2021-11-21, 11:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns flera rörelser som har samma tendenser, ja. Men för att det ska vara totalitärt måste det innebära att alla måste underkasta sig samma lösning, och för att nå framgång krävs en kris. Människor ställer bara upp på totalitärism när de är rädda.

Det är intressant att du tar upp att munskydd inte fungerar "för att vissa har det på hakan". Totalitära rörelser skyller alltid sitt misslyckande på de fåtal som inte underkastar sig idén. Så kallad scapegoating. Det är ett sätt att hålla informationsbubblan intakt och skydda föreställningen om att den totalitära idén fungerar.

Om lockdowns, munskydd eller vaccin fungerade som smittåtgärd så hade stora delar av världen utrotat covid för länge sen. Det här är galenskap. Pandemin rasar som aldrig förr i Europa, med ännu mer fall än förra vintern. I länder där man (på en och samma gång) har munskydd, lockdown och 3/4 av befolkningen är vaccinerade.

Majoriteten behöver ju inte underkasta sig, de vaccinerade kan leva på som vanligt, då är det inte totalitärt enligt din egna definition. Demokrati har sina baksidor också, det är ofta något folk lätt glömmer när saker och ting är på "deras" sida. Personligen har jag levt i en demokratur där rasfrämlingar fått välla in över gränsen mot min vilja, samma individer som drivit pandemin och skjuter sönder vårt samhälle.

När jag säger munskydd tänker jag på andningsskydd (respirator) som används inom sjukvården, ja det fungerar, säger du emot sågar du hela världens sjukvårdssystem och gör dig bara löjlig.

Lockdowns har fungerat utmärkt för att bryta stora utbrott, att hålla det en längre tid går inte för folk orkar inte, ekonomin klarar det inte heller. Att utrota covid gör man bara om man låser in hela jordens befolkning i en månad Esabstyle, men det går ju inte det heller, möjligtvis i Kina.
Citera
2021-11-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Vi har inte låg smittspridning.
Vi har låg testning (i syfte att kunna hävda låg smittspridning och spara pengar).

Tänk lite längre än näsan räcker.
Att vården räcker till precis just nu spelar ingen roll om två månader.
Ju fler åtgärder som används desto större säkerhetsmarginal framöver.

Och varför skulle det ske om just två månader? Gå ett år tillbaka och jämför antal döda per dag. Fattar du inte själv att vi hade sett en markant skillnad tidigare i antalet dödsfall per dag då vi öppnade upp helt 29 sept.

Skyddet efter genomgången infektion är det som är mest effektivt, den ökade smittan och dödstalen vi nu ser i länder som haft lockdown och samma eller högre vaccinationstäckning är ett facit på det.
Citera
2021-11-21, 11:36
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vet du vad, om det får ett slut på pandemin så kan jag ta en husarrest också i solidaritet med er ett par månader, jag överlever det med.

Jo, men får det slut på pandemin? Andra länder har redan testat helt drakoniska lockdowns (för alla), och andra länder har testat 100% vaccintäckning. Och det har bevisligen inte gjort någon som helst skillnad.

Det är för lite, för sent. Smittan fick etablera sig globalt, och verkningslösa åtgärder som lockdowns och tvångsvaccinering är bara statsterror som passar fint in i sedan länge kända "konspirationsteorier".

(Även om jag personligen trivs bäst med att hålla avstånd och undvika smitta.)
Citera
2021-11-21, 11:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vilket skitsnack!

”Obekräftade källor”

Kan inte samma obekräftade källor komma med påstående om att Henrik Lundkvists medfödda hjärtfel handlade om vaccinet också?!

Sergio Aquiero har ju genomgått coronainfektion, viruset är ju känt för att ge hjärtproblem?

https://www.theguardian.com/football/2021/feb/02/sergio-aguero-weeks-from-playing-again-covid-pep-guardiola-manchester-city
Citera
2021-11-21, 11:44
Medlem
Gibraltar har högst andel av befolkningen som är vaccinerade. I princip 100%. De ställer nu in julfirandet redan.
Gör matten själva.
Ni som tagit någon av doserna det är okej att ändra åsikt precis som genom olika lärdomar man gör under hela sitt liv.
Det har aldrig handlat om covid19
Citera
2021-11-21, 11:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jo, men får det slut på pandemin? Andra länder har redan testat helt drakoniska lockdowns (för alla), och andra länder har testat 100% vaccintäckning. Och det har bevisligen inte gjort någon som helst skillnad.

Det är för lite, för sent. Smittan fick etablera sig globalt, och verkningslösa åtgärder som lockdowns och tvångsvaccinering är bara statsterror som passar fint in i sedan länge kända "konspirationsteorier".

(Även om jag personligen trivs bäst med att hålla avstånd och undvika smitta.)

