2021-11-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Innan du tror på någonting överhuvudtaget, så se för guds skull till att du får bevis o fakta för de påståendena.

Jag får känslan att du tillhör den lättlurade sorten, så om någon berättar sagan om det ondskefulla trollet covid, så blir du jätteledsen ifall någon fnissar åt att du blev skrämd ?

Lägg gärna fram dina bevis för att detta vaccin kommer att leda till utrotning för de som tog det. Vilket du antytt i dina inlägg
Citera
2021-11-19, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Puttenutt då, ni är såna duktiga små undersåtar. Tagit "ansvar" för både folkhälsan och miljön. När allt kommer omkring verkar det som att det är duktighetskänslan som är det centrala här. Att visa samhällseliten att ni som plebejer har uppfyllt det de kräver av er i termer av lydnad och underkastelse, oavsett vad det gäller. Har du tagit ditt ansvar för massinvandringen och hbtq-rättigheterna också?

Nu var ju detta en kommentar angående det absurda i att vaccin passen ska vara något sorts betyg på att ta ansvar. Ett sorts betyg på duktighet som du säger. Jag pekade på dubbelmoralen i att prata om ansvar samtidigt som en resa på 5 timmar med tåg görs med flyg. Jag är starkt emot vaccin pass och alla typer av kontrollmekanismer i det sammanhanget. Däremot så tycker jag att miljön på vår planet är viktig.. Skog, natur, hav och frisk luft osv.. Du vet inte hur jag lever mitt liv och min inställning till auktoriteter, sannolikheten för att du är mer av en plebej än vad jag är, är väldigt hög.
Citera
2021-11-19, 16:57
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Absolut. Och du får stå för din egen sjukvård om du inte vaccinerar dig. Känns inte ok att du parasitera på samhället om du inte skyddar dig.

Har vi inte avväpnat detta trötta argument 100 gånger om? Då ska detta gälla alla fetmarelaterad vård också, även allt som på något sätt kan härledas till att du inte har "skyddat dig" tillräckligt.

Frivilligt sportat? stå för egen vård.
Gått utan hjälm och fått blomkruka i huvudet? stå för egen vård
Druckit alkohol och fått skador p.ga. det? stå för egen vård
osv.

Jag står GÄRNA för min sjukvård bara för att bevisa en poäng.... även om det är helt fel rent principiellt. Jag behövde en flaska Otrivin nässpray för att klara av min Covid, men det betalade jag helt själv faktiskt, så du behöver inte oroa dig att jag parasiterar på vården.
Citera
2021-11-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jämfört med viruset så är vaccinet harmlöst. Och alla kommer få viruset på sikt så det är bara att välja. Sjukhusen är fulla av covidpatienter. De jag känner inom vården har inte hartsen enda patient som är dör pga vaccinbiverkning.

Men jag drar ett streck här. Antivax är ungefär som Qanon tyvärr, det är som en religion.

Du nämnde inte att de du känner inom vården jobbar på BB?
Citera
2021-11-19, 16:59
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Jag har en grundlagsstadgat rätt till min egen kropp, utan att bli diskriminerat eller på något sätt tvungen att injicera något in i min kropp mot min vilja.

Myndigheter har i århundraden försökt ta över ägarförhållanden till sina invånares kroppar genom tvångssteriliseranden, lobotomier, våldtäkter och tvungna aborter, och medicinska experiment.
På bakgrund av det så finns det otaliga lagar för att förhindra att staten gör fysiska övergrepp på sina invånare, och nu försöker man kringgå lagen med någon form av parallell maktstruktur som aldrig för skådats i moderna Sverige.

Och de nyttiga idioterna jublar och applåderar, för det rammar inte dom….. än.

Ja, så sant så.

Vi ska heller aldrig glömma regeringen som kvävde ihjäl 3000 äldre människor genom att godkänna socialstyrelsen rekommendationer för palliativ vård, ,, där man dödade svenskar med morfinsprutor när dom hade andningssvårigheter, sjukt, fruktansvärt!!!

Nä, jag tänker då inte lita mer på vad regeringen eller media säger.
Citera
2021-11-19, 16:59
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetertorsten
En vaccinerad löper lägre risk att smittas, och ännu lägre risk att föra smittan vidare till andra (som kanske av medicinska skäl inte kan vaccinera sig och är extra utsatta). Hur tänker du kring det? Alltså att det inte bara handlar om dig? Utan om andra i samhället.

