2021-11-15, 16:25
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Mycket, det är högst relevant då det förklarar vad han har för mentalitet och hur han förhåller sig till sitt olagligt burna vapen. Han var beväpnad med ett vapen han inte hade någon rätt att bära, han befann sig på platsen för att "skydda" en verksamhet som inte bad honom om att inkränkta på deras privata mark och bara veckor innan fallet så lyckades han med konststycket att båda hota med att skulle skjuta vandaler med sitt olagligt burna vapen samt att misshandla en kvinna som hade ryggen vänd mot honom med flertalet knytnävesslag mot dennes huvud samt rygg. Det är högst relevant att belysa det faktum att han inte bara var en "good samaritan" som bara ville "försvara".

Kyle har visat sig ha ett våldskapital, både fysiskt och verbalt och han var beväpnad med ett olagligt buret vapen och befann sig på privat mark mot verksamhetsägarnas önskan. Situationen i sig är dels självförvållad samt absurd med tanke på omständigheterna och det är givetvis saker som bör vägas in gällande försvarets önskan om att kalla det för "självförsvar".

Man bör även prata om vad detta kommer ha för effekt för samhället, jag själv har både bott i Kanada och USA och om det är något som jag tyckte var obehagligt var att så många bar på vapen. Minsta dispyt med "fel" människa kan gå illa väldigt snabbt vilket även deras mordstatistik visar. Om USA ska börja acceptera att folk med våldskapital, oavsett om dom tillhör högern eller vänstern, ska agera polis med olagligt burna vapen mot människor man känner förakt och avsky för så kommer samhället gå utför än snabbare än vad det redan gör.
Jag vill verkligen inte vara otrevlig här men vad är det för hemmasnickrad definition av självförsvar du har?

Oavsett vilken vedervärdig människa Kyle skulle vara har han fortfarande rätt att försvara sig, bär han ett olagligt vapen (väldigt oklart om han faktiskt gjorde det) kommer han att bli straffad för det men det tar inte bort hans rätt att försvara sig.

Samma sak om att han inte borde befunnit sig där och inte hade mandat från bilhandelsägarna att försvara deras egendom (även här jävligt tveksamt, Kyle och de andra hade fått nycklarna till bilhandeln, det finns gott om stödbevisning för att de kommit överens med ägarna även om de nu inte vill medge det eftersom de då har ansvar för att det befann sig beväpnade män på deras egendom), det tar inte heller bort hans rätt att försvara sig själv mot angrepp.

Nu försöker åklagaren gripa efter halmstrån och påstår att en grynig film där man knappt kan se en människa visar hur Kyle höjer vapnet mot Rosenbaums polare och att det skulle vara en provokation som tar bort självförsvarsrätten. Det hade kanske funnits en poäng i det om incidenten hade skett precis då men nu flyr Kyle situationen och Rosenbaum jagar honom med gott om utrymme att avbryta och lugna ner situationen.
2021-11-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag vill verkligen inte vara otrevlig här men vad är det för hemmasnickrad definition av självförsvar du har?

Oavsett vilken vedervärdig människa Kyle skulle vara har han fortfarande rätt att försvara sig, bär han ett olagligt vapen (väldigt oklart om han faktiskt gjorde det) kommer han att bli straffad för det men det tar inte bort hans rätt att försvara sig.

Samma sak om att han inte borde befunnit sig där och inte hade mandat från bilhandelsägarna att försvara deras egendom (även här jävligt tveksamt, Kyle och de andra hade fått nycklarna till bilhandeln, det finns gott om stödbevisning för att de kommit överens med ägarna även om de nu inte vill medge det eftersom de då har ansvar för att det befann sig beväpnade män på deras egendom), det tar inte heller bort hans rätt att försvara sig själv mot angrepp.

Nu försöker åklagaren gripa efter halmstrån och påstår att en grynig film där man knappt kan se en människa visar hur Kyle höjer vapnet mot Rosenbaums polare och att det skulle vara en provokation som tar bort självförsvarsrätten. Det hade kanske funnits en poäng i det om incidenten hade skett precis då men nu flyr Kyle situationen och Rosenbaum jagar honom med gott om utrymme att avbryta och lugna ner situationen.

Nej, det har inte kommit fram att Kyle eller hans kompisar hade fått nycklar till bilhandeln. Enligt er logik så hade då ägarna även rätt att skjuta Kyle och hans kompanjoner som befann sig på plats utan ägarnas tillåtelse. Sönerna har även vittnat om detta.

Det är även udda att du använder Kyles kompisars kommentar som fakta, utan att belysa om det faktum att det är deras kommentarer vad som inträffade. Sonen säger klart och tydligt att inga nycklar överlämnades samt att ingen gav tillstånd till någon i Kyles gäng eller Kyle själv att befinna sig på platsen.

Och Kyles skott var inte bara en fara för Rosenbaum och den andra som blev mördad, det var även en fara för resten av allmänheten som befann sig på platsen.
Senast redigerad av Aloe-Blacc 2021-11-15 kl. 16:32.
2021-11-15, 16:30
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok

Strunta i vänsterpajasen och dennes gelikar. Ju färre som bemöter dessa desto bättre.

