2021-11-17, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
I beg to differ, kommer i praktiken bli krav, från arrangörerna.

Vi får vänta och se...
Några är säkert nitiska medan andra ser möjligheter att tjäna pengar genom att smittsäkra på andra sätt. Som i början på pandemin, när vissa gym stängde medan andra höll öppet som vanligt.
Den som har is i magen struntar i ett par arenabesök och avvaktar utvecklingen.

Det jag tycker är så märkligt är varför vaccinförespråkarna visar sådan enorm skadeglädje så fort de tror att ovaccinerade ska komma att begränsas på något sätt. Som om de inte förstår vilket hot mot demokratin sådant här är på flera plan. Det splittrar människor och det är ett hot mot informationsfriheten och människor integritet.

Tycker uppriktigt synd om de som inte förstår helheten ur ett större perspektiv.
Citera
Medlem
Hirugataris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Tycker "mer" låter bra, lite som i Adolhpsson och Falks "Mer Jul", det är inte fler man vill ha, utan mer! Restriktionerna ska vara maffiga! Inga mjäkiga smårestriktioner.

Men det är skillnad på "mer jul" och "fler restriktioner". Av samma anledning som man säger "mer vatten" och inte "fler vatten", om man inte åsyftar på fler vattenflaskor eller saker som innehåller vatten.

"Mer restriktioner" är obegripligt.

Ganska tragiskt att svenskar inte ens behärskar grundläggande svenska.
Citera
Medlem
Såg nyss en liten artikel i Aftonblaskan att införandet av covidpass kan innebära inskränkningar i religionsfriheten

Ett litet urklipp från Aftonblaskan.

Citat:
Införandet av covidpass kan innebära inskränkningar i religionsfriheten för samfund med små lokaler eller många medlemmar, enligt Myndigheten för stöd till trossamfund (SST).

– En del av religionsfriheten är att man ska kunna delta i ett religiöst sammanhang utan att behöva visa upp legitimation, säger Isak Reichel, direktör för SST.

Enligt förslaget från regeringen kan arrangörer införa covidpass på sammankomster med fler än 100 personer. I andra fall kan det bli aktuellt med begränsningar och att hålla avstånd, enligt Folkhälsomyndigheten.

– Med den ventilen tror inte jag att det är så problematiskt. De moskéer och kyrkor som inte är så stora kan leva upp till det utan att behöva kräva covidpass. Och jag tror att den här ventilen har kommit till för trossamfunden, säger Isak Reichel.

Myndigheten till stöd för trossamfund har kritiserat förslaget om covidpass tidigare. I slutet på september skrev myndigheten att covidpass inskränker religionsfriheten på två punkter. Det första är att anonymitet är viktigt för religionsfriheten. Det andra är att individer som av något skäl inte kan uppvisa covidpass riskerar att utestängas.

– Smittskyddsåtgärderna är viktiga, men man måste ta religionsfriheten i beaktande.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Haha, dra kopplingar till Soviet

Skillnaden är att vi har ett dödligt virus. Det hade inte Soviet då.
Tror inte Svenska staten kommer gå runt och avrätta folk heller lol:
Judeboljevismen var ett virus. Hade ihjäl miljoner.
Den här förkylningen not so much.
Citera
2021-11-17, 17:02
Medlem
Beckisbarnets avatar
Jag anser att detta är en oroande utveckling, men man kan bara hoppas att detta är tillfälligt. Vad som anses vara "allmän sammankomst" eller liknande kan vara frågan, gränsen på 100 personer är också tämligen låg och det är oroande.

Jag kan inte se logiken och följdriktigheten i alltihop men vad jag förstår så är denna insats som ett verktyg för att skydda de ovaccinerade... har jag fattat rätt?
Citera
2021-11-17, 17:02
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Visst är det spännande att se historia utspela sig framför våra ögon? En kan bara undra vem som blir vinnaren och om framtidens historieböcker kommer gestalta det som nu sker som någonting ont, eller om det kommer gestaltas som det stora frihetskriget där vetenskapsförnekarna tillintetgjordes.
Jag förstår din poäng, och ja, det är intressant på flera olika sätt.
Citera
2021-11-17, 17:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vilket trams. Varken demokratin eller de medborgerliga rättigheterna upphävs av att man hindrar folk att sprida en farlig sjukdom. Samhället har både en rätt och en skyldighet att skydda människorna från smitta.

Med ett sådant resonemang kan man motivera vilka inskränkningar av våra friheter som helst.

Jo, givetvis har inte - osmittade och icke sjuka människor - samma rättigheter som andra samhällsmedborgare om de inte får delta allmänna sammankomster. Att förneka det faktumet är enbart löjligt. Det är så det förhåller sig och effekten är förstås tydlig och kännbar och har en reell betydelse för människor. Man är rent fysiskt med våld stoppad från att delta av staten, oavsett om arrangören vill det eller inte.

Att din inställning till frihet bara är tunn kosmetika och att du inte är ärlig och uppriktig och en ondsint människa vet jag redan och det här bekräftar det. Nu mår du och kan gotta dig i din egen förträfflighet och mysa över det våld som utövas mot andra. Du och dina gelikar borde skämmas. Det här är en allvarlig sjukdom och folk dör, det är ingen lek. Men du tycker det är roligt och tillfredställande att få leka och bestämma över människor och att ha en anledning att ge sig på dem.
Citera
Medlem
Sueonias avatar
Men vaccinerade sprider ju smittan så hur ska detta hjälpa? Desperat försök till att få folk som ej vaccinerat sig att göra det? För mig så ändrar det inget, kommer fortfarande inte vaccinera mig.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den som inte vaccinerar sig får tåla vissa inskränkningar för att skydda andra människor. Inget konstigt med det.

Vaccinerade får och sprider smitta också. Speciellt efter ett par månader när effekten avtar. Någon med immunitet smittar inte. Logik?
Citera
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Och varför skulle det vara så viktigt att vaccinera yngre? Det har hela tiden hetat att vaccinen skyddar mot svår sjukdom. Man blir forfarande infekterad och kan smitta. Det handlar om att inte överbelasta vården. Ok....? De yngre blir ju inte svårt sjuka...

Ja för min del så förstår jag ingenting av vad som pågår nu då det ligger långt bortom mitt förnuft. Jag tycker att det var bra att de snabbt kom fram med ett vaccin som skydd till riskgrupperna, men där anser jag att det borde ha stannat. Den här vaccinkalabaliken som har uppstått världen över är verkligen något utöver det vanliga.
Citera
Medlem
asploevets avatar
Haha, tack till Fhm att ni stärker min övertygelse att absolut inte ta något vaccin.
Foliehattarna visar sig ha rätt återigen i sina profetior!
Citera
Medlem
Mellan raderna kan man höra att Lena Hallengren ser helst att ovaccinerade "stänger in sig i garderoben".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in