2021-11-16, 20:05
  #25165
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Då menar du ju att han ljög. Eftersom han inte glömt samtalet. Syftet är alltså att han ville att polisen inte skulle prata med väktarna?
Nej han ljög inte. Han gick ut direkt precis som han sa, möjligen några få meningar, menar jag.
Citera
2021-11-16, 20:06
  #25166
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det där inlägget genomsyras av en grundtanke att SE är GM. Vittnet SE går inte runt och tänker på att folk ska vittna mot honom.

Precis. Det är ju därför han inte har haft någon baktanke alls när han säger att han inte pratade med väktarna. Vore han GM kanske han istället hade sagt att han utbytte några ord med väktarna så ingen ska kunna hävda att han ljuger. Det hade ju faktiskt tjänat honom då han hade kunnat hävda att han hade bränt någon minut till på samtalet och därmed inte kan vara GM eftersom han aldrig hade kunnat hinna.

Nu gör han inte det, han tar inte den chansen eftersom han inte är GM och inte har något att dölja.
Citera
2021-11-16, 20:06
  #25167
Medlem
Kan det va två som sprang in i gränden ?Den första var GM som vek av till vänster innan han nådde dom första trappstegen. Den andre va SE som ville bli kändis som jagade OP mördare ?
Om inte, så va mördaren SE . Det ända som kan rädda SE är stämplings klockan . 23.19 eller 23 20 ?
Citera
2021-11-16, 20:07
  #25168
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej han ljög inte. Han gick ut direkt precis som han sa, möjligen några få meningar, menar jag.
Två väktare har inbillat sig ett samtal om Idre? Okay!
Citera
2021-11-16, 20:08
  #25169
Medlem
barkies avatar
Jag var tvungen att läsa igenom hela förhöret med Chevamannen igen.

Är folk seriösa? Kallar ni honom trovärdigt vittne? Såg inte något vapen, såg inte gärningsmannen alls så bra som ni vill påskina här.

Det är "reflexer i snön", "det kan jag inte avgöra", "jag vet inte va".

Han säger också att gärningsmannen är rundare övertill och klumpig när han beger sig ifrån brottsplatsen.

Han säger att längden är som sin egen, kring 1.85 - 1.90. Han avgör det på längden med Lisbeth. Har man gjort en rekonstruktion med just längden?

Jag menar, det skiljer sig max 8 cm ifrån Engströms längd och med tanke på alla hans spekulationer och vad han inte sett, är ju risken väldigt stor att han faktiskt har fel om längden.

1.82 vs 1.90 i mörker, medan han kör, slår 90.000 och drar en taxisväng.


I senare förhör så är gärningsmannen garanterat 1.90, atletisk byggd och inte alls Engström.
Ingenstans nämns det han tidigare sagt att han var lite fylld upptill och "hankade klumpigt iväg" 3-4 sekunder efter skotten.

Varför är just Chevamannen den enda som med 100% säkerhet kan placera SE vid platsen?

Nej, förlåt, men om någon skriver att han är ett avgörande eller de bästa vittnet igen får jag SLAG.

På RIKTIGT?
Citera
2021-11-16, 20:08
  #25170
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Två väktare har inbillat sig ett samtal om Idre? Okay!
Några få meningar ja.
Citera
2021-11-16, 20:10
  #25171
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Några få meningar ja.
Menar du att samtalet var några få meningar eller att väktarna har inbillat sig några få meningar från ett samtal som aldrig ägt rum?
Citera
2021-11-16, 20:15
  #25172
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Finns teknisk bevisning på utpasseringstiden som exakt 23:20? (stämpeluret?)
I så fall kan SE inte vara GM eftersom både Chevamannen och Taxichauffören vittnat om att mördaren stått och inväntat paret LOP vid Dekorima. Mordet skedde 23:21, inte rimligt att SE hinner ut för att fatta posto vid Dekorima på en enda minut.

Utgången som Engström passerade ut från Scandiahuset ligger bara 40 meter från mordplatsen.

Mordet påstås ha genomförts klockan 23.21.30. Engström stämplade ut 23.19.
Lite oklart hur många ord som växlades med väktarna - samtalet kan ju ha skett medan Engström just stämplade ut. Då hade Engström onekligen upp mot 2 1/2 minuter på sig att gå 40 meter på trottoaren, passera makarna Palme, upptäcka att det är Palme och ställa sig vid Dekorimafönstret några sekunder tills Palme kommer upp i jämnhöjd.

Det är nog just så det har gått till.
En impulshandling av Engström som nu fick en andra chans att genomföra det han troligen inte hade nerver till tidigare. Nu gjorde han det han kanske förbannat sig själv för att han inte vågade tidigare.

Själv chockad av vad han gjort agerar han sedan därefter och springer tillbaka in genom Scandiaentren. Som den beräknande omvittnat skicklige Bridgespelare han är, ser han dock till att tiden efter mordet blanda bort korten för den fumliga polisskocken till utredare ledda av en självutnämnd inkompetent äregirig Holmer.
__________________
Senast redigerad av coli 2021-11-16 kl. 20:18.
Citera
2021-11-16, 20:17
  #25173
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hur vet du att ngen såg honom på mordplatsen? Du menar att han inte förekommer i andras vittnesmål. JA då? Det finns flera andra vittnen som "ingen ser".

