2021-11-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Jepp. Tbc, Ebola, gonorré, gula febern, hiv, influensa mm är bara att smitta på hej vilt 😆😂

Självklart, det är inte lika allvarligt vettu enligt staten
Inget vaccin där som tagits fram lika snabbt som dessa covid .. märkligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Oroa dig inte. Det är inga problem för de att få sina vaccin/vaccinpass.

"Fråga
Jag är inte svensk medborgare, men bor i Sverige. Kan jag vaccinera mig i Sverige?

Svar
Ja, det kan du. Du behöver inte vara svensk medborgare för att få vaccin mot covid-19. Alla som bor eller stadigvarande vistas i Sverige erbjuds vaccination.

Du behöver inte ha ett svenskt personnummer eller samordningsnummer för att vaccinera dig.

Även personer som söker asyl och personer som vistas utan tillstånd i Sverige erbjuds vaccination.

Det är gratis att vaccinera sig mot covid-19."

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/om-vaccin-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/praktiska-fragor-om-vaccinationen/jag-ar-inte-svensk-medborgare-men-bor-i-sverige.-kan-jag-vaccinera-mig-mot-covid-19-i-sverige/

Jag är vaccinerad i ett land utanför EU. Kan jag få ett vaccinationsbevis?

Nej, du kan inte få ett svenskt vaccinationsbevis. E-hälsomyndigheten har i dagsläget inte möjlighet att hantera vaccinationer gjorda i länder utanför EU, för att utfärda vaccinationsbevis. (När det är fråga om vaccinationer som har utförts inom EU så får man vända sig till behörig instans i det aktuella landet för att få ut ett vaccinationsbevis.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Du menar att man aldrig scannade någon QR-kod eller kollade passet mot något register? I så fall är ju allting bara ett spel för galleriet och totalt onödigt. Det är ju i så fall ytterligare ett argument mot att aldrig införa skiten, utöver att det är helt fel att diskriminera folk som väljer att inte vaccinera sig.
(min kursivering)
På Cypern: definitivt inte.
På Arlanda kollade man ju passet samtidigt som man kollade de utskrivna covid-bevis resp flightpass så där hade man nog koll på att bevisen var utfärdade till rätt person...
Men man skannade inte QR-koden så covid-beviset kunde ju varit "hemgjort"...

/T
Citera
2021-11-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Att gå på evenemang är också helt frivilligt. Precis som att ta med vovven på semester.
Reglerna (att hundar ska vaccineras, samt i förlängningen även människor) är inte där för att jävlas med dig. Reglerna är där för att bekämpa allmänfarlig sjukdom.

För övrigt finns det "flera semesterländer", för argumentationens skull, som kräver diverse vaccinationer innan du får resa dit som människa. Ser ingen skillnad på detta rent logiskt. Dessa krav har funnits i decennier.

Det finns ingen "allmänfarlig sjukdom". Sverige har 15000 döda på två år. Sverige har 290 kommuner.

Det motsvarar att en åldring dör varannan vecka i varje kommun.

Och vill dessa åldringar isolera sig så är det fritt fram. Ingen hindrar dem. Behöver de vård kan de få syrgas i hemmet. Varför vårda någon på IVA som bara behöver syrgas?

Nej, just det, vi använder inte syrgas i Sverige. Måste ju driva upp dödstalen och orsaka kaos på sjukhusen.

Ditt beteende är allmänfarligt. Inte sjukdomen i sig.

Vaccinpass för att åldringar dör?
Senast redigerad av StraffknullaMig 2021-11-17 kl. 16:58.
Citera
Medlem
MajorKongs avatar
Vad blir det härnäst? Ska man inte få gå och handla utan att blippa en QR-kod med en officiell app i telefonen? Inte få tanka bilen? Kanske inte ens få gå utanför dörren? Ska inte folkvalda få rösta?

Allt detta är verklighet i olika europiska länder.

Vi förlorar all vår frihet, steg för steg, och massorna tycker det är för det allmännas bästa.

Jag kommer att tänka på ett citat som Hermann Göring hävdas ha sagt. Förvisso om krig, men något som i högsta grad passar in på världen idag (ha översikt med att citatet är på engelska)

Citat:
“Why of course the people don't want war. Why should some poor slob on a farm want to risk his life in a war when the best he can get out of it is to come back to his farm in one piece? Naturally the common people don't want war: neither in Russia, nor in England, nor for that matter in Germany. That is understood. But after all it is the leaders of a country who determine the policy and it is always a simple matter to drag the people along, whether it is a democracy or fascist dictorship, or a parliament or a communist dictatorship. Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the peace makers for lack of patriotism and exposing the country to danger. It works the same in any country.”

Nu är vi anfallna, dock inte av judebolsjevikiska horder, utan ett osynligt virus. Den som vill freda sin kropp från experimentella vacciner och statlig kontroll ses måhända inte som opatriotisk (patriotism är som bekant en styggelse idag) men däremot i högsta grad som någon som utsätter samhället för fara.

