Citat:
Det finns flera rörelser som har samma tendenser, ja. Men för att det ska vara totalitärt måste det innebära att alla måste underkasta sig samma lösning, och för att nå framgång krävs en kris. Människor ställer bara upp på totalitärism när de är rädda.
Det är intressant att du tar upp att munskydd inte fungerar "för att vissa har det på hakan". Totalitära rörelser skyller alltid sitt misslyckande på de fåtal som inte underkastar sig idén. Så kallad scapegoating. Det är ett sätt att hålla informationsbubblan intakt och skydda föreställningen om att den totalitära idén fungerar.
Om lockdowns, munskydd eller vaccin fungerade som smittåtgärd så hade stora delar av världen utrotat covid för länge sen. Det här är galenskap. Pandemin rasar som aldrig förr i Europa, med ännu mer fall än förra vintern. I länder där man (på en och samma gång) har munskydd, lockdown och 3/4 av befolkningen är vaccinerade.
Det är intressant att du tar upp att munskydd inte fungerar "för att vissa har det på hakan". Totalitära rörelser skyller alltid sitt misslyckande på de fåtal som inte underkastar sig idén. Så kallad scapegoating. Det är ett sätt att hålla informationsbubblan intakt och skydda föreställningen om att den totalitära idén fungerar.
Om lockdowns, munskydd eller vaccin fungerade som smittåtgärd så hade stora delar av världen utrotat covid för länge sen. Det här är galenskap. Pandemin rasar som aldrig förr i Europa, med ännu mer fall än förra vintern. I länder där man (på en och samma gång) har munskydd, lockdown och 3/4 av befolkningen är vaccinerade.
Majoriteten behöver ju inte underkasta sig, de vaccinerade kan leva på som vanligt, då är det inte totalitärt enligt din egna definition. Demokrati har sina baksidor också, det är ofta något folk lätt glömmer när saker och ting är på "deras" sida. Personligen har jag levt i en demokratur där rasfrämlingar fått välla in över gränsen mot min vilja, samma individer som drivit pandemin och skjuter sönder vårt samhälle.
När jag säger munskydd tänker jag på andningsskydd (respirator) som används inom sjukvården, ja det fungerar, säger du emot sågar du hela världens sjukvårdssystem och gör dig bara löjlig.
Lockdowns har fungerat utmärkt för att bryta stora utbrott, att hålla det en längre tid går inte för folk orkar inte, ekonomin klarar det inte heller. Att utrota covid gör man bara om man låser in hela jordens befolkning i en månad Esabstyle, men det går ju inte det heller, möjligtvis i Kina.