2021-11-22, 00:15
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Chelsea hade redan på den tiden en ligatitel och flera cuptitlar. Vilket du hade vetat om du faktiskt kunde något om engelsk fotboll.
Ja, de vann 1 ligatitel nästan 50 år innan Abramovich tog över klubben. Annars så var Chelsea mellanmjölksklubb som inte ens var i närheten av varken Arsenal’s eller Tottenham’s meriter innan de blev till Chelski.
Citat:
Ursprungligen postat av SilviaNight
Chelsea var topp 5 klubb innan ryssen tog över och med tanke på klubbens ekonomiska situation var det konkurs eller ryssen som valen stod emellan. Ett uppköp hade nog varit oundvikligt förr eller senare oavsett.

Arsenalfans tenderar att använda "vi är en större klubb" påståendet när klubbens sportsliga framgång sviker och så har det hållit på i 15 år. Nu är det dock 15 år av rätt så tomma troféskåp samtidigt som Chelsea har skördat framgångar. Frågan är väl vilka faktorer som avgör hurvida vilken klubb som är "störst". Är störst fanbase en av faktorerna? I London är det troligen fler Arsenalfolk än Chelseafolk men om du tittar övriga världen så tror jag nog att Chelsea har större support numera faktiskt. Dock ogillar jag starkt att Premier Leagues fanskara har blivit så global så om man ska titta på någonting så bör det vara den genuina lokala fanskaran och där vinner nog Arsenal.

Men handlar det enbart om det? Isf kan man påstå att Hammarby IF är en större klubb än Malmö FF i Sverige och det håller väl inte heller riktigt?
Chelsea blev bra under Ranieri, och de var ju relativt starka mellan 2001-04. Men trots detta, så kunde de inte utmana Arsenal och/eller Man United på allvar innan de fick in rysska oljepengar och innan Mourinho tog över som deras nya manager efter Ranieri.

I London så är Arsenal den klart mest populära fotbollsklubben, även bland turister.
Citera
2021-11-22, 00:22
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Nu när Ole Gunnar Solskjaer är sparkad så kan man väl ta in Jeppe Blomqvist som interim? Också en av treble 99-hjältarna. Och om han skulle prestera bra under våren...

Vadå hjälte?

Blomqvist gjorde väl inget avtryck eller var bidragande till titlar i United.
Citera
2021-11-22, 00:24
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Nu när Ole Gunnar Solskjaer är sparkad så kan man väl ta in Jeppe Blomqvist som interim? Också en av treble 99-hjältarna. Och om han skulle prestera bra under våren...
Jadu, det hade ju varit ngt Men Blomqvist är (vad jag vet) inte i närheten av att ha lika hög status i Man Utd som det Solskjaer har/hade, och Blomqvist har väl ingen erfarenhet som tränare? Solskjaer hade ju trots allt relativt lång erfarenhet som tränare innan han fick jobbet i Man Utd, dessutom så hade OGS redan erfarenhet från EPL.

Ett drömscenario vore dock att Carrick går på en unbeaten run med Man Utd, tar några skrällsegrar, och att detta resulterar i att de ger Carrick en 3 årskontrakt
Citera
2021-11-22, 02:35
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Och där sänkte du dig fullständigt, man har kunnat stå ut med dina hittepåinlägg, halvsanningar och ibland rena falsarier, de har till och från lockat till skratt, men här klev du över en gräns och placerar dig på samma sida som Woke-vänstern och alla BLM-kramare.
Var inte så allvarligt menat, du vet Liverpool fansen bidrar verkligen till att höja humorn här inne, eftersom att samtliga av er passar hand i handske med LFC sloganen ”Offended by everything, ashamed by nothing”..

Well, anyway. Har nu fått sett lördagens match mellan Arsenal och Liverpool i efterhand. Tyckte att det var en ganska så ”död match” där inga av lagen gjorde ngt större väsen av sig fram tills de sista 5-10 minuterna av 1:a halvan. Tyckte dock att vi var jämnbördiga med Liverpool fram till deras 1-0 mål, efter det så ändrade matchbilden sig totalt i Liverpools favör. Och i andra halvan så var det boys vs men, där Liverpool dominerade matchen totalt. Och sett till matchbilden, och framförallt resultatet, så är det ju naturligtvis fullt förtjänat att vi fick med oss 0p från Anfield.

