Citat:
Ursprungligen postat av
SithMaster
Tack för ett mycket intressant inlägg. Indier har länge varit den mest framgångsrika gruppen i USA har jag för mig, och nu har vi en halvindier (Harris) som vicepresident, och hos republikanerna har vi Nikki Hale. Det är alltså inte helt omöjligt att USA får en kvinnlig president av indiskt ursprung framöver.
I UK har vi även Priti Patel i regeringen, som för en tämligen hård migrationslinje. Men den linjen innebär inte stopp för all migration, utan migrationen från de f d kolonierna kommer istället att öka, om jag förstått saken rätt.
Pact With India Sets Gold-Standard On Immigration: UK's Priti Patel
https://www.ndtv.com/indians-abro-ad...-patel-2448643Apropå den europeiska högern så är den hopplös. Helt ointressant och har inte förstått någonting. Precis som du skriver så har man det liberala USA som ideal och sätter sitt hopp till pajasar som Trump. EU tycker man inte heller om utan man vill att allt ska gå tillbaka till hur det en gång var.

Över tid kommer minoriteterna få allt mer inflytande i USA. Faktum är att de vita amerikanerna beräknas att bli en minoritet år 2035 om vi gör en extrapolering från Census 2020. Antagligen kommer vi se detta i Census 2040. Min gissning är att den vita befolkningen i USA inte kommer falla mellan 45-50%. Mycket beror naturligtvis på hur mycket definierar sig. USA kommer alltså om 18 år inte se ut som Brasilien men det kommer påminna om Argentina - där de flesta definierar sig som vita men där de flesta har någon form av icke-europeisk mix. Vad som är klart är att asiaterna från syd (Indien), sydost (Indonesien) och öst (Kina) kommer etablera sig som en ny ekonomisk elit I USA.
De har redan etablerat sig i som en elit i British Columbia. År 2036 förväntas asiaterna utgöra drygt 37% av befolkningen i den provinsen. De delar idag Vancouver mellan sig. Kineserna tar Richmond, Indierna tar Burnaby och iranierna tar norra och västra Vancouver. Till skillnad från våra invandrare som lever i någon form av misär så lyckas de här asiatiska migranterna väl på alla fronter jämfört med den europeiska inhemska befolkningen.
Jag antar att Nikki Haley (USA) och Priti Patel (UK) kan ses som exempel på indiska kvinnor som tar för sig. Båda förespråkar en liberal och neo-konservativ linje i sina adopterade länder medan de förespråkar den destruktiva och ultra-reaktionära Hindu-nationalismen (Hindutva) i Indien. Annars är Haley och Patel "höger" på ett destruktivt sätt eftersom de förespråkar drakoniska straff, privatiseringar och militarisering - allt inlindat i någon form av nyliberal homo-economicus kultur.
Citat:
Ursprungligen postat av
SithMaster
Det struntpratet får du gärna försöka leda i bevis. Jag hävdar fortsatt att media målat ut Trump som det vita kollektivets företrädare, och att detta inte stämmer med faktisk handling. Att det finns republikaner som motarbetade/motarbetar den djupa staten står inte i motsättning till att Trump i faktisk handling helt gick lobbyns ärenden. Det jag säger stämmer, men kan som du skriver adderas med att Trump också benådade ekonomiska skurkar (har för mig att det som av en slump handlade om judar). Tycker du inte att din agenda är något för uppenbar i tråden?
För att lägga mig i den här diskussionen du förde. Du har parallella institutionella eliter så som byråkratin, akademin, media, välfärdsstaten, skolan, rättsstaten, politiken, finansen, näringslivet, icke-statliga organisationer osv. Den djupa staten innefattar bland annat säkerhetstjänsten, polisen och militären. Det är också en institution med makt.
Att hävda att den "djupa staten" kontrollerar allt är lika fel som att hävda att media kontrollerar allt. För det mesta samverkar dessa institutioner med varandra och det finns en relativ stor uppslutning kring det liberala systemet och den liberala världsordningen. Notera också att det finns konflikter i den "djupa staten" mellan olika aktörer precis som på vilka arbetsplatser som helst.
Det finns en inneboende konflikt mellan politiker och säkerhetstjänsten. Politiker är valda av folket och har sina egenheter och personliga bekymmer. De ogillar att den "djupa staten" sitter på känslig information om dem. När Netanyahu hävdade att "deep state" kontrollerade Israel menade han Mossad. Precis som CIA har ett inflytande över amerikansk politik har Mossad ett oproportionerligt inflytande över israelisk politik. Vidare anser Netanyahu som så många andra maktfullkomliga politiker att de facto står över den lag de själva stiftat. Nicolas Sarkozy - också en maktfullkomlig politiker hävdade något liknande.
När det kommer till Soros, Gates osv. så har samverkar de med USA och EU när det finns någon form av samsyn. George Soros är en uttalad liberal och delfinansierar projekt tillsammans med regeringen i USA och regeringarna i EU. Den här typen av relationer är inte ovanliga. Till exempel arbetar arabiska miljardärer arbetar nära Gulfstaterna och judiska miljardärer arbetar nära Israel.
När det kommer till figurer så som Macron, Trump, Netanyahu, Orban, Hillary, Putin, Jiping eller för den delen Göran Persson osv. är de maktfullkomliga individer. Det finns en skillnader mellan dem. Vladimir Putin och Xi Jiping är båda produkter av staten. Putin kommer från KGB och Jiping kommer från CCP (som är sammanvuxen med den kinesiska staten) inre cirkel. Båda kom till makten av meritokratiska skäl. Om de försvinner kommer de ersättas av liknande individer med ungefär samma mål. Miljardärerna och externa lobbygrupper har marginellt inflytande i Kina och Ryssland även om de har sin beskärda del av problem med korruption på de lägre statliga nivåerna. De andra är karriärpolitiker med undantag för kanske Donald Trump - en udda figur i näringslivseliten som beslutade sig för att bli politiker.
Donald Trumps presidentskap resulterade i att han hamnade i konflikt med de flera elit-institutioner. Detta präglade också Netanyahus presidentskap. Till skillnad från Viktor Orban hade Trump och Netanyahu inte förmågan att knuta institutionerna till sin person. Jag skulle gissa på att Donald Trump avsattes av sina egna - ett samarbete mellan eliterna. Putin påpekade också detta i en intervju med amerikansk TV.
Detta betyder inte att Trump har sunda åsikter eller är en positiv kraft. Trump är en produkt av det nihilistiska liberala USA. Han ser världen utifrån Fox News glasögon. Den är en till stora delar en uppdiktad och förenklad bild av världen. Han kunde inte orientera sig vare sig i politiken eller agera förnuftigt i sin hantering av andra eliter - där med avsattes han. Antagligen med hjälp av sin egen administration.