Sedan kan jag berätta du räknar procentuell skillnad helt fel. Utan att lägga någon bedömning i huruvida siffrorna stämmer kan jag konstatera att 0,05 är 66,7% mer än 0,03, inte 0,02% mer. Du tänker nog på procentenheter?

Risken att få en asteroid i huvudet är kanske runt 0,000001%, om man inte går ut så är risken säkert 1000 gånger mindre! Vi måste genast införa husarrest för alla för att skydda mot asteroidnedslag eftersom det är långt mer än 66,7% ökat skydd, en helt proportionerlig åtgärd eller?
Citera
2021-11-19, 17:00
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Varför förbjuda rattfylleri när även nyktra förare krockar emellanåt?

Vaccinationen är lite som att ge antabus till hela befolkningen bara för att några få har problem med alkohol.
Citera
2021-11-19, 17:03
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Vaccinationen är lite som att ge antabus till hela befolkningen bara för att några få har problem med alkohol.

Föreslår genast tillägg av en dos antabus i nästa tvångsspruta också, det hade förbättrat folkhälsan extremt mycket mer än detta vaccin! bra idé!

Gillar du alkohol? sorry, blir inget mer drickande för din del, men du gillar ju att bli tillsagd vad som är tillåtet så antar du inte har något problem med det
Citera
2021-11-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Man kan dö och bli allvarligt sjuk av andra sjukdomar också, som samhället inte lyfter ett finger åt. Sluta prata skit.

Om du kan nämna vilka sjukdomar du syftar på så kanske jag kan bemöta dig. Ute i Europa just nu är de länder där vaccinationsviljan är lägst de länder som drabbas hårdast: fult på via avdelningarna, många dödsfall. I Österrike och i Ryssland funderar man på att tvinga folk att vaccinera sig för att situationen på sjukhusen är så svår. Du har en nonchalant inställning till covid och det känns bra att inte alla har den inställningen.
Citera
2021-11-19, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Så ingen har sagt åt dig att alkohol och fetma bidrar till större risk för att du behöver söka vård? imponerande nu tror jag ingen människa har lyckas undvika den informationen så då gäller väl din egen paragraf "vi sa åt dig, du hade möjlighet men lyssnade du? Nej. Ingen subvention" där också?

Men att undvika vaccination är väl ingen livsnjutarinställning? Det är väl mer feghet inför sprutan antar jag? Att gilla fet mat och alkohol är dock ganska härligt. Se på GW.
Citera
2021-11-19, 17:09
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetertorsten
En vaccinerad löper lägre risk att smittas, och ännu lägre risk att föra smittan vidare till andra (som kanske av medicinska skäl inte kan vaccinera sig och är extra utsatta). Hur tänker du kring det? Alltså att det inte bara handlar om dig? Utan om andra i samhället.

...

Men det är väl just den delen man tvistar om?

Att personer som är vaccinerade löper lägre risk att drabbas av komplikationer om de råkar bli smittade är väl belagt vid det här laget, vilket innebär att lägre belastning för sjukvården kan vara ett argument för massvaccinering.

Frågan är dock om vaccinering innebär lägre risk att smittas och/eller att smitta andra. Om det är så att vaccinerade löper lika stor risk som ovaccinerade att smittas och smitta andra faller det som ett argument för vaccinering.
Senast redigerad av Vintergrisen 2021-11-19 kl. 17:11.
Citera
2021-11-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyMayen
Den enda siffran som kan vara interessant (och som du inte tar upp eftersom den inte helgar ändamålet (med det du vill säga) är
:hur många procent av alla ovaccinerade som behöver sjukvård i jämförelse med hur många procent av alla vaccinerade som behöver sjukvård. Inga absoluta tal - som inte säger ett enda dugg
Ta fram den siffran - men det gör du förstås inte eftersom det slår undan benen på dig själv.

Hej, jag kan fördjupa ditt inlägg med statistik som pekar på en betydligt högre andel dödsfall bland fullvaccinerade än ovaccinerade och en stor ökning av genombrottsfall. Sedan i Maj 2021 så har ökningen av genombrottsfall ökat med MER än 34 gånger (3400%) per månad (eftersom statistiken slutar 24:e oktober) om jag utläser statistiken på ett korrekt sätt, rätta mig gärna annars du är ju utbildad statistiker va? Däremot ser man att snittåldern är betydligt högre. Men det påvisar väl att vaccinet inte gör vad det ska. Skyddar de mest sårbara?

https://i.imgur.com/LB28F8a.png

Källa:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in