Svaret är förstås att Henko ska skita fullständigt i vem jag chattar med. När det gäller hans konflikt med transpersonen har jag inte hängt med i alla turer, men inte ens Henkos anklagelser, sannolikt kraftigt överdrivna i vanlig ordning, visar på att personen skulle gjort något värre än Henko och hans crew sysslar med dagligen i princip. Ett färskt exempel från en diger hög när det gäller pedofilanklagelser.
https://twitter.com/hoverboardist/status/1355277065147265028
(Personen bakom tweeten har för övrigt försökt fixa knark genom mig)
Att det inte förekommit någon hets om att våldta Myra i chatten har redan konstaterats. Det hela kan förstås bero på att han fick (köpte dyrt hoppas jag förstås) en beskuren skärmdump från chatten där kontext och intention inte riktigt framgick, om man ska vara välvillig. Håller det emellertid inte för helt otroligt att han sett hela konversationen och ljuger rakt av. Det har Henko nämligen inga problem med.
Men jag vill gärna passa på att kommentera en annan anklagelse, nämligen att jag skulle ha "tipsat" Daniel Friberg om transpersonens existens i chatten. Svaret är: de kände redan till varandra. Att jag refererade till personen var ett typiskt "duh"-svar. Alla i chatten visste att personen hade en för det mesta ganska ointressant konflikt med Henko vars detaljer vi scrollade förbi.
Såhär i efterhand verkar det som att det var då som Henkos gamla dom från 2001 förmedlades till Avmaskerat. Hade jag känt till det hade jag förstås tipsat med betydligt större entusiasm. Det var en festlig dom som förtjänar större publik, särskilt som han verkar vara exakt samma person idag: är otrogen och får tänderna inslagna men kan inte låta lagen ha sin gilla gång utan måste bara ringa in några tomma hot på fyllan.
Tjugo år och en fack-karriär senare är han fortfarande inte kapabel att göra en polisanmälan, inte ens när han blir "stalkad". Istället sätter han igång en motstalkningskampanj, där personens brottshistorik hängs ut på ett visst forum och i podcasten, där journalister kontaktas på Facebook med fakekonton som vill förmedla samma brottshistorik om en nyhetsmässigt helt ointressant privatperson och där han till sist, enligt eget påstående, gör hembesök hos personen. Sorry Henko men det blev platt fall på arslet rakt mellan stolarna: det lagliga trovärdigheten förbrukas samtidigt som golningar av gamla domar och hembesök hos kvinnor inte rankas särskilt högt i den undre värld som Henko verkar vilja tillhöra.
Jag kan erkänna en liten fuling också: jag valde att ringa Henko när jag visste att han var bakis i hopp om att han skulle förlora självbehärskningen. Det lyckades förstås. Fast frågan är ju om Henko överhuvudtaget är förmögen till självbehärskning. Jag skriver en saklig artikel och han har hittills svarat med tre avsnitt av sin podcast (det senaste på två och en halv timme) med ett fjärde på gång, otaliga twittertrådar och hundratals inlägg på ett annat välkänt forum. Strålande krishantering. Törs man hoppas på ett extrainsatt specialavsnitt av podden där ni går igenom detta flashbackinlägg i två timmar? Eller får jag nöja mig med ännu en twittertråd? (glöm inte att RT:a med IRM:s konto bara, viktigt att detta kommer ut)