2021-11-17, 23:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var vad jag tyckte man skulle gjort då, blev kallad alarmist, galning och fan och hans moster. Det är som du säger bara att vänta ut och se vad som händer.

Ja, slutfacit har vi inte ännu. Gjort är gjort liksom inte gjort.
Citera
2021-11-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nja, covid-19 är inte samma sak som t.ex baktriell lunginflammation. Men den kan bli en bieffekt om lungorna är försvagade av ett virusangrepp och senare av den immuniologiska reaktionen mot det.
De flesta åldringar som dör, gör det med lunginflammation vilket idag ofta kallas convid…
Läkarna vill inte säga att de dog med ett relativt harmlöst förkylningsvirus. När Spanska sjukan som var orsakad av ett influensavirus gick på tidigt 1900 tal så dog de flesta som sägs ha dött av det viruset egentligen av bakteriell lunginflammation!
Citera
2021-11-17, 23:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De som åker på covid två gånger har ju smittats i första eller andra vågen av Wuhan-varianten. Det kan ha gått 12-18 månader sen dess, och en rad mutationer i viruset på det. Det är inte konstigt att man blir smittad igen efter så lång tid. Men efter vaccinet så är ju folk covidpositiva (ibland med ganska rejäla symptom) bara några månader efter att de vaccinerats. Det är en helt annan (sämre) liga.

Det är skitbra att vaccinet skyddar den äldre halvan av befolkningen mot svår sjukdom, men att det skulle bromsa smitta är rena fantasier. Kolla hur R-talet har "sjunkit" under tiden vi vaccinerat befolkningen:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Reproduction+rate&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~FRA~DEU~GBR~ESP~IT A~BEL

R-talet ska alltså halveras om 50% av befolkningen vaccineras. Ser du nåt? Jag ser ingen nedgång alls. Nada. Jag skulle tvärtom påstå att det är en liten ökning.

Jag ser en nedgång under hösten, om man zoomar in, och sedan en uppgång, utom, konstigt nog, i Storbritannien. Ett land som legat avsevärt högre i rapporterade Covid-19 fall per miljon invånare än Sverige ett bra tag. Annars så kan nedgången förklaras med en ev kvarvarande vaccineffekt och uppgången med att vi nu närmast är inne i Delta-variantens högsäsong. Men vi ligger i alla fall lägre än många andra länder, vilket jag förklarar med hybridimmuniteten hos befolkningen här.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-11-17 kl. 23:42.
Citera
2021-11-17, 23:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Testning av dubbelvaccinerade är bra, där håller jag med dig.

Motivation för de som inte vaccinerat sig tycker jag är på gränsen, som du säkert förstod av det jag skrev tidigare. Blir mest en tvingande åtgärd när det införs på det här viset. Dessutom ska det ju inte vara farligt för vaccinerade? Om man tillhör en riskgrupp vill man väl ändå inte riskera att bli smittad av en annan deltagare i evenemang som också är vaccinerad? Det skulle inte jag vilja i alla fall, men då tillhör jag gruppen som använde handsprit redan innan pandemin.

Helt absurt att till exempel utestänga en omyndig 16-åring som har haft covid när favoritbasketlaget spelar match på hemmaplan. Mer indirekt tvingande kan det väl inte bli? Då är det också manipulation av personer som fortfarande är barn, särskilt om alla kompisarna ska gå. Ganska cyniskt uträknat tycker jag.

Nja, cyniskt och cyniskt....politiker och myndigheter vill väl att så många som möjligt vaccinerar sig, utan att ta till med storsläggan, som i vissa andra länder. Hoppas att det inte leder till anti-reaktioner.
Citera
2021-11-17, 23:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Den motivationen är obefintlig för min del. Kommer adrig att ta blodproppsvaxxet vad dom än kommer med. Och jag är inte ensam...

Du behöver väl vare sig ta Astra-zenicas eller modernas vacciner? Blodpropp riskerar du däremot, 10 fallt om du åker på Covid-19. Flyga är heller inte bra. .Är du kvinna så är p-piller ingen höjdare.
Citera
2021-11-17, 23:52
Medlem
Citat:
Blodpropp riskerar du däremot, 10 fallt om du åker på Covid-19.
Njaee inte alla blir illa behandlade när de ligger på IVA i en respirator.
Citera
2021-11-17, 23:54
Bannlyst
Citat:
Nja, cyniskt och cyniskt....politiker och myndigheter vill väl att så många som möjligt vaccinerar sig, utan att ta till med storsläggan, som i vissa andra länder. Hoppas att det inte leder till anti-reaktioner.

Det skulle kunna bli antireaktioner av det. Samtidigt kväver de ju bränslet till det också i o m att Youtube mfl kontinuerligt tar bort negativa åsikter. Jag förstår faktiskt att Österrike sätter in restriktioner när deras sjuka inte får plats på IVA, men i Sverige är vi dels vana vid frivillighet och dels ganska medgörliga samt har ingen större spridning just nu, så varför? Det känns som en agenda regeringen har haft från början och efter maktskiftet på FoHM klarar den nya ledningen inte av att stå emot opinionen längre.
Citera
2021-11-17, 23:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De flesta åldringar som dör, gör det med lunginflammation vilket idag ofta kallas convid…
Läkarna vill inte säga att de dog med ett relativt harmlöst förkylningsvirus. När Spanska sjukan som var orsakad av ett influensavirus gick på tidigt 1900 tal så dog de flesta som sägs ha dött av det viruset egentligen av bakteriell lunginflammation!

Ja, men då visste man ju inte ens vad virus var för något. Lite svårt att ställa rätt diagnos då! Sedan fick säkert många baktriell lunginflammation som just en bieffekt, om de inte dog knall och fall av spanskan. Vilket många gjorde pga av den krqftiga immunologiska reaktionen. Spsnskan drabbade främst barn och unga, med ett utmärkt, men i den situationen, inte ett speciellt hjälpsamt, immunförsvsr.
Citera
2021-11-17, 23:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Njaee inte alla blir illa behandlade när de ligger på IVA i en respirator.

Blodproppar orsakas nog inte, i sig, av respirstorbehandlingen. Men jag kan ha fel. Jag är ingen läkare.
Citera
2021-11-18, 00:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det skulle kunna bli antireaktioner av det. Samtidigt kväver de ju bränslet till det också i o m att Youtube mfl kontinuerligt tar bort negativa åsikter. Jag förstår faktiskt att Österrike sätter in restriktioner när deras sjuka inte får plats på IVA, men i Sverige är vi dels vana vid frivillighet och dels ganska medgörliga samt har ingen större spridning just nu, så varför? Det känns som en agenda regeringen har haft från början och efter maktskiftet på FoHM klarar den nya ledningen inte av att stå emot opinionen längre.

Kan nog också vara politik inblandad, både ifrån FHM:s och regeringens sida. Ingen vill ha en upprepning av timing-missen förra senhösten.
Citera
2021-11-18, 00:08
Bannlyst
Citat:
Kan nog också vara politik inblandad, både ifrån FHM:s och regeringens sida. Ingen vill ha en upprepning av timing-missen förra senhösten.

Nej och det är ju iofs begripligt, tillbaka till hösten 2020 vill vi inte. Samtidigt verkar de ha svårt att göra bedömningar som vilar på något annat än statistiska beräkningsmodeller och verkligheten brukar inte anpassa sig till sådana modeller.
Citera
2021-11-18, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jag ställer upp på det som krävs för att vi ska kunna återgå till det normala.

Man tar inte tillbaks frihet genom att vara foglig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in