2021-11-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Larv.

Du menar att 100+ människor som står och trängs på en liten yta på nått event inte innebär en Covidorgie?

Hur var det nu Corona exploderade i Italien till början? Jo tusentals människor samlades på en fotbollsmatch Coronan flödade fritt.
Typ som extremt stora demonstrationer med hundratusentals i länder där smitta ej ökat markant. Samt där alla varit ovaccinerade dessutom?
Citera
2021-11-19, 13:00
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packapappaspack
Ni som pratar om att ni måste betala vården för ovaxxade ni vet att det är större risk för en person runt 30 att bara gå upp ur sängen än att drabbas av svår covid som kräver sjukhusinläggning.

Antagligen inte, det här med statistik och proportioner verkar inte vara vissa rabiata hetsares starka sida
Citera
2021-11-19, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fb352931
Biverkningarna är inte minimala. Det beror på vad man jämför med. Vilken riskbedömning gör du?
Jag har lagt in mer siffror med ålder och följdsjukdomar. Inlägg: (FB) Vaccinpass införs i Sverige från 2021–12–01 för sammankomster över 100 personer & (FB) Vaccinpass införs i Sverige från 2021–12–01 för sammankomster över 100 personer
Jag jämför med antalet avlidna:

HTML-kod:

Totalt antal avlidna	       Allvarligt rapporterade   
                                                                                       biverkningar samtliga                   
                                                                                       vacciner	
	                                                   Totalt		          Totalt	
	                                                 Antal	%*	                Antal	 %*
Antal avlidna i covid-19	                      14 454	100%                     7289   100%
Ålder	 	 		
Under 70	                                        1 664	12%	                 5158	71%
70+	                                              12 790	88%	                 2131	29%

Jämfört med viruset så är vaccinet harmlöst. Och alla kommer få viruset på sikt så det är bara att välja. Sjukhusen är fulla av covidpatienter. De jag känner inom vården har inte hartsen enda patient som är dör pga vaccinbiverkning.

Men jag drar ett streck här. Antivax är ungefär som Qanon tyvärr, det är som en religion.
Citera
2021-11-19, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Och 11/12 80 åringar har väl också fyllt 81 år sedan dess om jag tänker rätt? 🥳

Och ingår därmed fortfarande i gruppen 80+....
Citera
2021-11-19, 13:14
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Snart kommer våra myndigheter inse att benägenheten att vaccinera sig är lägst bland invandrare.
Och då kommer det ropas på diskriminering och rasism, så vaccinpassen kommer försvinna ✊🏿👮🏽‍♀️✌️
Ja den risken är uppenbar! Bland ovaccinerade finns nog 1 miljon blattar och negrer. De vita antivaxxarna är knappast mer än nån halvmiljon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Hoppas verkligen fler klarar av att bortse från sakfrågan och se till principfrågan.

Sedan kan man tycka, eller snarare tro vad man vill om vaccinen, för hur gärna man än vill att de kliniska studierna redan skall vara färdiga så är de alltså inte det än.
Detta går därför egentligen inte ens att jämföra med om alla skulle tvingas ta något välbeprövat vaccin, som exempelvis det mot mässlingen eller mot polio.

Som jag ser på saken är en mer adekvat jämförelse att man skulle tvingas ställa upp som försöksperson i en klinisk studie för ett nytt läkemedel. Förvisso en enormt stor studie, men tyvärr helt utan den övervakning som kännetecknar sådana och tyvärr också med total avsaknad av kontrollgrupp.

Det är naturligtvis inte OK att tvinga människor till medicinska behandlingar över huvud taget, men att dessutom först försäkra de man inokulerar om att preparaten är garanterat "säkra och effektiva" innan fas-3 studierna är färdiga tar det hela till nästa nivå av vad-fan-i-helvete-är-det-som-händer?!?.

Vår socialdemokratiska övergångsregering tycker alltså att man skall diskrimineras i samhället, inte bara om man vägrar låta sig tvingas till välbeprövade behandlingar, utan dessutom om man inte frivilligt och sannolikt också helt utan ersättning vid eventuell skada, ställer upp som försöksperson i medicinska studier. Låt oss hoppas att detta experiment faller väl ut, men minns det här och rösta aldrig någonsin på de partier som trycker grönt för detta i riksdagen.