Dock så tyckte jag att Mane gjorde en jäkligt ful tackling mot Tomiyasu, tur för Mane att han inte fick gult för den incidenten.
Citera
2021-11-22, 06:36
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Vad är det som får dig att Zidane ens skulle vara intresserad av att ta över en klubb som Man United? Dessutom så har ju Zidane själv uttalat att han inte har några ambitioner av att bli manager i England.
Vet inte själv varför jag ens skulle misstänka det. Men att han kommer till ett dukat bord med många duktiga spelare, inklusive Varane och Ronaldo som han tidigare jobbat med spelar nog in. Kan kanske även vara spännande att spela mot Guardiola.
Citera
2021-11-22, 07:11
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Att Chelsea har presterat bättre än vad Arsenal har gjort under de sista 15 åren eller så har väl ingen förnekat? Dock så finns det ju en klar anledning till att varför Chelsea är där de är i dag.

Du skrev att Chelsea har varit en bättre och större klubb än Arsenal sedan 2005, och du skrev ingenting öht om Chelsea pre-Abramovich. När jag började att följa engelsk fotboll på allvar på slutet av 80-talet, så spelade Chelsea div. 2 (Championship) fotboll. Både Arsenal och Tottenham har en betydligt rikare historia än vad Chelsea har.

Igen, Arsenal är den mest populära och även den största klubben i London. Vet du ens hur man utgör om en klubbs storlek?

Spurs rikare historia? Nu får du ge dig, dem har 4 titlar på 30 år. Historia är inte allt som skedde innan 2003. Jag har visst det skrivit om vår historia innan 2003 men du verkar ha missat det åter igen.

Chelsea blev officiellt störst i London när vi vann CL för första gången 2012 något ni aldrig har gjort.
Klart jag vet att Chelsea spelade i andraligan på 80-talet vi höll nästan på att åka ner i tredjedivisonen. Men det är 80 talet och vem som är störst ska avgöras på hur man presterat i nutid och där har Arsenal inte bara halkat efter utan även varit i nedflyttningsstrid.

Chelsea som var i nedflyttningsstrid första halvan av 2015-16 säsongen studsade direkt tillbaka med Conte och vann PL följande säsong efter det säger ju allt om vår mentalitet till skillnad från eran. I västra London har vi vinnarkultur i Norra London har man förlorarkultur.
Citera
2021-11-22, 07:34
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilviaNight
Chelsea var topp 5 klubb innan ryssen tog över och med tanke på klubbens ekonomiska situation var det konkurs eller ryssen som valen stod emellan. Ett uppköp hade nog varit oundvikligt förr eller senare oavsett.

Arsenalfans tenderar att använda "vi är en större klubb" påståendet när klubbens sportsliga framgång sviker och så har det hållit på i 15 år. Nu är det dock 15 år av rätt så tomma troféskåp samtidigt som Chelsea har skördat framgångar. Frågan är väl vilka faktorer som avgör hurvida vilken klubb som är "störst". Är störst fanbase en av faktorerna? I London är det troligen fler Arsenalfolk än Chelseafolk men om du tittar övriga världen så tror jag nog att Chelsea har större support numera faktiskt. Dock ogillar jag starkt att Premier Leagues fanskara har blivit så global så om man ska titta på någonting så bör det vara den genuina lokala fanskaran och där vinner nog Arsenal.

Men handlar det enbart om det? Isf kan man påstå att Hammarby IF är en större klubb än Malmö FF i Sverige och det håller väl inte heller riktigt?

Där satt den! Hade Roman inte köpt Chelsea så hade vi inte överlevt. Roman hade två val Spurs eller Chelsea.