Det kan jag ju inte säga, men vi får lite mer tid till att utvärdera nya mediciner, kanske får nya bättre vaccin och en större naturlig immunitet i lugn och ro istället för kaos?
Citera
2021-11-21, 12:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2021
Gibraltar har högst andel av befolkningen som är vaccinerade. I princip 100%. De ställer nu in julfirandet redan.
Gör matten själva.
Ni som tagit någon av doserna det är okej att ändra åsikt precis som genom olika lärdomar man gör under hela sitt liv.
Det har aldrig handlat om covid19
Gibraltar är ett bra exempel på att bevisa att vaccinet fungerar mot allvarlig sjukdom och död.
Även att se att effekten av vaccinet minskar efter en tid. Gibraltar var tidigt med att många var fullvaccinerade och effekten mot symptomatisk sjukdom nu minskat.
Här får du en länk och se på statistik för sjuka och bläddra sedan ned för statistik för avlidna med covid.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/gibraltar/

Jag har tagit båda doserna och nu även fått den 3:e. Känns bra inför en tuff vinter med ökande smittspridning.
Citera
2021-11-21, 12:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Median Spike-specific CD8+ T cell responses to SARS-CoV-2 WA1/2020 and B.1.617.2 (delta) were below the limit of detection in vaccinated uninfected individuals

Recent reports have suggested declining efficacy of the BNT162b2 vaccine after 4-6 months7,8, although protection against severe disease has remained high9,10. In the present study, participants were vaccinated a median of 5-6 months prior to the outbreak and thus were in the timeframe of declining antibody titers11,12. In fact, the majority of BNT162b2 vaccinated uninfected individuals had undetectable neutralizing antibody titers against the SARS-CoV-2 delta variant at the timepoint analyzed

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.18.21265113v1.full.pdf

Eftersom jag vare sig är utbildad epidemiolog, viriolog eller har annan utbildning inom området så inser jag min bristande kunskap och förståelse och nöjer mig med att läsa abstraktet, dvs den korta sammanfattningen i början av rapporten.

Där framkommer det, tydligt, att vaccinerade som fått en genombrottsinfektion får ett utmärkt immunologiskt gensvar. M.a.o Hybridimmunitet fungerar, vilket är hoppfullt! Återstår då att undersöka om de som redan haft en SARS-COV2 infektion och sedan vaccinerat sig får ett lika utmärkt immuniologiskt gensvar.
Citera
2021-11-21, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men hur kan det vara motiverat att begränsa bara ovaccinerades rörlighet när det egentligen inte hänger på om någon är vaccinerad eller ej? Hittills har det väl hetat att personer med symptom bör stanna hemma, men symptom kan folk ha eller inte ha vare sig de är vaccinerade eller ej. Varför stänga ute ovaccinerade som ej sprider smitta?

Om en etnisk grupp oftare än andra gör sig skyldiga till våldtäkt vore det trots detta förmodligen inte lagligt att ge hela den etniska gruppen utegångsförbud efter 21.00. Om en annan etnisk grupp uppfattas som att de oftare än andra snattar vore det knappast lagligt att utestänga hela den etniska gruppen från alla affärer. Och så vidare.

Varför utestänga alla ovaccinerade från vissa event när det lika gärna kan vara den betydligt större gruppen vaccinerade som sprider smitta?

Hur motiverar du det rent juridiskt?

En ovaccinerad som haft covid är ju en mindre risk än en vaccinerad som inte haft det och vars vaccinskydd börjat avta.

Man har lyckats dra fokus från smitta till vaccin.

I USA där man ofta registrerar etnisk tillhörighet i olika sammanhang får man inte inom rättssystemet vända folks etnicitet mot dem och säga att eftersom han är.... så ökar sannolikheten att han begått det här brottet.

Så varför ska vi vända mot folk att de är ovaccinerade när en ovaccinerad individ kanske varken sprider eller är mottaglig för smitta? Var ska detta sluta? Varför ska personer som haft covid överhuvudtaget vaccineras? Varför inte ge de doserna till tredje världen? Jävla slöseri, alltså.

Du tänker som jag och jag förstår inte det här resonemanget kring risken med ovaccinerade. Det är något som inte stämmer, men jag kan inte förstå vad. Varför går myndigheterna med på att stämningen mellan olika grupper i länderna ställs mot varandra?
Senast redigerad av Lokatten66 2021-11-21 kl. 12:33.
Citera
2021-11-21, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/circ.144.suppl_1.10712

Är det här på riktigt? Finns den här journalen eller är det fake?

Om den finns är det verkligen märkligt att ingen media belyser informationen i artikeln, den borde vara angelägen.
Citera
2021-11-21, 12:34
Bannlyst
Der Ahnenpass var något som aldrig skulle komma tillbaka. Nu är det istället vaccinpass, för att de ovaccinerade ska kunna stängas ute och inte smitta de vaccinerade som redan har skydd.
Citera
2021-11-21, 12:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Der Ahnenpass var något som aldrig skulle komma tillbaka. Nu är det istället vaccinpass, för att de ovaccinerade ska kunna stängas ute och inte smitta de vaccinerade som redan har skydd.
De som av hälsoskäl inte kan vaccineras får också pass, så det är uppenbart att passen ses som en möjlighet att straffa ovaccinerade då den som är ovaccinerad "av giltigt skäl" tydligen inte anses smitta ned vaccinerade...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in