2021-11-21, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag har inte ens tänkt så långt. Om det ens finns någon lag på sådant.!? Jag tror dock att det sägs att man ska ta vaccin även om man har antikroppar men att det bara räcker men spruta. Min läkare varnade mig dock att om jag vill ta vaccin nu endå så kan jag få kraftiga biverkningar eftersom kroppen redan känner igen viruset men det var inget han kunde vara säker på.
Jag vill iallafall vänta så länge det går.. all den här Vaccinhysterin kanske lugnar sig snart.

Precis... Det finns studier som visar att vi löper högre risk för biverkningar. En sak jag också tänker på är att det inte finns några studier som visar att nyttan är högre än riskerna att ta vaccinet för oss som har haft covid. Av den anledningen skulle det kunna anses oetiskt att stänga ute oss för att vi inte tar vaccinet. Folkhälsomyndigheten var tex väldigt noga med just aspekten nytta/risk när det gäller covidvaccin för barn. Men för den grupp du och jag tillhör finns inga liknade studier.
Citera
2021-11-21, 18:45
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Förlåt felaktig bruk av ord, svensk är mitt fjärdespråk.
Varför fördummar du debatten?
Inget av det du nämner kränker min rätt till kroppslig autonomi, en rätt som är beskrivet i grundlag och mänskliga rättigheter.
Staten har ingen rätt att tvinga folk att göra ett medicinsk ingrepp, det har varit försökt förut, med tex tvångssterilisering av romfolk, nu är vi på god väg att genomföra nya brott mot mänskliga rättigheter.
Exakt. Staten har inte rätt att tvinga dig till vaccinering. Som tur är har ingen förslagit någon tvingande vaccinering heller.
Citera
2021-11-21, 18:48
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-forslaget-om-vaccinationsbevis-strider-mot-grundlagen/

Ja det hävdar jag.
Ah, nu bytte du fot. Hittills har du hävdar att det skulle röra sig om ett påtvingat kroppsligt ingrepp, men nu försöker du lite sådär i förbigående sälla dig till en helt annan sida i argumentationen. Det var underhållande. Tack
Senast redigerad av Bimbolina 2021-11-21 kl. 18:50.
Citera
2021-11-21, 18:50
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra1988
Ursäkta? Känner du till att det inte finns några studier som visar att nyttan är högre än riskerna att ta vaccinet för oss som har haft covid? Samt att vi löper högre risk för biverkningar och att vi har bättre skydd än dubbelvaccinerade?
Nej, hur kommer det sig att du ställer den frågan till just mig? Om du vill veta mer om de studier som utförts föreslår jag att du tar hjälp av den vetenskapliga litteraturen i stället för att försöka samla info via Flashback.
Citera
2021-11-21, 18:50
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Ah, nu bytte du fot. Hittills har du hävdar att det skulle röra sig om ett påtvingat kroppsligt ingrepp, men nu försöker du lite sådär i förbigående sälla sig till en helt annan sida i argumentationen. Det var underhållande. Tack

Det är fortfarande ett påtvingat ingrepp som är lagvidrigt, vad är det du inte förstår?
Du kan läsa advokaternas analys av det som jag länkade eller så kan du blaja runt.
Citera
2021-11-21, 18:52
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Det är fortfarande ett påtvingat ingrepp som är lagvidrigt, vad är det du inte förstår?
Du kan läsa advokaternas analys av det som jag länkade eller så kan du blaja runt.
Tack, jag har läst det. Om du också hade gjort det hade du vetat att de inte argumenterar utifrån begreppet påtvingat kroppsligt ingrepp, som du hänger upp hela din argumentation på. Det märks att du börjar bli irriterad nu när det syns tydligt att din argumentation saknar grund.
Citera
2021-11-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Har du kollat upp att det stämmer? Jag har letat och hittar inget som tyder på att det stämmer. Om du har länken/länkarna, vänligen lägg in den/dem i ditt svar.