Vad som utspelar sig framför våra ögon bryter helt solklart mot Nürnbergkonventionen, och alldeles oavsett om man själv vill ha covid-vaccin i sin kropp eller ej, så måste vi göra gemensam sak och se till att de ansvariga ställs inför rätta.

De nöjer sig inte heller med dig och mig, nu ber de om vårt samtycke till att i rask takt få inokulera våra barn.
Om de inte är över 16 år förstås, för då skall de tydligen få avgöra själva. Man gör en såkallad mognadsbedömning av ungdomen som vill vaccinera sig mot sina vårdnadshavares vilja.
Jag har av en händelse fått ta del av hur en sådan "mognadsbedömning" ser ut.
För att barnet skall anses moget nog att fatta ett oåterkalleligt medicinskt beslut i strid med vårdnadshavares vilja är vad som krävs att barnet klarar av att uppge namn, adress, personnummer, vad behandlingens syfte är, samt att faktagranskad och verifierbar information finns att hämta på Folkhälsomyndighetens respektive MSBs vardera hemsidor.
Man häpnar...

Mina barn har turen att gå i skolor där man verkar ha en någorlunda förnuftig inställning, men jag är ganska orolig för hur grupptrycket på de 16-åringar som inte vill rätta in sig i ledet ser ut på andra skolor ute i landet...

Ja du har fullständigt rätt. Vi måste stoppa detta vansinne. Folk måste få upp ögonen för att vi inte vill ha någon gestapo som går runt och kontrollerar folk på större tillställningar som om vi vore i Nazi-tyskland. Hur fan kan politiker vara så dumma i huvet att de ens för fram en sådan sak. Jag hittade ett plakat som visserligen är lite extremt (länk nedan) men det är faktiskt viktigt att alla politiker som vurmar för dessa idiotiska passkontroller får veta den rätta benämningen på deras åsikter. Och att de kommer att få smaka på Nurnbergrättegång nummer två sen om de inte lägger ner.

https://anonfiles.com/DfL0afW3u0/stoppa_vaccinpassen_pdf
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Jag skulle vilja se fler källor som visar att skyddet efter infektion inte är bättre än vaccination.

Vad det gäller antikroppar så är det samma som med vaccination, dom avtar normalt efter en tid och flera studier visar att kroppen visst bildar t-cellsimmunitet. Är detta din egen teori eller har läst nånstans?

Så sin tes om varför vi ligger mkt bättre till än länder med högre vaccinationstäckning är att vi har vaccinerat oss?

Och att vi har massvis som haft smittan? Det säger dig alltså inget om varför vi ligger bättre till och att det skyddet är mer effektivt än vaccinet?

Hade det vart nån skillnad om vi också haft lockdown tror du?
Jag har inte hittat på utan det finns i den studien jag länkade till.

Här observationer i Iran där trots upprepade vågor ingen flockimmunitet i sikte. Viruset har slagit till i samma familjer flera gånger med en attack rate upp till 200% d.v.s. alla i den regionen har haft COVID19 minst två gånger:

Detailed reconstruction of the Iranian COVID-19 epidemic reveals high attack rates of SARS-CoV-2 in several provinces

https://europepmc.org/article/ppr/ppr404806

Och när det gäller Sverige så har vi antagligen ganska många som vaccinerat sig trots genomgången sjukdom efter de rekommendationer vi fått. Då har det visat sig att man får ett mycket bra skydd långt över nivån från infektion eller enbart vaccin. Där kan det finnas en anledning till att det ser bra ut:

'Hybrid immunity': Why people who had Covid should still get vaccinated
People previously infected with the coronavirus may get a significant boost in immunity if they follow up with vaccination.

https://www.nbcnews.com/health/health-news/hybrid-immunity-people-covid-still-get-vaccinated-rcna1974

Som sagt, det här är de allra färskaste rönen. Här om hur länge immuniteten vara efter infektion vilket man beräknat till sex månader i genomsnitt:

The durability of immunity against reinfection by SARS-CoV-2: a comparative evolutionary study

https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00219-6/fulltext
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jämfört med viruset så är vaccinet harmlöst. Och alla kommer få viruset på sikt så det är bara att välja. Sjukhusen är fulla av covidpatienter. De jag känner inom vården har inte hartsen enda patient som är dör pga vaccinbiverkning.

