2021-11-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyMayen
Det viktiga i det hela är ju att man slipper hamna på sjukhus. Och tittar på hur många % av alla vaccinerade som behöver sjukhusvård i jämförelse med hur många % av de ovaccinerade som behöver vård blir det hela ganska tydligt

Föredrar du alltså dödsfall framför en vistelse på en vårdinrättning?
Citera
2021-11-19, 17:13
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Folkhälsomyndighetens statistik visar att:
- färre än 0,05% av alla vaccinerade har rapporterat allvarliga biverkningar.
- färre än 0,03% av alla under 60 år har avlidit i Covid-19.
- färre än 0,07% av alla under 60 har hamnat på IVA.
- färre än 0,03% av alla under 40 år har hamnat på IVA.
- färre än 0,005% av alla under 20 har behövt akut vård

Med tanke på att biverkningar normalt även är underrapporterade är troligen differensen än större.

Det är alltså:
- 0,02% högre risk att få en allvarlig biverkan än att avlida av Covid-19 om man är under 60.
- 0,02% högre risk att få en allvarlig biverkan än att bli allvarligt sjuk av Covid-19 om man är under 40.
- 10 gånger högre risk att få en allvarlig biverkan än att bli allvarligt sjuk eller avlida av Covid-19 om man är under 20.
Du verkar totalt ha missat att rapporterade biverkningar är något helt annat än konstaterade biverkningar. Utan vidare hamnar du åtminstone en tiopotens fel där direkt.
Citera
2021-11-19, 17:14
Medlem
WarOfDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WagathaChristie
Helt rätt. Har du ett jobb inom vården ska du vaccinera dig och skydda patienterna. Skulle du vilja att din mormor blev smittad av en ovaccinerad sköterska?

Bara för att någon inte tagit vaccinet betyder det inte att denne går runt med covid-19.

Verkar som du missat att man kan vara frisk som ovaccinerad. Chansen är tom. större att du som vaccinerad går med asymtomatisk symptom och smittar vilt.
Citera
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Men att undvika vaccination är väl ingen livsnjutarinställning? Det är väl mer feghet inför sprutan antar jag? Att gilla fet mat och alkohol är dock ganska härligt. Se på GW.

Jodå det är minst lika mycket livsnjutarinställning att inte svälja allting helt okritiskt tycker jag, känns mycket bättre än att sabba sin hälsa med fet mat och alkohol. Har tagit alla andra sprutor som kan tänkas finnas så det är nog en mer rationell risk/nytta-kalkyl som ligger bakom mer än eventuell rädsla. Ungefär som att jag inte skulle injicera mig med massa obeprövade substanser för att skydda mig mot Malaria om det var 0,003% risk att jag skulle behöva söka vård p.ga. det

Sen vet jag inte varför just livsnjutarinställning skulle vara subventionerat? alla njuter väl av olika saker... vissa mer vårdkrävande än andra, tar man valet att belasta samhälle så visst, jag köper att man ska få belasta det själv, men i det här landet har vi än så länge allmän sjukvård oavsett om du är så dum i huvudet så du har druckit en flaska T-röd för att bli full eller liknande... vi hjälper t.om. mördare som blivit skottskadade osv under brottet. Ingen som skickar en räkning till dem...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Absolut. Och du får stå för din egen sjukvård om du inte vaccinerar dig. Känns inte ok att du parasitera på samhället om du inte skyddar dig.

Vilket stolpskott till resonemang. Så det är bara människor som råkat ut för olyckor eller har medfödda anomalier som ska få del av den svenska sjukvården (förutom hela världen som har gratis sjukvård i Sverige)? Överviktiga har ju ätit för mycket, alkoholiserade har ju druckit för mycket osv - deras eget fel.

Apropå egenframkallad belastning av sjukvården. Biverkningsanmälningarna från Covid-19-"vaccinet" var under 10 månader 83 744 st, mer än 10 ggr fler än vad som normalt rapporteras in för alla läkemedel (ca 25 000 substanser) under ett år. Det är en enorm belastning på sjukvården helt i onödan då Covid-19 är ofarligt för 99 % av befolkningen. Sedan har vi alla mutationer som detta "vaccin" har inducerat, hur stor belastning på sjukvården har det lett till?
Citera
2021-11-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaGranit
Hej, jag kan fördjupa ditt inlägg med statistik som pekar på en betydligt högre andel dödsfall bland fullvaccinerade än ovaccinerade och en stor ökning av genombrottsfall. Sedan i Maj 2021 så har ökningen av genombrottsfall ökat med MER än 34 gånger (3400%) per månad (eftersom statistiken slutar 24:e oktober) om jag utläser statistiken på ett korrekt sätt, rätta mig gärna annars du är ju utbildad statistiker va? Däremot ser man att snittåldern är betydligt högre. Men det påvisar väl att vaccinet inte gör vad det ska. Skyddar de mest sårbara?