Igenom snitt vårdas över 45.000 personer på IVA per år.
År 2020 var det 44.537 personer.
https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/report/demo.antalvtf
Sveriges befolkningsmängd i slutet av 2020 var 10.379.295.
44537/10379295=0.00429095
X100=0.43%
Citera
2021-11-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra1988
Precis... Det finns studier som visar att vi löper högre risk för biverkningar. En sak jag också tänker på är att det inte finns några studier som visar att nyttan är högre än riskerna att ta vaccinet för oss som har haft covid. Av den anledningen skulle det kunna anses oetiskt att stänga ute oss för att vi inte tar vaccinet. Folkhälsomyndigheten var tex väldigt noga med just aspekten nytta/risk när det gäller covidvaccin för barn. Men för den grupp du och jag tillhör finns inga liknade studier.

Ja du har faktiskt rätt.. men vart vänder man sig och frågar om sånt här eller anmäler? Det hade ju varit skönt med ett pass om man ska resa eller liknande men det är inget jag tänker skaffa med vaccin ännu iallafall.
Citera
2021-11-21, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillMiller
Igenom snitt vårdas över 45.000 personer på IVA per år.
År 2020 var det 44.537 personer.
https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/report/demo.antalvtf
Sveriges befolkningsmängd i slutet av 2020 var 10.379.295.
44537/10379295=0.00429095
X100=0.43%
Öh, okej, men det där är inte beläggning. Beläggning räknas ut i relation till tillgängliga IVA-platser, inte i relation till hur stor befolkningen är.
När man räknar fram nyckeltal för IVA räknar man heller inte enbart på antalet vårdade personer, utan också på antalet vårddygn. Medianvårdtiden per vårdtillfälle för COVID-19 patienterna 2020 var 6,1 dygn jämfört med en medianvårdtid för alla IVA-patienter år 2019 på 1,1 dygn.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/belaggning/
Det är alltså 5-6 gånger dyrare (mätt i tid) med en covid-patient på IVA än en genomsnittlig IVA-patient.
När det var som högst tryck på IVA var beläggningen c:a 2,5 gånger högre än genomsnittet för föregående år. På helåret var beläggningen en bra bit över (kanske 50%?) vad som är normalt.
Citera
2021-11-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Öh, okej, men det där är inte beläggning. Beläggning räknas ut i relation till tillgängliga IVA-platser, inte i relation till hur stor befolkningen är.
När man räknar fram nyckeltal för IVA räknar man heller inte enbart på antalet vårdade personer, utan också på antalet vårddygn. Medianvårdtiden per vårdtillfälle för COVID-19 patienterna 2020 var 6,1 dygn jämfört med en medianvårdtid för alla IVA-patienter år 2019 på 1,1 dygn.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/belaggning/
Det är alltså 5-6 gånger dyrare (mätt i tid) med en covid-patient på IVA än en genomsnittlig IVA-patient.
När det var som högst tryck på IVA var beläggningen c:a 2,5 gånger högre än genomsnittet för föregående år. På helåret var beläggningen en bra bit över (kanske 50%?) vad som är normalt.

Okej, då missuppfattade jag det.
Citera
2021-11-21, 19:18
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Exakt. Staten har inte rätt att tvinga dig till vaccinering. Som tur är har ingen förslagit någon tvingande vaccinering heller.

Österrike kommer införa vaccintvång i februari: (FB) Österrike har beslutat att införa vaccinationsplikt mot covid-19 för sin befolkning
(FB) WHOs Europachef Hans Kluge öppnar för tvångsvaccinering!
WHO gick ut med förslag om vaccintvång häromdagen:

Sverige kommer införa vaccintvång.
Citera
2021-11-21, 19:30
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Österrike kommer införa vaccintvång i februari: (FB) Österrike har beslutat att införa vaccinationsplikt mot covid-19 för sin befolkning
(FB) WHOs Europachef Hans Kluge öppnar för tvångsvaccinering!
WHO gick ut med förslag om vaccintvång häromdagen:

Sverige kommer införa vaccintvång.

Allting som vi konspirationsteoretiker har sagt, blir till verklighet ett halvår senare.

Regeringen kommer att försöka mörda oss med sprutor.

Det är bara vi folket som kan rädda oss från att det händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in