Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
Det står att de inte kan mäta någon T-cells aktivitet.
Median Spike-specific CD8+ T cell responses to SARS-CoV-2 WA1/2020 and B.1.617.2 (delta) were below the limit of detection in vaccinated uninfected individuals
Intressant studie. Problemet med typen av citering du gör är att du konsekvent väljer att ta saker ur sitt sammanhang för att försöka skapa en illusion av att du har någon form av poäng. Jag tror inte heller att du läst hela studien i kombination med att du inte förstår vad du läser pga dålig kunskap i ämnet.
Först tittar vi på en lite större del av textmassan för att inte ta saker ur sitt sammanhang:
Citat:
Spike-specific CD4+ T cell responses to SARS-CoV-2 WA1/2020 and B.1.617.2 (delta) were 2.1- and 1.8-fold higher, respectively, in vaccinated infected individuals compared with vaccinated uninfected individuals (Fig. 2A; P<0.001 and P=0.02, respectively, Wilcoxon rank-sum tests). Median Spike-specific CD8+ T cell responses to SARS-CoV-2 WA1/2020 and B.1.617.2 (delta) were below the limit of detection in vaccinated uninfected individuals but were 2.7- and 4.4-fold higher, respectively, in vaccinated infected individuals
Vad som står ovan (det stycket du plockat en mening från) är att de uppmäter T-helper cells men inte T-killer cells. Min första kommentar till det är att det känns märkligt att det adaptiva immunförsvaret skulle producera T-helper cells men inte T-killer cells. Min andra kommentar gäller livslängden på dessa två (CD4+ och CD8+) som generellt anses längre för CD8+. Notera att båda två är minnesceller (*1), vilket föreslår att man har en viss adaptiv immunitet.
Det är inte speciellt förvånande att antikroppar och Tk sjunker ned till nivåer där de inte längre är mätbara. Det är nämligen så immunförsvaret fungerar. Dock är jag förvånad att nivåerna av CD4+ var så pass låga. Det som gjorde mig än mer förvånad var att man mätte mot de kända varianterna inklusive Wuhan, som vaccinet var utvecklat mot. Skulle vara intressant att jämföra med nivåerna hos en icke vaccinerad infekterad person efter infektion för att se nivåerna.
Som sagt en intressant studie. Två saker gjorde mig lite besviken. Jag hade helst sett att åldersfördelningen mellan de två grupperna var jämnare (noterbart dock att den yngre gruppen blev infekterad, det hade jag INTE förväntat mig), och jag hade helst sett att man också haft en grupp som INTE var vaccinerad för att jämföra nivåerna.
Deras konklusion gällde nyttan av vaccination trots infektion, men då studien inte inkluderar jämförelsen vaccinerad->infekterad med infekterad->vaccinerad känns den lite meningslös.
Tack dock för länken.
Referenser:
*1.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2266984/