2021-11-04, 02:55
Medlem
Leapchilds avatar
Rätten till självförsvar i USA beror mycket på om det är en röd eller blå stat. Liknande händelser som Rittenhouse och Floyd har hänt i både Texas och Florida med friande domar. I blåa Illinois så är det inte lika självklart. Finns därför stor chans att han får fängelsestraff.
2021-11-04, 03:21
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag tror du har fel. Detta fall är inte som fallet med George Floyd.

Nödvärnsrätten är väldigt stark i USA, och det är väldigt svårt att hitta fall som är mer solklara fall av självförsvar än Rittenhouse-fallet.

Rittenhouse visade otroligt disciplin, då han blev jagad av en hel mobb, men ändå sköt han bara de som direkt hotade hans liv.

En av snubbarna drog en pistol precis innan Rittenhouse dödade honom - solklart fall av självförsvar.

Däremot kan nog Rittenhouse åka dit på något struntbrott som att han förde vapen över delstatsgränser, eller något annat liknande, men mord är jag säker på att han frias för.

Kan bara instämma. Häpnadsväckande mogen och disciplinerad med vapnet. Och träffsäker.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Finns inte en chans att han frias med de åtalspunkterna och de bevis som finns.
Nödvärn kan vara ok men får inte inbegripa mer våld än nöden kräver. JU.
Lite annat smått och gott gör att han blir omöjlig att försvara fullt ut och får ett rättmätigt straff.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Jag tror därför att båda sidor kommer att protestera.
Rasisterna för att han blev straffad (ja de är idioter)
Antifa-isterna för att straffet var för milt (finns många idioter där med, men inte så hög andel)

Det här inlägget måste nog vara ditt personbästa i att vara verklighetsfrånvänd. Grattis.

Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Inte en chans att han blir fälld.
Men det är klart, i fallet med den svarta mannen som dog av en fentanylöverdos så blev polismannen fälld, tack vare hotad jurry och agendastyrd media. Så allt är möjligt.

Juryn med den yrkeskriminelle fentanylöverdoserande våldsmannen erkände ju att de dömde polisen eftersom de själva hotades till livet. Hur den domen inte rivs upp är helt obegripligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
USA har ju numera politiska rättegångar och fångar. De har vikigt sig totalt för våldsvänstern.

Inte bara USA. Sverige också och garanterat mängder av andra väständer.

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det blir väl kaos och upplopp i klassisk BLM/Antifa-stil oavsett hur det går i rättegången.
Mest troligt blir han fälld och får livstid. En judisk antifa-hjälte har man inte ihjäl ostraffat.

Som någon skrev, det kommer kanske bli farligare om man dömmer KR än om man friar honom. USA är fanimej en krutdurk just nu. I över ett år har det varit lite knivigt att få tag på ammunition i Sverige eftersom amerikanarna dammsugit marknaden. USA beväpnar sig. DT sa i samband med Charlottesville att det är tur för vänstern att högern håller sig lugna för den dagen de reser sig så sopar de alla från mattan. Jag tror samma sak gäller i Sverige. Det var väl därför polisen skickade kravallpoliser med automatvapen till Hjulsta, Odenplan och Gotland de tillfällena när svenskar i lite större grupp samlat sig. Man bjuder gettot på pizza och korv men kör kravallpolis på svenskar. Jag tror polisen i väst ska tänka sig lite för, för om man avser köra australisk variant på vanliga medborgare så kan stödet för dem ryka jävligt fort. Var ska de ta vägen då, till förorten?
2021-11-04, 07:36
Medlem
Vid friande dom kan vi förvänta oss upplopp, det är så vänstern styr domar i såna här fall nuförtiden, dom säger det till och med öppet och ställs aldrig till svars för att högern är förlamad från åratal av att stämplas som fascister om dom använder sunt förnuft.

