2021-11-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Jag behöver inte gå till några alternativa källor för att begripa att det knappast går att utrota ett virus som har en reservoar i vilda djurarter.

👍
Det fanns mer intressanta saker i klippet också.
Citera
2021-11-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Läs smittskyddslagen.
Nu har jag läst smittskyddslagen, var står det att man kan inskränka friska människor?

Dessutom står det:
Citat:
Åtgärder som den enskilde motsätter sig får vidtas endast om inga andra möjligheter står till buds.
Jag motsätter mig vaccinbevis, och jag menar bestämt att det finns andra möjligheter, nämligen att jag framvisar negativt test.
Citera
2021-11-26, 15:36
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Nu har jag läst smittskyddslagen, var står det att man kan inskränka friska människor?

Det står klart och tydligt att staten kan inskränka medborgarnas möjligheter att flytta på sig, resa över gränser, utsätta sig för smittrisk etc.
Citera
2021-11-26, 16:05
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80

Dessutom står det:

Jag motsätter mig vaccinbevis, och jag menar bestämt att det finns andra möjligheter, nämligen att jag framvisar negativt test.
Vaccinpasset har dubbla syften. Dels att du som ovaccinerad och möjlig smittbärare inte ska öka risken för smitta i situationer med ökad risk för smittspridning, dels syftet att du som ovaccinerad med större risk att bli allvarligt sjuk inte skall vara i situationer med ökad risk för smittspridning.

Ett negativt test kunde ersätta vaccinpasset för det första syftet men inte för det andra syftet.
Citera
2021-11-26, 16:24
Medlem
Citat:
Vaccinpasset har dubbla syften. Dels att du som ovaccinerad och möjlig smittbärare inte ska öka risken för smitta i situationer med ökad risk för smittspridning, dels syftet att du som ovaccinerad med större risk att bli allvarligt sjuk inte skall vara i situationer med ökad risk för smittspridning.

Ett negativt test kunde ersätta vaccinpasset för det första syftet men inte för det andra syftet.
Finns ingen data som stödjer att jag som man i början av 40 åren utan underliggande sjukdom löper någon större risk att drabbas av allvarlig sjukdom nu än under en vilken som helst annan influensasäsong.
I min kohort är vaccinet minst lika ”farlig” som sjukdomen.

Hade jag varit med att dämpa smittspridningen med att vaccinera mig, så hade det vägd tyngre än risken för vaccinskada, men nu finns det inte data som stödjer det heller.

Är man frisk, så sprider man inte smitta verkar vara svårt att förstå?????
Citera
2021-11-26, 16:32
Medlem
Besticks avatar
Citat:

Detta blir bara dummare och dummare. Hur mycket kognitiv dissonans är det egentligen tillåtet att uppvisa?

Covidpasset är alltså infört för att ni vaccinfanatiker är "snälla" och bryr er om oss som inte tagit det så kallade vaccinet, har jag tolkat dig rätt?

Den har jag faktiskt inte hört innan!
Citera
2021-11-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluka94
Vad är detta för påhopp? Måste vara något jag sa som du reagerade extra starkt på. Eller har du av misstag svarat till fel person?

inte alls.

Jag ber dig att memorera det du själv påstår. Sen när inget händer så är det du som ska ta
dig en funderare på vad du hållt på med.
Citera
2021-11-26, 16:50
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick

Detta blir bara dummare och dummare. Hur mycket kognitiv dissonans är det egentligen tillåtet att uppvisa?

Covidpasset är alltså infört för att ni vaccinfanatiker är "snälla" och bryr er om oss som inte tagit det så kallade vaccinet, har jag tolkat dig rätt?

