Brunkebergs torg.

Jag får annars inte ihop YN vittnesmål..

Ser GM springa..

Kommer till trappavsatsrn möter LJ..

Runt halva trappan nerför möter Polisen..

Eller är det något jag missar?
Citera
2021-11-25, 13:41
  #26582
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Blandar du inte ihop det hela lite för mycket i onödan nu?

Väktarna på Skandia hävdade att SE hade en mjuk handledsväska. YN påstod att mannen hon mötte på DBG hade en liten väska utan synlig rem som hade en "hård" optik.

Att: "Han (SE ) ljuger uppenbarligen om var han befann sig." Kan du få utveckla. Jag tror att SE gick in några minuter på Bohemia vilket två olika oberoende vittnen från två olika sällskap och som noteras i polisens ledningscentral 02.05 på mordnatten påstår.

Att SE inte berättar att han var inne på Bohemia strider mot vittneseden, "ingenting förtiga", men motsvarar inte vad gemene man menar med att "ljuga".

Hur karaktäriserar du SEs lögn som du refererar till i ditt inlägg?

Hittar du på nu igen likt den värsta SE? Väktarna var inte säkra på om hade någon väska , "han brukar ha det", men någon "mjuk handledsväska" nämns inte.

Däremot hade han en sådan mjuk väska med sig till polisen i april och vid Expressens "rekonstruktioner".
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-25 kl. 13:48.
Citera
2021-11-25, 13:56
  #26583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Fantisera o spekulera kan man väl alltid göra. men att peka ut någon utan bevis är inte rätt. Många var på sveavägen den kvällen, gör dem inte till mördare.
Ingen har direkt pekat ut CA, så jag fattar inte vad du drar upp honom för.

Problemet med ditt resonemang är att ingen av oss här i tråden har gjort något officiellt utpekande. Vi spekulerar på precis samma nivå oavsett om det rör CA eller SE. Om du har problem med KPs uttalande borde du ta det med honom istället för oss.

Vad gäller TP är hans alster jämförliga med PSs alster angående CA. Hoppa in i den tråden och ställ alla där till svars för att dansken har skrivit en bok som spekulerar i att CA är GM.
Citera
2021-11-25, 13:56
  #26584
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Läs mina feta svar.

Jag vet inte vad det skulle vara för extremt att en person som uppenbarligen såg mördaren hade allt fokus på denne och inte ett perifert vittne.

Om LL såg mannen i keps som lite beige så är det ganska naturligt, väl?

A och O är att LL såg SE efter mordet och är säker på att denne är ett oskyldigt vittne.

(Om LL nu tappat det helt och tror på ett Teatermord så har det gått mig förbi och det är såklart till och med mer extremt än SEktens tro på Ålandskvinnans dravel ;0)
Citera
2021-11-25, 14:02
  #26585
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag får annars inte ihop YN vittnesmål..

Ser GM springa..

Kommer till trappavsatsrn möter LJ..

Runt halva trappan nerför möter Polisen..

Eller är det något jag missar?

Se om du ställer upp på nedan avrundade tider (så kanske du ser om eller vad du i så fall missade)?

23:21:30 Skotten faller
23:22:30 GM lämnar trappkrönet efter ca 60 sekunder
23:22:45 YN/AZ ser GM
23:23:30 YN/AZ möter LJ (LJ har här väntat kanske 20 sekunder innan han började ta sig uppför trappan)
23:23:30 Söderström anländer
23:23:45 Piket 3230 anländer
23:24:00 Poliserna ur piket 3230 börjar springa
23:24:30 YN/AZ möter poliserna från piket 3230 nedanför trappen

Ser här nu att min tidslinje här inte alls stämmer med den jag "läste" mig till från Sanningskommissionens sida..
Citera
2021-11-25, 14:08
  #26586
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja nu ser jag att det faktiskt finns en Tulegatan inte allt för långt från mordplatsen. Det skulle i så fall kunna tyda på att han tagit den lite längre norra rundan, svängde alltså norrut på Regeringsgatan under flykten. Eftersom han till polisen sagt att han inte varit längre österut än Luntmakargatan så bör det alltså ha varit en bekant han pratade med.

Edit: Nåja, visst kan han ha sagt Thulegatan utan att han i själva verket varit riktigt så långt bort. Poängen är att han ville förmedla förväxlingsscenariot till den han pratade med, på samma sätt som han gjorde för polisen.

