Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Nu får du nog förklara hur du tänker.
Det lilla som Sverige stack ut i början av pandemin är ju ingenting jämfört med den smittostorm som nu drabbat dessa andra länder efter sommaren.
Kollar man från sommaren och framåt så ser man att (främst när det gäller antal avlidna) de flesta länderna låg över Sverige i smittspridning och att det trots detta skedde en kraftig ökning av smittspridning.
Jag förstår inte hur man kan se alla dessa exempel och fortfarande tro att vaccinen inte spelar någon roll och att det är det bara är den naturliga immuniteten som gör att det går bra för Sverige nu.
Läget i Sverige (eller kanske läget i övriga Europa) förbryllar mig just nu. I länder som Österrike, Belgien och Nederländerna ökar ju även sjukvårdsinläggningarna, om än så länge på beskedliga nivåer.
Antal smittade berör mig inte, det är oväsentligt sedan länge. Sverige ligger lägst där, vi testar också minst av alla i Europa för tillfället. Men Sverige ligger klart sist (positivt) även i sjukvårdsbelastning och det finns inga tendenser på att det är något uppåtgående här, tvärtom så minskar det kanske till och med (27 på IVA idag, 12 av 21 regioner har 0 på IVA)
Även gällande dödstalen ligger vi klart i botten (positivt) nu, bara Malta, Kosovo och Island har lägre döda/befolkning.
Vi har inte bättre vaccintäckning än de andra länderna i Västeuropa, tvärtom tycks vi ha en större andel ovilliga till vaccinet här.
Den enda förklaringen jag kan se är att vi har en högre total immunitet (infektion+vaccination). Har vi träffat så rätt att många av de ovilliga till vaccinationen redan har fått infektionen medan i andra länder är de ovilliga inte redan smittade pga att de har tryckt tillbaka smittan gång efter gång med nedstängningar?
Det kan vara så att det är fördröjd effekt och att vår femtioelfte våg (jävla larv att hålla på med vågor hit och dit) inte kommit än. Men varför skulle vi vara förskonade nu när våra grannar (Danmark, Norge) redan märker av det.