Återigen missar tråden några av de mest väsentliga sakerna.
Som nämnts så är det i Sverige inte otillåtet att spela in ett samtal som man själv deltar i, även om andra i samtalet inte vet om att man spelar in.
Men det handlar här inte bara om ett vanligt kafferep.
Detta gäller samtal mellan ombud och klient, där sekretessbelagda dokument diskuteras.
Ombuden som deltar i mötet har långtgående skyldigheter gentemot sin klient. De skall verka i klientens intresse, i enlighet med klientens vilja och för klientens bästa, och det ansvaret går långt, mycket långt.
Ett ombud som av någon anledning inte kan uppfylla sina ansvar, ett vanligt sådant exempel är en advokat vars klient säger - Jag är skydlig, jag begick brottet, men vi ska säga i domstolen att jag inte gjorde det och att det var på ett annat vis, måste begära att bli entledigad. Advokaten får inte främja orätt, och ska agera utifrån sin klients vilja. I detta fall kan inte bägge ansvaren uppfyllas, och advokaten måste därför begära att få bli entledigad från uppdraget som ombud, men får inte berätta vad klienten sagt.
Problemet i fallet med Esbjörn, är alltså att vi har ett ombud som utan sin klients vetskap spelat in möten med sin klient, där sekretessbelagda saker diskuterats.
Att göra en sådan inspelning och använda emot sin egen klient, är ett direkt, och allvarligt, brott mot åtagandet ombudet har gentemot sin klient, och såklart även emot sekretessen kring avtalet.
Det går inte att skicka in en sådan inspelning som bevis i en domstol, eftersom det bryter såväl mot sekretessen mellan ombud och klient såväl som emot sekretessen gällande förlikningsavtalet, som även gäller mot motparten. Att advokaterna på Hestra advokatbyrå inte spelat in några samtal, och är mycket tydliga med att ange detta, är ingenting konstigt alls, sådant är de mycket försiktiga med, eftersom en sådan inspelning i orätta händer kan kosta dem karriären.
Att prata med media om en sådan sak är självklart ännu värre, och det är inte utan anledning som pedofilen helt plötsligt degraderat sig själv till "en källa".
Expressen skriver alltså att någon som ingen vet vem det är påstår att det finns en inspelning som ingen känner till och som expressen inte fått höra. Snacka om att koka soppa på en spik.
Vem skulle lämna in den inspelningen till domstolen? Advokaterna Berg/Behm?

Inte en chans i världen. Pedofilen Binninge? I egenskap av vadå? Esbjörns ombud?
Inspelningen är ett rent påhitt och hos någon domstol kommer den aldrig att hamna.
Observera att överklagandet gäller stadfästelsen, inget annat. Den enda som uppmanats komma in med bevis är Esbjörn. Skulle han skicka in den nämnda inspelningen. Ja, det skulle ta mig fan inte förvåna. Han, och pedofilen, har ju tillsammans ett obrutet track record i att skicka in bevis som motsäger dem själva. Varför sluta nu!?