2021-11-17, 16:50
Avslutad
Jag har skrivit tidigare i andra trådar om covid men skriver igen: mina flesta nära och kära och en stor del av dom jag känner som har blivit smittade är vaccinerade. Samt att dom blivit smittade av andra vaccinerade.
Nyligen hade min ovaccinerade 38-åriga syster och 40-åriga polare covid med bara några dagars mellanrum. Hon blev smittad av en ovaccinerad medans han blev smittad av sin vaccinerade arbetskollega i 30-års åldern. Syrran hade lite lätt feber och kände sig svag medans min polare hade värsta influensan med hög feber och han blev av med både lukt och smaksinnet. Hans arbetskollega hamnade på intensiven och fick syrgas bla.

Vaccinet har inte önskad effekt. Danmark är ett bra exempel med dubbelt så många döda och smittade just nu än vid samma tidpunkt förra året.
Irlands befolkning (12år och uppåt) är 89% vaccinerade. Smittan skenar även där också!

Hur svårt kan det vara att förstå att just vaccinerade sprider smittan värst?!?
Nej till vaccinpass, JA till att testa ALLA besökare på större evenemang. Enda sättet att hindra smittan från att sprida sig vidare.
Citera
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tidigare har man inskränkt demokratin kraftigt genom att upphäva religionsfriheten och mötesfriheten och redan där försvann demokratin.

Men detta är alltså steget längre när man nu istället upphäver medborgerliga friheter för vissa människor i syfte att tvinga dem att vaccinera sig och gör våra rättigheter beroende av att man underkastar sig viss medicinsk behandlng och göra vissa kroppsliga ingrepp mot dessa personers vilka om de vore fria att välja utan tvång.

Det är långt över alla gränser och det är ytterst oroväckande att folk accepterar dessa tvångsmedel som legitima och ok.

Ingen tvingar folk att ta vaccinet. Det handlar om människors säkerhet. När Corona är över kommer du kunna gå på event igen.

Chilla, detta är temporärt.

Minns du att vi hade restriktioner förra året? Dessa förvsann i början på sommaren, detta kommer försvinna så småning om med.

Så jävla farligt är det inte.
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Det blir väl som med munskydden i kollektivtrafiken...haha. Det slutar med en rekommendation.
Sverige, en tandlös tiger. På gott och ont.

Håller med, rekommendationer är bara skitsnack och fjanteri. Vill man ha någon förändring så ska det till ett krav eller en lag.
Citera
2021-11-17, 16:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tidigare har man inskränkt demokratin kraftigt genom att upphäva religionsfriheten och mötesfriheten och redan där försvann demokratin.

Men detta är alltså steget längre när man nu istället upphäver medborgerliga friheter för vissa människor i syfte att tvinga dem att vaccinera sig och gör våra rättigheter beroende av att man underkastar sig viss medicinsk behandlng och göra vissa kroppsliga ingrepp mot dessa personers vilka om de vore fria att välja utan tvång.

Det är långt över alla gränser och det är ytterst oroväckande att folk accepterar dessa tvångsmedel som legitima och ok.

Vilket trams. Varken demokratin eller de medborgerliga rättigheterna upphävs av att man hindrar folk att sprida en farlig sjukdom. Samhället har både en rätt och en skyldighet att skydda människorna från smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Du kan torka dina tårar.
Det gäller varken skolor eller restaurangbesök. Eller tja, vid närmare granskning verkar det egentligen inte krävas alls då det står att det inte kommer att vara ett krav att uppvisa vaccinationsbevis...

Det står inte att det inte kommer vara krav att uppvisa vaccinationsbevis. Det står att arrangörerna inte behöver kräva vaccinationsbevis förutsatt att de på andra vis kan smittsäkra. De flesta arrangörer kommer förmodligen göra det enkla - det vill säga kräva vaccintionsbevis så att de inte behöver begränsa publikantal m.m.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Vad du pratar om är utrikeslagstiftning. Du är inte medborgare i EU, du är medborgare i Sverige där inrikes lagstiftning gäller.

Problemet är att friheter och rättigheter inskränks, där olika medborgare får olika rättigheter beroende på vilka läkemedel de tar. Det är ett socialt kreditsystem där man får olika fri- och rättigheter trotts att något lagbrott inte begåtts.

"Innocent until proven guilty" har bytts ut mot "guilty until proven innocent"

Vänligen hänvisa till lagtext som ger dig oinskränkt rätt att gå på konserter/fotbollsmatcher etc.
Givetvis är det en inskränkning att "vi" måste bevisa oss vara friska/vaccinerade för något vi allti gjort förr. Men inskränkningen är inte gjord på pin kiv, eller för att "inskränka friheten" etc.

"Olika rättigheter" handlar det heller inte om, då vemsomhelst kan ta vaccin och därmed uppfylla kraven.
Nä, känns som att råden är full av "antivaccare". Själv är jag inte helt "såld på vacc", är också tveksam.

Men lät några hundra miljoner vacca sig utan biverkningar innan jag gjorde det.
Lämplig filmsnutt för att lätta upp stämningen i tråden, som låter lite tråkigt jäktad nu..
Citera
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ingen behöver tvinga mig till något. Jag är en sann demokrat. Följer alla råd och rekommendationer från staten och deras noggrant utsedda experter.

Att ta sprutan är demokratiskt. Gör man inte det så ställer man sig utanför gemenskapen och samhällets värdegrund. Punkt.

Har du kanske glömt dom mänskliga rättigheterna som säger att inte ska diskrimineras om man väljer att inte ta sprutan.. EUlag på det
Citera
Medlem
Nästa steg blir väll att göra det obligatoriskt på alla arbetsplatser. Och då för influensa vaccin. Så slipper arbetsgivaren stå för sjukkostnader. Efter allt så är vi arbetare ett nödvändigt ont och bör behandlas som den boskap vi är.
Citera
2021-11-17, 16:52
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Jag är läskunnig. Det blir inget krav.
Man kan använda antingen vaccinationsbevis eller smittskyddsåtgärder.
Tjolahopp tjolahej.

I beg to differ, kommer i praktiken bli krav, från arrangörerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummihajen
(FB) Regeringen: Behövs varken vaccinbevis eller deltagartak

Jag hade (tyvärr) delvis rätt iallafall…
Det krävdes inte ens explosionsartad ökning av inläggningar, bara ny chef för forna smittskyddsinstitutet.
Citera
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Ingen tvingar folk att ta vaccinet. Det handlar om människors säkerhet. När Corona är över kommer du kunna gå på event igen.

Chilla, detta är temporärt.

Minns du att vi hade restriktioner förra året? Dessa förvsann i början på sommaren, du behöver inte oroa dig, detta kommer försvinna så småning om med.
Jo, säkert är alla såna drakoniska åtgärder alltid temporära - så var det även i Sovjet. Tog ett litet tag innan skiten kollapsade, några miljoner döda senare osv..
Citera
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vi "antivaxxers" måste visa vad vi tycker om det här i kommande val. Jag proteströstar på vad som helst som tar tydligast avstånd mot denna vaccin-apartheid.
Tror du verkligen det här kommer hålla i sig hela vägen fram till nästa val?

Tror inte jag kommer klara av att leva under en apartheid-regim i flera år, men man får ju göra sitt bästa och protestera. Kommer hur som helst inte vaccinera mig oavsett vad, regeringens åtgärder får mig bara argare och mer anti-vaccinet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in