Den har jag faktiskt inte hört innan!
Tänkte väl att det skulle överraska. 😂😂😂
Det är lite som ett bilbälte, det ska på för din egen skull och eftersom det finns tokjävlar som inte förstår sitt eget bästa är det lag på det.
Citera
2021-11-26, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desiderius
Haha samtidigt upphöjer du dig själv till skyarna som allvetande som anonym på ett forum eftersom du kan referera till en ”fact-checl”. Jag har åtminstonde presenterat ett komplett resoneman varför det jag säger är korrekt, inklusive referenser direkt till vetenskapliga artiklar. De jag visade var att båda produkternas verkningsmekanism är att fungera som proteasinhibitor för ett och samma protein. De är alltså omöjliga att skilja åt, på annat sätt än inbindingastyrkan. För Ivermektin har man visat att den är hög i jämförelse med andra kända produkter.

Du har hittills givit exakt noll egna argument annat än att du anser att allt som står i en tidning eller random factcheck måste vara sant. När man själv forskar vet man (tyvärr) hur mycket det ”fuskas” och missförstås redan på artikelnivå, i godkända granskade artiklar. Därför är man väldigt noga med att läsa vad som står exakt och vilka data som argumenten baserad på, inte vad man vill försöka hinta om för att få mer pengar till forskning. Att sedan rakt av köpa ett argument från en nyhetstidning eller nån halvdan fact-check site på nätet som specifikt undviker att tala om det viktiga, verkningsmekanismen, ja då är vi verkligen ute på hal is. Jag har dessutom inte bara synat dina länkade nyhetsuppblås utan har i gått till ursprungskällan som de refererar till och tittat på vad som faktiskt står i artiklarna och vilket data som existerar (där det var möjligt och fanns någon sådan ).

Ge dig på saker du förstår, istället för att tjafsa om saker du inte kan bedöma på egen hand. Är du intresserad så utbilda dig i ämnet, då kommer du att kunna göra samma analys som jag på egen hand, samt komma med riktiga argument och inte hänvisningar till reuters eller random fact-check sidor och en text som du (ännu?) inte förstår.

Som sagt de kan komma fram till att Ivermektin är värdelöst, men då är pizers produkt det ockå (eller tvärt om). De har satt sig i det dilemmat själva. Ingen har påtvingat dem det.
Det enda du har lyckats presentera är halmgubbeargumentation och resonemang som tycks sakna stöd hos ledande experter. Jag har varken höjt mig eller någon annan till skyarna. Du själv verkar dock ha fått lite hybris. Det framgår klart och tydligt att det rör sig om två olika läkemedel.
Citera
2021-11-26, 16:57
Medlem
bluka94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
inte alls.

Jag ber dig att memorera det du själv påstår. Sen när inget händer så är det du som ska ta
dig en funderare på vad du hållt på med.
Att du skräms så. Japp, jag ska komma ihåg det.👍
Citera
2021-11-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vad snackar du om?

Varför länkar du inte?

Vad har du för syfte?

När man tittar på FHM:s info ser man att du dillar.

Två doser: 81,9%

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Ber om ursäkt.
Skrev fel. Skulle vara 67,5%

I Danmark är 75,8% av hela befolkningen fullvaccinerade jämfört med 67,5% för Sverige.
I Belgien är 75% av den belgiska befolkningen vaccinerad jämfört med 67,5% av alla svenskarna.
Endast 58% av de mellan 18-29 år i Stockholm är fullvaccinerade.

https://www.expressen.se/debatt/skippa-storhetsvansinnet-krav-vaccinpass-pa-bred-front/
Citera
2021-11-26, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det enda du har lyckats presentera är halmgubbeargumentation och resonemang som tycks sakna stöd hos ledande experter. Jag har varken höjt mig eller någon annan till skyarna. Du själv verkar dock ha fått lite hybris. Det framgår klart och tydligt att det rör sig om två olika läkemedel.
Pfizers piller är en replikationshämmare, det är en funktion som den delar med ivermectin. De har exakt samma funktion där. Skillnaden är att ivermectin har fler funktioner som angriper covid och parasiter. Så, ja, de är olika läkemedel. Sannolikt är ivermectin bättre. Men det kommer vi aldrig få veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in