Citat:
Ursprungligen postat av
Motorprinsen
”Någonting säger mig, att han efter alla år på Skandia hade nycklar som han kunde ta sig in via garage, cykelförråd och dörrarna på baksidan. Vill minnas av säkerhetsansvarige PH pratar om dessa nycklar, och dess funktionalitet?
Någonting säger mig att Robocop-Stig i så fall hade använt dessa nycklar flitigt under morgondagen och -kvällen för att åtminstone slippa knytas till sitt iskalla statsministermord rent tidsmässigt.
I alla fall när han smet upp på rummet och gömde den rykande revolvern.
Var mordet långt planerat, är det ju korkat att ens "stämpla in" på mordplatsen just den dagen, än mer korkat att "stämpla ut" på den minuterna före mordet. Var SE ens GM tror jag "planen" kom till honom, någon gång ca kl 20:15 - 20:30 till kl 21:00 den aktuella kvällen.
Det är så klart fullt möjligt, att han kunde kila upp på sitt rum efter 23:40, lite snabbt gömma vapnet i en skrivbordslåda, men hur troligt är det? Som statsministermördare, känns det ju aningen obegåvat, att lämna vapnet på sitt eget rum tjugo minuter efter dådet, kila i väg och ta nattbussen, låta vapnet vara obevakat (oavsett om han hämtade det på lördag eftermiddag, söndag eller måndag). Det hade som sagt inte varit konstigt, om polisen klampat in på Skandia redan efter midnatt mot lördag, begärt att få veta vilka som befann sig i huset tidigare under den sena kvällen. Hade de uppfattat SE som "skum", svarat konstigt, fel och uppfört sig märkligt, hade de sannolikt bett att få kolla inne på hans rum lite snabbt.
Nej, han gömde sannolikt inte vapnet inne på kontoret, tror jag. Gömde han det i huset öht, gjorde han sannolikt det i (säg) cykelrummet, eller i något rum som inte var kopplat till just honom personligen? Och än mer på ett ställe som polisen inte skulle finkamma i första taget. Sådana platser borde SE ha känt till. Men jag tvivlar som sagt på att han hann gömma vapnet i huset (om han var GM), då är det mer troligt att han gömde det utomhus, eller dumpade det i något vatten, etcetera.