2021-11-17, 19:45
Medlem
– Att kunna använda vaccinationsbevis är något regeringen har förberett länge. Ni har tidigare hört mig tala om vaccinationsbevis som en "plan B". Nu är det läget här, säger kulturminister Amanda Lind (MP enligt SVT Nyheter.

”Som vaccinationsbevis används de Covidbevis som visar att man är vaccinerad och som utfärdas av E-hälsomyndigheten.”

Så vaccinerade turister,besökare,utlands Svenskar ska inte kunna gå på evenemang. Bra plan era inkompetenta politiker as.
Citera
2021-11-17, 19:45
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Vacc-passen" ska också visa om man har naturlig immunitet genom att man haft sjukan redan.
Alltså inget "påtvingat" alls, såvida man inte anser "JAG VÄGRAR VACC! -JAG VILL KOMMA IN PÅ AIK mot FRÖLUNDA ÄNDÅ!!"
-Glo matchen på tv då lilla vän!

Vad bra, för jag har papper på att jag haft Covid, hoppas jag får komma in på matchen då, är du säker på det, lille vän?
Citera
2021-11-17, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/sport/corona-och-idrott/covidpass-infors-for-storre-idrottsevenemang-inomhus

Nej, det var inte så jag menade. Jag menade att under 100 behövs inget vaccinpass.

Under 100 ja, men det har alltid handlat om över 100 personer. Du skrev att det var ett "fritt val", men det är det ju bevisligen inte om det gäller över 100 personer.
Citera
Medlem
Intressant att dom censurerade att vaccinerade skulle testa sig ända fram tills idag och då samma dag komma med det här förslaget. Samtidigt som socialstyrelsen visar på att 50% av de som ligger på iva är vaccinerade.. kul
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarOfDreams
Sjuksköterskestudenter tvingas nu att vaccinera sig för att få verksamhetsförlagd(VFU) plats.

Verksamhetscheferna på vfu platserna motiverar det utifrån patientsäkerhetslagen, men det gå ju helt emot våran grundlag. Främja hälsa visst, men så länge man är frisk och tar åtgärder som mask och handskar borde det väl inte vara ett problem? Är det inte fan olagligt att tvinga studenter vaccinera sig?

Mod får ändra plats på tråden.

Källor:
https://www.student.esh.se/nyheter/2021-10-20-studenter-som-ar-ovaccinerade-mot-covid-19-kan-inte-garanteras-vfu-plats.html

https://www.hh.se/student/innehall-a-o/sjukskoterskestudent/information-om-vfu-for-sjukskoterskestudenter-med-anledning-av-coronaviruset.html

Helt rätt. Har du ett jobb inom vården ska du vaccinera dig och skydda patienterna. Skulle du vilja att din mormor blev smittad av en ovaccinerad sköterska?
Citera
2021-11-17, 19:47
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det som är de skrämmande. Alla partier har gett vika, även de som anses mest anti etablissemang nämligen SD.

Är nog bara radikala partier som AfS eller möjligtvis MED som är emot.

De kan få många väljare för detta, men frågan är om de ens får ställa upp i val med en sån plattform. Eller om ens de som inte är vaccinerade får rösträtt.

Vem vet. Svårt att rösta bort tyranner. Oftast krävs våld, tyvärr.

Var kan jag hitta vad SD skrivit om Covidpass och Vaccinering? Är de så jävla dumma i huvudet så förtjänar de att rasa till nästa val. Idioter.
Citera
Medlem
Ja, FAR ÅT HELVETE.

Jag hade bekräftad Covid förra året, det är alltså över 180 dagar sen, så jag får inget tillfrisknandebevis.

Fascism. Har inget annat ord.
Citera
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Min släkting kommer antagligen att leva i ca 20 år till, dvs medellivslängden.

Anser inte att 20 år ytteligare livstid är att dö ”snart”. Dock är det tillräckligt lite tid för att hon skall slippa sitta isolerad inne ytterligare tid nu efter 1.5 år redan. Bara för att några ego maniacs i samhället är paranoida och inte tar detta med vaccin och vaccinpass osv.

Lämnar foliehattarna här inne nu. Tröttsamt. 😆

Nåja, massor av gamlingar har överlevt "dödsviruset" så du kan ta det lugnt. Känner själv en 88-åring och en 93-åring som klarade det galant. Värre gick det tyvärr för Gun-Britt men hon valde ju som bekant att ta giftsprutan
Citera
2021-11-17, 19:48
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Intressant att dom censurerade att vaccinerade skulle testa sig ända fram tills idag och då samma dag komma med det här förslaget. Samtidigt som socialstyrelsen visar på att 50% av de som ligger på iva är vaccinerade.. kul

Passen gäller väl bara för grupper över 100 personer? Är inte passen tidsbestämda också eller angav de inget slut?
Citera
2021-11-17, 19:48
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då får du ett "pass" utan problem. Så vad gnäller du för?

Läs här. Du är "safe"!

Gäller det den svenska varianten som precis lanserats? Läser man det finstilta inser man också att det finns massor av hinder och konstigheter för att få ett sk. "tillfrisknandebevis". Dom gör det så krångligt (och dyrt) som möjligt, allt för att få folk att ta sprutorna. Man kan inte tolka det på något annat sätt.
Citera
2021-11-17, 19:49
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
Folkhälsomyndigheten öppnar nu dörren för att införa vaccinpass.

Man säger att i ett scenario, där framför allt ovaccinerade sprider smittan, är detta en åtgärd man kan komma att realisera.

Nu har vi tagit bort rekommendationen för vaccinerade att testa sig vid symtom. Statistiken kommer då att visa att det är ovaccinerade som är bärare och spridare av smittan.

Rent strategiskt är det solklart att man gör allt stegvis för att pressa alla ovaccinerade att vaccinera sig.

Är detta rätt väg att gå, göra livet så pass krångligt att man inser att vaccinering är lösningen att få leva ett normalt liv?

Kommer tilltron till staten att öka eller minska hos den stora gruppen som valt att inte vaccinera sig?

Länk till inslag:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/folkhälsomyndigheten-vaccinbevis-kan-bli-aktuellt/vi-AAQAyDs

Många bra kritiska frågor från journalisterna angående passet
Citera
2021-11-17, 19:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Haha, schysst halmgubbe där. Sa inte att ovaccinerade ska leva i skogen. Men att om man generellt inte vill inrätta sig alls efter några bestämmelser i ett samhälle, så är det ju bättre att leva i skogen.

Ujuj Don Quijote, du slåss mot många väderkvarnar du… Skära av ovaccinerades möjligheter att försörja sig och överleva… Jo för vi har ju haft drivor av folk som dött av svält i Sverige under pandemin… 🤣 (Jag börjar förstå varför jag inte hänger i konspirationsforumet).

Vi kommer överleva denna lilla symboliska åtgärd också. Ta’t lugnt.

Min poäng var att om man skulle göra det, alltså om majoriteten beslutar det, så verkar du vara okej med det. Du verkar tycka att vi ovaccinerade bara kan flytta ut i skogen om det inte passar. Sen är det ingen konspiration att andra länder har gått mycket längre vad gäller implementeringen av vaccinpassen än vad Sverige har gjort, vilket kan vara en fingervisning av vad som kan hända här också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in