https://i.imgur.com/LB28F8a.png

Källa:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Jag tror att du ett offer för antivaccinationsrörelsens propaganda. Jag kan berätta de har en hemlig agenda och den går ut på att lura idioter som dej, för de tycker att vaccinationer gör att det inte längre är den starke som överlever och att det bidrar till att människorasen försvagas. Låter det bekant: det var så nazisterna resonerade.
Senast redigerad av ruter 2021-11-19 kl. 17:21.
Citera
2021-11-19, 17:20
Medlem
Jag behöver alltså from 1a december papper för att kunna röra mig i samhället där jag levt hela mitt liv. Eftersom att jag inte är vaccinerad så är jag papperslös och kommer inte kunna röra mig som jag vill.

Hur fan hamnade vi här? Är för mig skrattretande att höra myndigheten snacka om att vi som inte vaccinerat oss är som råttor och förstör samhället. Hur är det möjligt att införa covidpass när myndigheterna fått dom som vill vaccinera sig redan har vaccinerat sig?

Att dom använder förklaringen till det här är att ni vaccinerade ska vara ”rädda” för att smitta oss som ej tagit vaccin är sån BS anledning. Det enda det gör är att begränsa oss ovaccinerade som fria människor??

Hur kan detta ske? Hur kan man dela upp samhället på det här sättet? Det är helt sjukt.
Att de också har haft mage att använda vården som ursäkt som staten själva fuckat upp sen en tid tillbaka som har resulterat i att vi är där vi är idag med den här bemanningen. Vilka jävla plattnackar och clowner vi har i det här landet, blir inte förvånad om det här landet bara är en enda stor åker om ca 20 år.
Citera
2021-11-19, 17:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Om det hade varit självklart så hade man sett en klar sammanhang mellan vaccinationsgrad och smittspridning, det gör man inte.

https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10654-021-00808-7.pdf
Den är sämre än väntat. Det kan jag hålla med om. Man hade nog hoppats på att den skulle vara högre.

Fortsätter du läsa rapporten så är ändå rekommendationen att fortsätta med vaccineringen. 39% skydd är ändå bättre än inget.

Men det är inget halmstrå att hålla fast vid för att stoppa vaccineringen.
Citera
2021-11-19, 17:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Varför förbjuda rattfylleri när även nyktra förare krockar emellanåt?

Riktigt dålig liknelse... En mer korrekt hade varit att låta alla köra rattfulla men bara straffa den som saknar körkort.

Jag är vaccinerad men har människor i min närhet som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig. Om jag då rör mig i en miljö med andra vaccinerade där samtliga har vaccinpass och någon av dem smittar mig så skyddar vaccinpasset inte den jag sedan kanske för vidare smittan till.

Självklart rör jag mig därmed inte i den typen av miljöer, men risken är väldigt stor att mängder med människor i liknande situation gör det eftersom det kan finnas en övertro på vaccinationspassen och vad dessa egentligen fyller för funktion. De bevisar att man är vaccinerad varken mer eller mindre.

Passen ger falsk trygghet då deras faktiska funktion inte har med smittspridning att göra.
Citera
2021-11-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Svenska myndigheter är som vanligt lika mesiga. Ta i ordentligt, förbjud de som inte kan uppvisa ett covidpass på att de har tagit två sprutor att gå på någon allmän tillställning

Om jag får gissa så har du anor från ledningen i det forna nazityskland. Kan det stämma?
Är det möjligt att du vill vara lika hård mot papperslösa? Eller ska vi t.om kasta ut dom?
Vad säger du ruter?
Citera
2021-11-19, 17:25
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Jag tror att du ett offer för antivaccinationsrörelsens propaganda. Jag kan berätta de har en hemlig agenda och den går ut på att lura idioter som dej, för de tycker att vaccinationer gör att det inte längre är den starke som överlever och att det bidrar till att människorasen försvagas. Låter det bekant: det var så nazisterna resonerade.

Du får förstås tro vad du vill, men vad av det användaren skrev har du synpunkter på? Hade användaren tolkat datan fel, är FHM en nazistorganisation, eller var det något annat som var galet?
Citera
2021-11-19, 17:30
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Vaccinationen är lite som att ge antabus till hela befolkningen bara för att några få har problem med alkohol.
😂🤔
Antabus kanske var att ta i men visst finns de principiella likheter mellan alkoholrestriktionet och vaccinationer med pass. Det slår mot alla men bara till en direkt hjälp för vissa. Stora samhällskonsekvenser i vågskålen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in