Men jag drar ett streck här. Antivax är ungefär som Qanon tyvärr, det är som en religion.

Saxat från läkemedelsverket:
"Allvarlig rapport
En rapport bedöms som allvarlig om den misstänkta biverkningen är en sådan som, leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt viktig händelse. "

Tyvärr så kan jag inte få tag i statistik gällande IVA och förhållandena mellan Vaccinerad/ovaccinerad. Den är stängd och kan bara användas av FHM. Jag vill ha rådata och inte nån graf som inte visar bakomliggande siffror.
Sen spelar det ingen roll vilka du känner inom vården. Det är inte det man baserar beslut på!
Citera
2021-11-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Nej. Du far med osanning. Sjukhusen är inte fulla på långa vägar.

29 personer i hela landet vårdas för covid på IVA just nu. Källa.
Citera
2021-11-19, 13:18
Medlem
Jag är väldigt förvånad över att folk inte reagerat hårdare på detta?
Jag har inplanerade evenemang med jobb och privat i December som jag nu inte kommer kunna gå på, med 2 veckors jävla framförhållning från regeringen? Det är ju inte ens fysiskt möjligt att lösa detta för en ovaccinerad. Man måste tas 2-3 sprutor och låta tid gå emellan (~2 mån att få bevis?).

... Och så är man ju ändå inte immun trots vaccin, utan det kan spridas fritt på dessa evenemang. Det rätta hade ju varit ett negativt test inför ett större evenemang. Suck.
Citera
2021-11-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Sverige har inga planer på att kopiera Österrikes nya lagstiftning, så långt jag vet.

Själv är jag anhängare mer åt Singapores beslut att ovaccinerade ska bekosta sin egen vård ifall det går åt helsicke. Det är inte mer än rätt. Och kommer att innebära rätt många personliga ekonomiska problem eftersom vården på en IVA-plats går loss på mer än 10 000 per dygn. Men det låter väl rättvist ändå ?

Första vågen av C19 innebar rätt tuffa beslut av politiker när det inte fanns något vaccin alls i vissa europeiska länder, då fick inte en enda käft gå ut och handla utan ansiktsskydd och arbetsplatser stängdes ner, samt stora delar av småföretagarnas trottoarverksamheter bara stängdes ner.

Nu hänger det på de ovaccinerades beslut att inte dra sitt strå till stacken. Antivaxxarnas argument har tagit slut och återstår enbart att erbjuda en morot, eller rena uteslutningar a´la´Österike eller Singapore fram tills dess poletten trillar ner.

Det finns inga ursäkter längre. Kanske om ni går och testa er en gång i veckan och skaffar tillfälliga covidpass den vägen (Vilket är fullt möjligt om man ska ut och resa t.ex.) Att visa upp tillfälliga negativa tester för covid skulle man tycka var möjligt även om man står i kön till ett stort julbord

Tycker att feta och rökare samt de som inte motionerar 3x i veckan ska betala sin egen vård också. De som har en riskfylld fritid ska heller inte få vård.

Du kan ta ditt V-pass och köra upp någonstans.

På tal om ursäkter så kan du be alla som drabbats av hjärtproblem om ursäkt!

Såna veka kräk som du är en förutsättning för att ondskan ska vinna stora segrar!
Senast redigerad av Logoped 2021-11-19 kl. 13:23.
Citera
2021-11-19, 13:27
Medlem
En covid-19infekterad person släpps in medans en fullt frisk person inte släpps in.
Nej, bygg ut snabbtester istället, denna idioti stoppar inget.

Kan man passa på och testa andra smittsamma saker också som de bräckliga samhällsbelastarna inte orkar med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in