Du hävdade tidigare att jag ”tappat kompassen” avseende att KP, när han inte fick träff på sin provskjutning, lögnaktigt påstod att mordkulorna ändå var i för dåligt skick.

Jag tror att du missade mitt svar:


Hur ser du på att riktiga poliser genom åren har provskjutit mer än 400 vapen och jämfört kulorna med mordkulorna utan att upptäcka att det inte gick?

Hur ser du på att KP själv jagade ett vapen i 3 år och provsköt det för analys?

Hur ser du på att det var först när KP upptäckte att han följt ett villospår som han med gråten i halsen hävdade att mordkulorna var i för dåligt skick?

Hur ser du på att en erfaren vapenexpert direkt gick ut och sågade åklagarens uttalande?

Lägger till ett par länkar som jag tror du missat:

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/forre-vapenutredaren-forvanad-finns-tillrackligt-mycket-detaljer

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/mer-an-400-vapen-har-provskjutits-annu-saknas-vapnet-som-dodade-palme-1
Citera
2021-11-25, 14:08
  #26587
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Jag vet inte vad det skulle vara för extremt att en person som uppenbarligen såg mördaren hade allt fokus på denne och inte ett perifert vittne.

Om LL såg mannen i keps som lite beige så är det ganska naturligt, väl?

A och O är att LL såg SE efter mordet och är säker på att denne är ett oskyldigt vittne.

(Om LL nu tappat det helt och tror på ett Teatermord så har det gått mig förbi och det är såklart till och med mer extremt än SEktens tro på Ålandskvinnans dravel ;0)

Jag väljer att inte kommentera. Du förstår säkert (innerst inne) varför.

Dock blir jag fundersam och nyfiken, kring vilka som är SEkten, om den ens finns? Och har du verkligen belägg, kring hur dessa värderar Ålandskvinnan? Ålandskvinnan är väl för de flesta bara "något i marginalen"? De enda som (i det närmaste) nämner Ålandskvinnan (dessutom i ungefär 8 av 10 inlägg i tråden) är ju faktiskt du och användaren Ursprungligen? Släpp Ålandskvinnan!
Citera
2021-11-25, 14:14
  #26588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Blandar du inte ihop det hela lite för mycket i onödan nu?

Väktarna på Skandia hävdade att SE hade en mjuk handledsväska. YN påstod att mannen hon mötte på DBG hade en liten väska utan synlig rem som hade en "hård" optik.

Att: "Han (SE ) ljuger uppenbarligen om var han befann sig." Kan du få utveckla. Jag tror att SE gick in några minuter på Bohemia vilket två olika oberoende vittnen från två olika sällskap och som noteras i polisens ledningscentral 02.05 på mordnatten påstår.

Att SE inte berättar att han var inne på Bohemia strider mot vittneseden, "ingenting förtiga", men motsvarar inte vad gemene man menar med att "ljuga".

Hur karaktäriserar du SEs lögn som du refererar till i ditt inlägg?

Är inte så hemskt säker på att skandiamannen är rätt gärningsman jag heller. Men han har befunnit sig i den absoluta geografiska närheten till mordet när det sker. Det vet vi.

Signalementet på skytten som springer iväg stämmer hyfsat in på skandiamannen även om det råder vissa oklarheter om hur exakt i detalj han nu råkade vara klädd denna kväll.
__________________
Senast redigerad av LynxRufus 2021-11-25 kl. 14:19.
Citera
2021-11-25, 14:16
  #26589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Du förstår hoppas jag.

Han menar att det är lätt att sälja in SE till jag-svaga. Precis som jag-svaga lättare fastnar i sekter.

Jag-svaga följer även flocken och de högre upp i hierarkin.

Se på anklagelserna mot CP.
Flockmentaliteten styrde massan och jag-svaga svalde bettet.

Kan du förklara vilka attribut hos SE-spåret som gör att jag-svaga sektbenägna lättare köper den än andra spår, t.ex. CA. Alltså varför är just SE-spåret lättare att sälja in?

Jag tycker att alla vedertagna teorier är relativt lätta att sälja in. CA, SE, VG, Sydafrika, polisspåret. Det är bara att nämna de 3-4 starkaste indicierna och utelämna resten så är i stort sett vem som helst övertygad.

Att SE blivit en officiell förklaring efter KPs PK gör säkert att fler som inte är insatta tror på teorin. Netflixserien har nog också haft denna effekt. Så ni har rätt i den delen.