När beräknas dom falla? Blir det först i kväll/natt svensk tid?
2021-11-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Återigen, detta har redan vittnats om och sonen till ägaren har redan klargjort att ingen från Kyles gäng eller Kyle hade getts tillstånd att varken befinna sig på platsen eller "skydda" verksamheten. Med andra ord så begick dom den olagliga terminen av intrång.

Såhär går det när vi uppfostrar ett samhälle med vegansk mat. Vi får en massa missfoster som inte förstår mänsklig natur.

Följande gäller: Ett maktvakum kommer aldrig vara ofyllt länge. Polisen och staten tog medvetet ett beslut att ge upp sitt våldsmonopol i Kenosha. Således bröts samhällskontraktet och människor fick skydda sig själva. Vem vill du ska fylla maktvakumet, en massa BLM-missfoster eller medborgare som riskerar sina liv för att skydda andra?

Verksamheter ropade desperat på hjälp från alla håll. Polisen ignorerade det. Kyle Rittenhouse ignorerade inte det. Och att de inte explicit ropade "Kyle snälla kom o hjälp oss" innebär inte att han inte svarade på rop på hjälp. Om en person blir misshandlad på stan och ropar "hjälp", kommer du herr vegan då säga "nej jag tänker inte hjälpa den personen, han bad inte just MIG om hjälp!"? Hör du hur det låter? Förmodligen inte då du har morötter i öronen.
2021-11-15, 16:40
Medlem
winningfeasts avatar
Domaren avslog alldeles nyss åtalspunkten om "possesion of a dangerous weapon under the age of 18", han bar alltså vapnet lagligt enligt domarens beslut.
2021-11-15, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winningfeast
Domaren avslog alldeles nyss åtalspunkten om "possesion of a dangerous weapon under the age of 18", han bar alltså vapnet lagligt enligt domarens beslut.

Därmed kommer alltså Rittenhouse gå helt fri. Jag hoppas han och hans familj stämmer skiten ur medierna och den där vidrige Joe Biden som dömde honom på förhand.
Medlem
Vapnet var lagligt, så att hålla i vapnet räknas inte som provokation, så domaren kommer att släppa fallet. Som jag sade tidigare i tråden, vapnet kunde han bära helt lagligt enligt 948.60 3c
Medlem
postkrans avatar
Olaga vapeninnehav verkade nyss bli dissmissat pga att åklagaren inte motsatte sig att pipan var 16 inches eller längre.
2021-11-15, 16:51
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeinChad
Hon förtjänade det säkert. Kyle är en hjälte och ett helgon som omöjligt kan ha gjort fel någon gång under sin livstid.

I klippet som länkats till som påstås visa att KR slår en flicka så verkar det som den flickan är aggressiv och slår en mycket mindre flicka som hon inte släpper. Det verkar vara en kille framför som försöker dra undan den lilla flickan och den som påstås vara KR slår henne bakifrån. Det påstås också att den lilla flickan är KR lillasyster. Jag vet inte om jag hade slagit en flicka i huvudet bakifrån precis men hade någon gett sig på min lillasyster i den åldern hade jag sett till att stoppa det omedelbart. Vill flickan anmäla KR så får hon väl göra det. Filmer och vittnen verkar finns i överflöd. Intressant att vänstern som hävdar att kön är en social konstruktion och att det inte finns några skillnader mellan man/kvinna plötsligt tycker det är försvårande att en sk man slår en sk kvinna. "Kvinnormisshandlare... buä buä buäää".

Jag vill minnas att KR ingick i något polisprojekt för unga som har för avsikt att bli poliser. Kan tänka mig att det är motsvarande FBU för FM eller liknande. Måste återkomma till att han har en väldigt imponerande vapendisciplin. Sköt enbart mot de som direkt hotade honom och med minimalt antal skott. Eftersom han attackerades när han låg ner utgår jag från att hans situation kommer betraktas som extra utsatt.
2021-11-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
samt färdats med vapnet till en annan stat än där han bor.
Varför tror alla att det är vad som hände? Vapnet lämnade ALDRIG WISCONSIN. Han äger inte vapnet ännu, hans kompis köpte vapnet åt honom och hade den hos kompisens styvfar i källaren.
2021-11-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Olaga vapeninnehav verkade nyss bli dissmissat pga att åklagaren inte motsatte sig att pipan var 16 inches eller längre.
Det är nog inte åklagarens uppfattning som är orsaken utan att domaren förklarat att lagen säger att han fick bära vapnet.
Oavsett om man gillar det eller inte.
Var tydligen en lag som inte var helt enkel att förstå utan att läsa noggrant. Vilket åklagaren missat.
2021-11-15, 16:55
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Därmed kommer alltså Rittenhouse gå helt fri. Jag hoppas han och hans familj stämmer skiten ur medierna och den där vidrige Joe Biden som dömde honom på förhand.

Det blev dyrt för MSM när killen från katolska skolan i Trumpkeps kallades rasist trots att det var han som blev attackerad av en indian eller en svart. Det blev riktigt dyrt har jag för mig, hundramiljonersklassen per mediebolag eller liknande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in