2021-11-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Första gången FHM backar på något... eller har jag fel?
Munskydd?stänga skolor? Jobba hemma? Vaccinera barn?..
Citera
2021-11-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror inte heller att våra nordiska grannländer kommer ikapp. Där ser man ännu en fördel med att agera resolut och snabbt. Man hinner stanna upp, tänka och ta till sig ny kunskap för att sen gå vidare. Vården har ju blivit mycket bättre allteftersom tiden går och man räddar säkert fler nu plus att vi har vaccin. Vården våren 2020 stod ju helt handfallen.

Så....Vilka vinner NM i Covid till slut? För att svara på det, lär man ju bestämma vad målsättningen är. Är det att till varje pris ge 80-plussare ev. några år till, på bekostnad av ekonomi, arbeten, psykisk hälsa bland övriga o.sv? Med facit i hand så är det ju inget mördarvirus direkt för gemene man.

Själv kan jag se ett värde i att inte få panik och rusa runt med tunnelseende direkt från start. Jag är riktigt nöjd med Sveriges agerande kring denna pandemi, om man zoomar ut lite längre än absoluta officiella dödssiffran i inledningen. Hoppas vi beslutar oss för att inte exprimentera med vaccinet på våra barn också.
Citera
2021-11-17, 13:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Så....Vilka vinner NM i Covid till slut? För att svara på det, lär man ju bestämma vad målsättningen är. Är det att till varje pris ge 80-plussare ev. några år till, på bekostnad av ekonomi, arbeten, psykisk hälsa bland övriga o.sv? Med facit i hand så är det ju inget mördarvirus direkt för gemene man.

Själv kan jag se ett värde i att inte få panik och rusa runt med tunnelseende direkt från start. Jag är riktigt nöjd med Sveriges agerande kring denna pandemi, om man zoomar ut lite längre än absoluta officiella dödssiffran i inledningen. Hoppas vi beslutar oss för att inte exprimentera med vaccinet på våra barn också.

Jag skiter i vem som vinner, det är ingen tävling för mig, konstaterar bara att vår strategi varit usel i jämförelse med våra nordiska grannar. Coronakommissionen verkar tycka likadant.

Jag är mycket missnöjd med vår kappvändarstrategi och hade förväntat mig ett bättre resultat av ett land som alltid vill ha storebrorskoftan på inför sina grannar. Vi kan utropa oss till en feministisk stormakt men någon humanistisk sådan är vi inte.
Citera
2021-11-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Munskydd?stänga skolor? Jobba hemma? Vaccinera barn?..

Mja
FHM har väl alltid tyckt att munskydd är värdelösa och att vi är för dumma för att använda dem. Skolorna har aldrig varit stängda. Jobba hemma vet jag inte om de ändrat åsikt om. Vaccinera barn ger jag dig rätt. Där har de bytt åsikt.
Citera
2021-11-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dels så har jag läst en hel del inlägg, bara i denna tråd, ifrån folk som haft covid-19 och fått en återinfektion, så 99 procents immunitet är, säkert något som avtar med tiden, dock långsammare än vaccinernas skyddseffekt vad gäller infektion.
De som åker på covid två gånger har ju smittats i första eller andra vågen av Wuhan-varianten. Det kan ha gått 12-18 månader sen dess, och en rad mutationer i viruset på det. Det är inte konstigt att man blir smittad igen efter så lång tid. Men efter vaccinet så är ju folk covidpositiva (ibland med ganska rejäla symptom) bara några månader efter att de vaccinerats. Det är en helt annan (sämre) liga.

Det är skitbra att vaccinet skyddar den äldre halvan av befolkningen mot svår sjukdom, men att det skulle bromsa smitta är rena fantasier. Kolla hur R-talet har "sjunkit" under tiden vi vaccinerat befolkningen:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Reproduction+rate&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~FRA~DEU~GBR~ESP~IT A~BEL

R-talet ska alltså halveras om 50% av befolkningen vaccineras. Ser du nåt? Jag ser ingen nedgång alls. Nada. Jag skulle tvärtom påstå att det är en liten ökning.
Senast redigerad av aw 2021-11-17 kl. 13:40.
Citera
2021-11-17, 13:28
Medlem
NirvanAs avatar
Införs diskriminerande vaccin-pass nu när amanda lind är med på pressträffen?
Citera
2021-11-17, 13:31
Medlem
gummihajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Antingen det eller så införs det ett maxtak vid evenemang igen. Tror tyvärr att det blir det förstnämnda…
Citera
2021-11-17, 13:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du har inte läst originalartikeln. Den är smörja. För att jämföra länders dödlighet i covid måste man utgå från ålderstandardiserad överdödlighet. Redan där har de ekonomiska ”forskarna” helt tappat greppet.

Sverige ligger lågt i jämförelse med de flesta länder tom för 2020.

https://www.cebm.net/covid-19/excess-mortality-across-countries-in-2020/

Det är riktigt att jag inte har läst originalartikeln. Jag citerade delar av Dagens Nyheters artikel, eftersom skribenten "outoftheblue" inte kom åt artikeln. Eftersom Flashbacks regler inte tillåter att jag citerar artikeln i sin helhet, så valde jag att citera dom delar som var relevanta utifrån "outoftheblue"s frågeställning. Därutöver citerade jag delen som handlade om nedstängningar, på grund av att jag är skeptisk till nedstängningar som pågår under lång tid.

Att det finns andra länder med högre dödlighet än Sverige är välkänt. Frågan som ekonomerna försökte begrunda, var hur stor dödlighet olika länder har haft utifrån sina respektive förutsättningar att motverka dödligheten.
Citera
2021-11-17, 13:40
Medlem
Citat:

Hoppas verkligen på det. Blir ingen skillnad för antivaxxarna ändå. Arbetslösa hemmasittare utan umgänge.
Citera
2021-11-17, 13:41
Medlem
Citat:

Max 42.3 personer på evenemang oavsett storlek på lokal?
Krogar måste stänga 21:29?
Citera
2021-11-17, 13:44
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Nu kallar regeringen in till pressträff om coronaåtgärder

Vad fan ska de nu hitta på, säg inte att det blir vaccinpass
Får verkligen hoppas att det inte blir vaccinpass för det kommer bara att drabba ovaccinerade.
Citera
2021-11-17, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är riktigt att jag inte har läst originalartikeln. Jag citerade delar av Dagens Nyheters artikel, eftersom skribenten "outoftheblue" inte kom åt artikeln. Eftersom Flashbacks regler inte tillåter att jag citerar artikeln i sin helhet, så valde jag att citera dom delar som var relevanta utifrån "outoftheblue"s frågeställning. Därutöver citerade jag delen som handlade om nedstängningar, på grund av att jag är skeptisk till nedstängningar som pågår under lång tid.

Att det finns andra länder med högre dödlighet än Sverige är välkänt. Frågan som ekonomerna försökte begrunda, var hur stor dödlighet olika länder har haft utifrån sina respektive förutsättningar att motverka dödligheten.

Det ekonomerna då inte tog med i beräkningen var att rapporterade covid-dödsfall inte speglar verkligheten, så deras taffliga försök till "begrundan" kan stoppas i papperskorgen . Exempelvis Ryssland med sina drygt 900 000 i överdödlighet relativt de drygt 230 000 som är officiellt rapporterade mellan 1 april 2020 och 31 oktober 2021.

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in