2021-11-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Med psykossjukdom kanske jag främst menar schizofreni. Nej, hur man blir i slutändan beror mycket på vilken personlighet man har och ibland även på vilken drog man tar. Det finns stora skillnader på hur man blir.

Det är ju svårt att säga att en drog har utlöst en psykisk sjukdom, det kan ju lika gärna vara så att personen använt droger för att den lidit av psykisk ohälsa. Därför är det svårt att tala om vad som är drogutlöst och vad som är just en sjukdom som ändå fanns där.

Däremot finns det ju mer akuta tillstånd som t.ex. psykos för att någon varit vaken länge på centralstimulerande droger, dessa lägger sig oftast inom några dagar. Behöver inte alls leda till någon livslång sjukdom hos personen, men det är ganska vanligt.

De missbrukare jag tycker är svårast att ha att göra med i vården är alkoholister med ett tungt missbruk och heroinister. Men det är nog personligt vad man tycker, jag har själv inga problem att prata med personer med psykos, medan jag vet att många andra tycker det är jobbigt. Heroinister och alkoholister är inte så ofta psykotiska, men där är det annat jag tycker blir jobbigt.

Personer som tagit t.ex. LSD och riktigt ballat ur får lugnande eller sövs till och med ibland, så de är inte ett större problem just i vården.

Jag har ju själv tagit droger förut och av de droger jag tagit så tycker jag personligen LSD är ganska obehagligt psykologiskt. Tror att få hoppar från tak pga LSD, däremot hade jag en väldigt obehaglig upplevelse själv en gång där jag varken visste vem jag var eller var jag var eller vad jag var och kunde inte överhuvudtaget tolka mina egna synintryck. Förstod inte skillnaden på min kropp och omgivningen t.ex., svårt i efterhand att förklara den känslan.

Men det är ju en tillfällig påverkan i de flesta fallen, som lägger sig efter något dygn som mest.
Väldigt många psykossjukdomar är inte schizofreni. Många ungdomar 18-25 upplever övergående psykos, icke kronisk, i övergången till att bli vuxen. Det kan vara universitetsstudier, militärtjänst och personlighetsstörning (borderline) som utlöser det. Och i många fall får exempelvis cannabis skulden just för att de prövat röka någon gång innan. Efter den övergående psykosen är ofta patienten symtomfri resten av livet, men med trauma från upplevelsen just för att svensk psykiatri (som är värdelös och underfinansierad) lurar i dom att de är schizofrena.

Jag har sett båda delarna, men i Sverige klarar man inte av att göra en distinktion i många fall.
Citera
2021-11-15, 11:09
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Väldigt många psykossjukdomar är inte schizofreni. Många ungdomar 18-25 upplever övergående psykos, icke kronisk, i övergången till att bli vuxen. Det kan vara universitetsstudier, militärtjänst och personlighetsstörning (borderline) som utlöser det. Och i många fall får exempelvis cannabis skulden just för att de prövat röka någon gång innan. Efter den övergående psykosen är ofta patienten symtomfri resten av livet, men med trauma från upplevelsen just för att svensk psykiatri (som är värdelös och underfinansierad) lurar i dom att de är schizofrena.

Jag har sett båda delarna, men i Sverige klarar man inte av att göra en distinktion i många fall.

Nej, det är jag medveten om, men jag menade personer med schizofreni som har kroniska psykossymptom och som röker cannabis. Kanske skulle ha varit tydligare.

Sedan är ju inte tex ptsd en kronisk psykossjukdom bara för att det kan orsaka psykos som ett delsymptom. Men det är väl det du också menar delvis egentligen.
Citera
2021-11-15, 11:12
Medlem
Jobbar inom psykiatrin och har även själv använt en del droger.

Tror man måste göra skillnad på vad man klassar som farligt.
För mig skulle jag säga att det är hur beroendeframkallande preparatet är samt hur stor del av användarna som får negativa effekter av sitt brukande.

Tex så skulle jag säga att det värsta drogutlösta psykoserna är ifrån Cannabis och Alcohol (Delerium).
Jag använder dock hellre båda framför Opiater eller Benzo.
Skulle aldrig någonsin testa någon av de två.

Opiater skulle jag säga är värst pga att många får svårt att leva ett normalt liv samt hur beroendeframkallande det är.
Citera
2021-11-15, 11:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MieFredriksen
Första timmen eller två var allt fantastiskt. Mönstren i golvet rörde sig, bytte färg, himlen såg ut som ett stort valv som vaktade mig. Folk på bussarna som små seriefigurer som bara satt där liksom. Allt såg väldigt konstigt ut men det var inte obehagligt och jag visste att det var syran.