Nej, hade LJ pekat ut SE som GM hade inte SE kunnat försvara sig med att han sprang efter piketen. Det hade inte blivit ord mot ord nämligen.

Varför hade det inte blivit det?

Läs vittnesmålen. Ingen kan placera SE där. Insatsledaren vittnade för fan om att SE inte var där, ingen polis har pratat med honom eller sett honom där. Detta är ju extremt illa för SE.

Argumentet är väl att han är där me att han överdrivet sin insats. Skumt ändå att chevamannen sa att det var 5-6 personer där som allra mest innan blåljuspersonal kom. När han frågar om han sett någon med SE beskrivning så tycker jag du borde läsa hans svar.

Han var så jävla vilse, chevamannen, typiskt en individ som vill göra mer än han är kapabel till. Han ville ju så gärna vara avgörande och ha alla svar. Men de hade han inte.

Inte omöjligt att SE var där i omgivningen och observerade. Jag har dock extremt svårt att se hur ingen märker av honom dessa 20 minuter.

Samtalen med polisen har alla poliser på plats kategoriskt förnekat.
Samtalet med den unga kvinnan som utförde HLR har aldrig skett.

Varför skulle hon ljuga? SE säger att hon säger till honom:

"Vet du vem det var, det var Olof Palme"

SE: nej du skojar.

A: Nej du, sånt skojar man inte om.

Hon har absolut inget minne av detta eller av SE.

SE säger sen att det är Palme som är skjuten inne på Skandia.

De finns bara ett sätt han vet om detta 23.40 och det är:

Om han själv sköt Palme.
Om tjejen i fråga inte minns eller inte vill påskina samtalet med Engström och han verkligen fick den av henne.

Eftersom han till 100% inte var med och gjorde "framstupa och HLR" så kan han inte vetat att det är Palme på det viset.

Allt eftersom så kunde han ändå vetat alldeles för mycket när han intervjuades av polisen den 10 mars då alltför mycket redan kommit ut i media.
Citera
2021-11-16, 20:19
  #25174
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Menar du att samtalet var några få meningar eller att väktarna har inbillat sig några få meningar från ett samtal som aldrig ägt rum?

Du måste fatta att två personer kan ha olika uppfattning av vad som är ett ”samtal”.
Väktarna kan ha sagt Ha det så bra i Idre, och han kan ha svarat Tack, och de svarar Hejdå.
Är det ett ”samtal”? Ja kanske enligt någon men någon kan också helt korrekt hävda att det ej är ett samtal.
Citera
2021-11-16, 20:20
  #25175
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Menar du att samtalet var några få meningar eller att väktarna har inbillat sig några få meningar från ett samtal som aldrig ägt rum?
Jag menar att "samtalet" förmodligen var ganska kort, några få meningar, "Ha det så trevligt i Idre, hejdå!".

Det vi vet är:
1. SE stämplar in på brottsplatsen 23.19.00 - 23.19.59.
2. OP blir skjuten ett par minuter efter att SE har stämplat in på brottsplatsen.
Citera
2021-11-16, 20:23
  #25176
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag var tvungen att läsa igenom hela förhöret med Chevamannen igen.

Är folk seriösa? Kallar ni honom trovärdigt vittne? Såg inte något vapen, såg inte gärningsmannen alls så bra som ni vill påskina här.

Det är "reflexer i snön", "det kan jag inte avgöra", "jag vet inte va".

Han säger också att gärningsmannen är rundare övertill och klumpig när han beger sig ifrån brottsplatsen.

Han säger att längden är som sin egen, kring 1.85 - 1.90. Han avgör det på längden med Lisbeth. Har man gjort en rekonstruktion med just längden?

Jag menar, det skiljer sig max 8 cm ifrån Engströms längd och med tanke på alla hans spekulationer och vad han inte sett, är ju risken väldigt stor att han faktiskt har fel om längden.

1.82 vs 1.90 i mörker, medan han kör, slår 90.000 och drar en taxisväng.


I senare förhör så är gärningsmannen garanterat 1.90, atletisk byggd och inte alls Engström.
Ingenstans nämns det han tidigare sagt att han var lite fylld upptill och "hankade klumpigt iväg" 3-4 sekunder efter skotten.

Varför är just Chevamannen den enda som med 100% säkerhet kan placera SE vid platsen?

Nej, förlåt, men om någon skriver att han är ett avgörande eller de bästa vittnet igen får jag SLAG.

På RIKTIGT?

Både LL och JA placerar SE vid platsen, JA menar på att han var där innan polisen dyker upp ... vilket inte är så konstigt eftersom bilen de båda satt i parkerade jämsides med Dekorima. SE torde ha befunnit sig bara några meter bort.

Borde vara av högsta prioritet att utreda vilka JA pratar med ungefär 60 sekunder efter skotten. Samtalet kan som bekant höras i bakgrunden på LAC-bandet. En barndomsvän till Skandiamannen menar att en av dem är SE.

Det här med längd är intressant. Synd att ingen frågade NF om hur lång "Tensonmannen" var.

Såg en uppgift om att AB var 1.73 cm ...

Även LJ anger en längd på GM som 1.90 cm. YN tyckte att SE var något för kort för att vara GM. Hon uppskattar skillnaden mellan individerna till 5 cm. Å andra sidan är det förstås svårt att bedöma längd ute på gatan, om det sluttar, t.ex.
__________________
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-16 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in