Man är mer än lovligt dum om man tror att alla myndighetsåtgärder i världen är till för folks bästa och för att skydda vår hälsa.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo909
Jag har skrivit tidigare i andra trådar om covid men skriver igen: mina flesta nära och kära och en stor del av dom jag känner som har blivit smittade är vaccinerade. Samt att dom blivit smittade av andra vaccinerade.
Nyligen hade min ovaccinerade 38-åriga syster och 40-åriga polare covid med bara några dagars mellanrum. Hon blev smittad av en ovaccinerad medans han blev smittad av sin vaccinerade arbetskollega i 30-års åldern. Syrran hade lite lätt feber och kände sig svag medans min polare hade värsta influensan med hög feber och han blev av med både lukt och smaksinnet. Hans arbetskollega hamnade på intensiven och fick syrgas bla.

Vaccinet har inte önskad effekt. Danmark är ett bra exempel med dubbelt så många döda och smittade just nu än vid samma tidpunkt förra året.
Irlands befolkning (12år och uppåt) är 89% vaccinerade. Smittan skenar även där också!

Hur svårt kan det vara att förstå att just vaccinerade sprider smittan värst?!?
Nej till vaccinpass, JA till att testa ALLA besökare på större evenemang. Enda sättet att hindra smittan från att sprida sig vidare.

Är du vaccinerad betyder det inte att du är Stålmannen eller "Wonder-woman" som är totalt immun. Det betyder precis som du just beskrev, att blir som typ förkylning/influensa. Inte att du får "kontakta Fonus".. Väldigt stor missuppfattning alternativt skenargument att vaccin gör att man är totalt immun.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Haha frihetsälskande Regulus visar sitt rätta ansikte

Vi socialliberaler tror på frihet under ansvar, för sig själv och andra. Inte total frihet att alltid göra vad man vill utan hänsyn till andra människor.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Om nu vaccinen skyddar så bra så som dom säger så behövs ju inga vaccinpass. Vaccinerade smittar presis lika mycket som ovaccinerade så passen kommer inte att stoppa smittspridningen och man gör ju inte det här för att skydda ovaccinerade. Det är bara ytterligare steg för att kontrollera människor och det kommer att bli mycket värre i framtiden.

Jaså? Smittspridningen fortsätter så länge det finns många ovaccinerade… Och de svårt sjuka är de ovaccinerade...
Citera
2021-11-17, 16:56
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
De kommer tillbaka ska du se.

Mycket möjligt om Coronasituationen blir värre. Vilket det förutspås.
Fortfarande restriktionerna finns där så länge viruset härjar. De finns inte där för att Svenska staten vill kontrollera folket som många livrädda tokstollar tror här.

Livrädda för att dom inte kan gå på events
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tidigare har man inskränkt demokratin kraftigt genom att upphäva religionsfriheten och mötesfriheten och redan där försvann demokratin.

Men detta är alltså steget längre när man nu istället upphäver medborgerliga friheter för vissa människor i syfte att tvinga dem att vaccinera sig och gör våra rättigheter beroende av att man underkastar sig viss medicinsk behandlng och göra vissa kroppsliga ingrepp mot dessa personers vilka om de vore fria att välja utan tvång.

Det är långt över alla gränser och det är ytterst oroväckande att folk accepterar dessa tvångsmedel som legitima och ok.
Ja, det är ytterst oroväckande att inte en enda kritisk röst hörts i media sedan nyheten släpptes.
Jag är fanimej inte ett dugg förvånad över hur nazisternas maktövertagande var möjligt i 30-talets Tyskland om det är så här folk fungerar nu under det "upplysta" 2000-talet.
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirugatari
Ganska övertygad om att det heter "fler".

Tycker "mer" låter bra, lite som i Adolhpsson och Falks "Mer Jul", det är inte fler man vill ha, utan mer! Restriktionerna ska vara maffiga! Inga mjäkiga smårestriktioner.
Citera
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vänligen hänvisa till lagtext som ger dig oinskränkt rätt att gå på konserter/fotbollsmatcher etc.
Givetvis är det en inskränkning att "vi" måste bevisa oss vara friska/vaccinerade för något vi allti gjort förr. Men inskränkningen är inte gjord på pin kiv, eller för att "inskränka friheten" etc.

"Olika rättigheter" handlar det heller inte om, då vemsomhelst kan ta vaccin och därmed uppfylla kraven.
Nä, känns som att råden är full av "antivaccare". Själv är jag inte helt "såld på vacc", är också tveksam.

Men lät några hundra miljoner vacca sig utan biverkningar innan jag gjorde det.
Lämplig filmsnutt för att lätta upp stämningen i tråden, som låter lite tråkigt jäktad nu..

Det handlar inte om att vara mot vaccin, det handlar om att vara för frihet och demokratiska värderingar. Jag är 100% för vaccin, men tvång och förtryck gör inte landet till en trevligare plats att bo på!

I nazityskland var valet helt fritt att som tysk gifta dig och skaffa barn med en jude, men gjorde du det fick du smaka på konsekvenserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in