Men de andra resonemangen om att SE-spåret har inneboende egenskaper som lättare får folk att bilda sekter köper jag inte. Jag köper inte heller att sanningshalten i spåret blir mindre av att KP gjort sin PK eller FLX sin serie. Konspirationsteoretiker tänker på det sättet. Ju mer en story blir officiell och ju fler vanliga människor som tror på den, ju mindre sann blir den i konspirationsteoretikerns ögon.

Kort konkluderat: spårets officiella status och dess anhängare har ingen påverkan på sanningshalten i spåret. Men sanningshalten i spåret kan påverka dess status och anhängarskara. SE spåret var lika sant eller osant 1986, 1996, 2006, 2016 och 201 oavsett dess officiella status eller anhängarskara.
Citera
2021-11-25, 14:22
  #26590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Det är sant. Enligt undersökningar i media tror majoriteten inte på SE som GM. Men SE-sekten är högljudd och känslig.

Känslan är dock att motståndarna är bra mycket känsligare och mer högljudda. Både här i tråden och i media.

Jämför tonläget på LGWP, Hasse Aro och GW med tonläget på TP. Jämför hur ivrig GW varit på bloggen och i poddar med TP. Tycker man inte ser särskilt mycket alls i media av folk som förväktar SE-spåret. Men ganska mycket av det motsatta.

Här i tråden finns ju högljudda inlägg åt båda håll. Men mest affekt finns ju helt klart på förnekarsidan.
Citera
2021-11-25, 14:27
  #26591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
En avsevärd skillnad.

Eftersom SE blivit namngiven och utpekad som polisens huvudspår och att PU lagts på is tillsvidare så bör kraven på bevis och hypoteser hålla en högre nivå i tråden.

Det blir en betydande skillnad att skriva att "jag misstänker X för att han hade en revolver" jämfört med att skriva "SE sköt Olof, för att...."

Håller inte med. Oavsett spårens officiella status måste vi som skribenter på FB kunna behandla spåren på samma sätt vad gäller hur vi resonerar och spekulerar. Bara för att KP har hållit en PK ska inte högre krav ställas på spekulationer på FB angåendecSE än t.ex. CA.

Bevisvärdering görs i domstolar. I FB-trådar spekuleras och diskuteras det.

Plockar man en sen ur netflix serien och påstår att det är fakta är man ute och cyklar. På samma sätt som om man påstår att det är fakta att SE kom till platsen efter mordet.

Men om man spekulerar I en teori gör man just det som är syftet med tråden.
Citera
2021-11-25, 14:36
  #26592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om man skulle försöka sig på att göra en sammanställning över de teorier som finns om SE så verkar det alltså handla om de här fyra:


1. Den officiella teorin om händelseförloppet, som går ut på att det var SE som sköt Palme.

2. Lars-Olof Lampers teori, om att SE ljög som en häst travade om att han skulle ha varit kring mordplatsen när det smällde, och att han i själva verket inte ens hade kommit ut från jobbet på Skandia vid den tidpunkten. Förklaringen till att SE ljuger sig till den här framskjutna positionen som misstänkt statsministermördare skall tydligen gå att finna inom psykologin.

3. Gunnar Walls teori, om att den jovialiske och obeväpnade grafikern från Täby talar sanning så gott han kan, om utstämplingstider, samtal med Lisbeth, språngmarsch och hela baletten.

4. Lars Borgnäs teori, om att SE "stod ett tjugotal meter in på Tunnelgatan när han blev vittne till mordet, och då sprang från platsen".

Ja det stämmer väl hyfsat. Men jag skulle stryka LBs teori som en av huvudteorierna. Den är inte rimlig. Bara ett försök att få SE att vara oskyldig och YNs iaktagne man samtidigt. Sådana försök att tvinga ihop två element ger jag inte mycket för. Inom SE som GM teorin finns ju flera delteorier. Där skulle jag av uppenbara grunder stryka SE som del av större konspiration.

Jag skulle kategorisera huvudteorierna såhär:
1: SE är GM med viss planering efter att ha iakttagit LOP tidigare under kvällen.
2: SE är GM som stöter på LOP av ren slump utanför skandiahuset.
3: SE är oskyldig och talar sanning i stora delar om vad han gjort på mordplatsen.
4: SE är oskyldig och fabricerar nästan hela historien om vad han gjort på mordplatsen.

Min personliga uppfattning är att 4 och 1 är de mest rimliga teorierna. Och då håller jag 4 något högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in