Under en längre tid nu har vänsteraktivister utfört våldsamma upplopp samtidigt som media och politiker kallar det för fredliga protester, om dom mot förmodan hamnar i häkte för något relaterat till upploppen släpper någon demokratisk åklagare dom.
2021-11-04, 09:24
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa

En av snubbarna drog en pistol precis innan Rittenhouse dödade honom - solklart fall av självförsvar.
.

Lite OT men är det han som får armen halvt avskjuten? Jag försöker hitta den videon igen.

En AFA siktar med pistol mot en sittande persons huvud men han hinner vända bössan och skjuta av armen på afa-snubben.
Mer självförsvar än så blir det inte. Om det är samma case.
2021-11-04, 09:25
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo
Lite OT men är det han som får armen halvt avskjuten? Jag försöker hitta den videon igen.

En AFA siktar med pistol mot en sittande persons huvud men han hinner vända bössan och skjuta av armen på afa-snubben.
Yes, han håller i pistolen i handen på armen som sedmera avlägsnas.
Citat:
Ursprungligen postat av Leapchild
Rätten till självförsvar i USA beror mycket på om det är en röd eller blå stat. Liknande händelser som Rittenhouse och Floyd har hänt i både Texas och Florida med friande domar. I blåa Illinois så är det inte lika självklart. Finns därför stor chans att han får fängelsestraff.
Risk menar du väl, eller ska vita börja göra uppror mot polisen nu för att Kyle inte blev stoppad ifrån att gå in bland en grupp apor som skanderade BLM?
2021-11-04, 10:12
Medlem
RiverStyxs avatar
Det borde bli ett solklart friande efterssom Kyle agerade 100% i självförsvar och dessutom föredömligt i den mån att det var långt fler som jagade honom men han bara sköt de som direkt hotade hans liv.

Tyvärr är USA inte en rättsstat så risken är ju att han fälls på politiska grunder.
2021-11-04, 10:46
Moderator
Ancistruss avatar
Politik: utrikes --> Politik: USA
/Moderator
2021-11-04, 11:49
Medlem
Memnoks avatar
Att det blir kravaller vid ett frikännande/”mild” dom är väl bara att räkna med.

Rittenhouse agerar helt klart i självförsvar när han blir jagad och attackerad av mobben (och dessutom mycket disciplinerat, ganska imponerande av en 17-åring).

Frågan är väl vad som händer i den första konfrontationen, skall bli intressant att se vad åklagare/försvar har för bevis där. Tidigare videos har ju varit lite otydliga med vad som hände även om oddsen talar för att Rittenhouse försvarar sig där också med tanke på hur aggressivt den första skjutne betett sig tidigare.
2021-11-04, 11:57
Medlem
Allt annat än en friande dom vore en jättesensation. Med tanke på rätten till självförsvar och det videomaterial som finns kan det inte sluta på något annat sätt.
2021-11-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo

Ja, så var det. Rittenhouse sköt personen med pistolen i armen, och han överlevde. Jag skrev fel i mitt första inlägg, han dog inte. Mitt misstag, men kan inte redigera inlägget längre tyvärr.
2021-11-04, 12:56
Medlem
Cuckslayers avatar
Alla neutrala experter menar att Kyles agerande var helt korrekt. Hans liv var i fara i samband med att han avlossar skotten.

Om han inte frias så är det ett solklart bevis på att USAs domstolar numera är genomkorrumperade.
Senast redigerad av Cuckslayer 2021-11-04 kl. 13:00.
2021-11-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Alla neutrala experter menar att Kyles agerande var helt korrekt. Hans liv var i fara i samband med att han avlossar skotten.

Om han inte frias så är det ett solklart bevis på att USAs domstolar numerat är genomkorrumperade.

Vilka är alla de neutrala experterna? Källor? Låter ju som ett jäkligt påhittat påstående. Jag har ingen åsikt i frågan i sig, men att alla neutrala experter anser att automatvapen helt oproblematiskt är rimligt att använda vid nödvärn är en vågad åsikt, även sett till att det är USA.. Rent juridiskt finns det ju frågor man kan ställa sig, tänker jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in