Jag tog mer och var tillsammans med en annan som också hade tagit. Det var när h*n dessutom skulle röka hasch och bjöd mig som det började. Jag rökte ur en vattenpipa. Jag rökte för mycket och sen började också andra dosen LSD verka. Det blev mer och mer.
Jag la mig på en gräsmatta. Då kände jag panik. Gräset växte upp genom halsen och höll mig i ett grepp. Kompisen hade gått på toaletten. Jag skrek på hjälp. När h*n kom tillbaka var det inte länge samma person. Bara bubblor kom ut ur munnen. Precis allt helvete man kan tänka sig upplevde jag.

Kläderna satt limmade mot mig och jag verkligen såg hur dom brann. Till sist fick jag av mig dom. Sprang naken och skrek. Lång tig höll skiten på. Det måste ha varit haschet och syran i kombination med kompisens psyke. Om det bara hade fortsatt som första timmarna hade det varit en okej upplevelse.
Åren efter det var en svår period. Tog nog ett halvår med konstant skräck med flashbacks. 10 år innan jag helt kom över följderna. Många år efteråt var jag livrädd för helvetet och blev nästan troende pga syran. Nu är det helt borta. Minnena finns kvar men inget mer.

Det är såklart trist att du hade en dålig tripp. Det kan vem som helst få. Speciellt om man tar droger utan att veta vad man tar eller tar droger i dåligt sällskap.

Men jag vill hävda att det är extremt ovanligt att man får några bestående men av LSD. Bara för att du fick det så betyder inte det att andra får det.
Citera
2021-11-15, 11:21
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MieFredriksen
Du är livrädd. Det du upplevt är inget som du i efterhand kan resonera med dig själv om var pga av syran.

Visst du vet ju att du tog syra men det du upplevde var verkligen verkligt, och det du såg och upplevde skämde dig. Vet folk som hade Night Terrors och Flashbacks flera år efter en enda rejäl snedtripp. Vaknade och bara skrek av rädsla.

Det är ju precis tvärtom. Det är bara en själv man kan resonera om sina upplevelser, det är själva lärdomen med psykedelia. Det tillstånd du beskriver är där man är innan man bryter igenom, d.v.s att man kämpar emot vilket man bara kan göra vid hyfsat låg dos och dålig setting. När man tar tillräckligt mycket så kan man inte kämpa emot så då finns inte den där reaktionen.

Notera att man idag i terapisammanhang aldrig använder mindre än 250ug och den typiska syran som säljs i Sverige är ofta betydligt lägre doserad än så.
Citera
2021-11-15, 11:25
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transneger
Kan intyga detta, blandade lite substanser för att sedan toppa av med 1mg LSD.

Det går inte att beskriva min upplevelse med ord på annat sätt än ren terror. Med andra droger så kan man inse själv att man trippar, på syra så blir det din verklighet.

Än idag så är jag övertygad om att jag har upplevt livet efter döden och det var inte vackert, har ptsd och mardrömmar år senare.

Slutade med sjukhusvistelse i koma förövrigt.
Var det de andra drogerna som du tagit eller var det monsterdosen du "toppa av med" fick dig att balla ur? 1mg LSD är 5-10 trippar om man utgår från att det normala är 100-200µg. När man läser din text så får man intrycket att du öht inte bryr dig om dig själv. Vårdslöst knarkande leder ofta till sjukhusvistelser, skärpning!
Citera
2021-11-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Var det de andra drogerna som du tagit eller var det monsterdosen du "toppa av med" fick dig att balla ur? 1mg LSD är 5-10 trippar om man utgår från att det normala är 100-200µg. När man läser din text så får man intrycket att du öht inte bryr dig om dig själv. Vårdslöst knarkande leder ofta till sjukhusvistelser, skärpning!

Toppade av med monsterdosen, har klarat 800ug tidigare utan problem.

Nej jag bryr mig ej men jag skadar ingen annan än mig själv
Citera
2021-11-15, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Nej, det är jag medveten om, men jag menade personer med schizofreni som har kroniska psykossymptom och som röker cannabis. Kanske skulle ha varit tydligare.

