Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Klart att det är idiotiskt att beväpna sig och ge sig ut i kravaller, det är det väl ingen som säger något om. Det är också möjligt att Kyle ogillar ”demonstranterna”. Men det har väl inget med självförsvar eller inte att göra?
Om Kyle har sagt att han önskade att han hade sin AR så han kunde skjuta de som plundrade ett par dagar tidigare, vad bevisar det? Att han attackerade någon? Att han inte själv blev attackerad? Jag har svårt att se bevisvärdet, speciellt nu när vi har händelsen på film och tydligt kan se hur han flyr undan sina angripare i alla situationer.
Mycket, det är högst relevant då det förklarar vad han har för mentalitet och hur han förhåller sig till sitt olagligt burna vapen. Han var beväpnad med ett vapen han inte hade någon rätt att bära, han befann sig på platsen för att "skydda" en verksamhet som inte bad honom om att inkränkta på deras privata mark och bara veckor innan fallet så lyckades han med konststycket att båda hota med att skulle skjuta vandaler med sitt olagligt burna vapen samt att misshandla en kvinna som hade ryggen vänd mot honom med flertalet knytnävesslag mot dennes huvud samt rygg. Det är högst relevant att belysa det faktum att han inte bara var en "good samaritan" som bara ville "försvara".
Kyle har visat sig ha ett våldskapital, både fysiskt och verbalt och han var beväpnad med ett olagligt buret vapen och befann sig på privat mark mot verksamhetsägarnas önskan. Situationen i sig är dels självförvållad samt absurd med tanke på omständigheterna och det är givetvis saker som bör vägas in gällande försvarets önskan om att kalla det för "självförsvar".
Man bör även prata om vad detta kommer ha för effekt för samhället, jag själv har både bott i Kanada och USA och om det är något som jag tyckte var obehagligt var att så många bar på vapen. Minsta dispyt med "fel" människa kan gå illa väldigt snabbt vilket även deras mordstatistik visar. Om USA ska börja acceptera att folk med våldskapital, oavsett om dom tillhör högern eller vänstern, ska agera polis med olagligt burna vapen mot människor man känner förakt och avsky för så kommer samhället gå utför än snabbare än vad det redan gör.