För att Chelsea skulle ha en chans att få detta köp igenom behövde man säkra topp 4-fotboll detta gjordes utan cashen när Jeppe Grönkjaer gjorde 2-1 mot Liverpool på den sista matchdagen. Detta mål har därefter fått namnet "the billion pound goal"
Citera
2021-11-22, 07:55
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Vet inte själv varför jag ens skulle misstänka det. Men att han kommer till ett dukat bord med många duktiga spelare, inklusive Varane och Ronaldo som han tidigare jobbat med spelar nog in. Kan kanske även vara spännande att spela mot Guardiola.
Njae, tror inte att Zidane är sugen på att bli manager i EPL. Dessutom så har han själv gått ut och avkraftat att han blir Man Utd nya manager.

Jag gissar att Man Utd kommer få en manager som typ Gareth Southgate e.l som deras nästa permanenta manager.
Citera
2021-11-22, 07:59
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Spurs rikare historia? Nu får du ge dig, dem har 4 titlar på 30 år. Historia är inte allt som skedde innan 2003. Jag har visst det skrivit om vår historia innan 2003 men du verkar ha missat det åter igen.

Chelsea blev officiellt störst i London när vi vann CL för första gången 2012 något ni aldrig har gjort.
Klart jag vet att Chelsea spelade i andraligan på 80-talet vi höll nästan på att åka ner i tredjedivisonen. Men det är 80 talet och vem som är störst ska avgöras på hur man presterat i nutid och där har Arsenal inte bara halkat efter utan även varit i nedflyttningsstrid.

Chelsea som var i nedflyttningsstrid första halvan av 2015-16 säsongen studsade direkt tillbaka med Conte och vann PL följande säsong efter det säger ju allt om vår mentalitet till skillnad från eran. I västra London har vi vinnarkultur i Norra London har man förlorarkultur.
Jag antar att du vet att historia går även längre tillbaka än de sista 10, 15 eller 20 åren? Kollar Man objektivt på det så har framför allt Arsenal, men även Tottenham en betydligt stoltare historia än vad Chelsea har. Men du får ju såklart tro vad du än vill.

Hursomhelst, att jämföra Arsenal’s historia mot Chelsea’s historia blir ungefär det samma som att jämföra MB’s historia mot Tesla’s historia. Vilken av Mercedes och Tesla tycker du det är som har den rikaste historian inom bilindustrin?
Senast redigerad av Generalandersson 2021-11-22 kl. 08:08.
Citera
2021-11-22, 08:15
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...

Har läst att han börjat lära sig engelska så han kan tacka nej på ett artigt sätt.

Men det verkar mest som han väntar på att få ta över franska landslaget.

// PoK
Citera
2021-11-22, 08:27
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesOchKebab
Har läst att han börjat lära sig engelska så han kan tacka nej på ett artigt sätt.

Men det verkar mest som han väntar på att få ta över franska landslaget.

// PoK
Uppgifterna säger att Zidane önskar att bosätta sig i Frankrike, och att han väntar på att jobbet i antingen landslaget eller i PSG blir ledigt.

Hade Zizou haft ambitioner om att bli tränare i EPL så hade han redan varit i England.
Citera
2021-11-22, 08:55
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Jag antar att du vet att historia går även längre tillbaka än de sista 10, 15 eller 20 åren? Kollar Man objektivt på det så har framför allt Arsenal, men även Tottenham en betydligt stoltare historia än vad Chelsea har. Men du får ju såklart tro vad du än vill.

Hursomhelst, att jämföra Arsenal’s historia mot Chelsea’s historia blir ungefär det samma som att jämföra MB’s historia mot Tesla’s historia. Vilken av Mercedes och Tesla tycker du det är som har den rikaste historian inom bilindustrin?

Du kan inte ignorera det vi vunnit under 2000-talet, vi har en rikare historia än Spurs och Arsenal. Det jag ger Arsenal är att de länge varit framgångsrika med 13 ligatitlar och 14 FA cuptitlar det kan ingen ta ifrån er.

Däremot så har ni inte varit så jävla bra med att skörda framgångar på 2000-talet bortsett från 03-04 säsongen.

Chelsea har 2 CL-titlar ni har noll, de flesta klubbar som har CL titlar anser jag ha en rikare historia än Arsenal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in