Sedan är ju inte tex ptsd en kronisk psykossjukdom bara för att det kan orsaka psykos som ett delsymptom. Men det är väl det du också menar delvis egentligen.
Nej. Upplevelse av att bli psykotisk och så efter inläggelse tillfriskna kan skapa trauma (i vartfall Sverige), förväntansångest och allt möjligt trauma återstår som rest. Även om psykosen är borta kan panikattacken och misstron mot psykiatrin tolkas som återkommande psykos.

Hela Sverige har så underfinansierad psykiatri att man får hållningsproblem; sjuka hjälpsökande anses jobbiga just för att man inte har resurser att möta dom samtidigt som blattar med attitydproblem jobbar som vårdare.

Jag hade inte velat bli sjuk i Sverige, och verkligen inte psykiskt sjuk. Om du jobbar i psykiatrin i Sverige så vet du vad jag menar. Majoriteten av de anställda vill väl, men man har inte resurser eller möjlighet. Tidspress och stress för alla drabbar patienterna. Det blir bara förvaring av de allra sjukaste och psykofarmaka till de som inte behöver bli inlagda. Långtgående terapi till alla som behöver är bara att glömma och speciellt till de som mest behöver det.

Det som återstår är självmedicinering om du inte trillat bort i suicid och då ska du straffas ut från samhället på alla sätt, ja du ska inte få jobba ens! Du ska jagas så mycket som möjligt (för grundidén är att om det blir nog svårt att vara narkoman så kommer du kapitulera och sluta knarka).

När jag tänker på Sveriges alla sjuka, psykiskt sjuka och alla narkomaner i Sverige som sliter så drabbas jag av en stor och djup sorg.
Citera
2021-11-15, 11:55
Medlem
Custom_mades avatar
Mkt skitsnack här om syra.

En sak är säker, är du stark som person är syra fantastiskt och det gamla ordspråket: svamp är damp, syra går att styra.

Svaga människor/psykiskt instabila bör dock undvika då det är en otroligt stark upplevelse.

Har själv varit med folk som sneat och gjort det själv ett par gånger.

Dom i tråden överdriver. Visst är det hemskt, men du ska vara en speciell sorts retard om du HELT glömmer att det är pga. syran som allt är upp och ner vid tillfället. Visst tid och rum är wonky just då. Men det går ändå ur om än VÄLDIGT långverkande. 3 dagar får man räkna med att effekterna sitter i även om det brukar kallas afterglow efter första.

Så länge du har ett mindset som funkar bra med syra. Dvs. du är medveten om hur starkt det faktiskt är så går det oftast bra.

Skulle säga alkohol och opiatmissbruk är inte vackert det heller. Men alkohol bryter ner människor väldigt snabbt. Räcker med rejäl fylla EN gång för att folk ska tappa det totalt.
Alkoholmissbruk är ett av de skadligaste som finns också och svårt att ta sig tillbaka ifrån fysiskt samt psykiskt.

Sen Skulle jag själv säga SSRI. ALLA käkar det utan en tanke på vad det gör med kropp/knopp och det skrivs ut alldeles för ofta istället för att folk tar tag i sina problem.
Vet inte HUR många olyckliga människor jag känner som knaprar SSRI och undrar varför dom inte känner riktig lycka...
För det gör du inte, det planar ut, det jobbiga blir mindre jobbigt, dvs du processerar det inte fullt ut och det bra blir mindre bra, dvs du njuter mindre av livet.

Egentligen skulle man kunna säga att det är väldigt riskfullt med droger om du har mental ohälsa samt trauman.

Det jag personligen har fått gå i terapi för även fast jag testat allehanda droger flertalet gånger är mobbning.

Knappast så att jag behöver prata ut om den där gången då man tog syra och väggarna började andas och man inte kunde sluta skratta åt knäppa saker.
Citera
2021-11-15, 11:58
Medlem
Heroin och alla sorters opiater.
Citera
2021-11-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Mkt skitsnack här om syra.

En sak är säker, är du stark som person är syra fantastiskt och det gamla ordspråket: svamp är damp, syra går att styra.

Svaga människor/psykiskt instabila bör dock undvika då det är en otroligt stark upplevelse.

Har själv varit med folk som sneat och gjort det själv ett par gånger.

Dom i tråden överdriver. Visst är det hemskt, men du ska vara en speciell sorts retard om du HELT glömmer att det är pga. syran som allt är upp och ner vid tillfället. Visst tid och rum är wonky just då. Men det går ändå ur om än VÄLDIGT långverkande. 3 dagar får man räkna med att effekterna sitter i även om det brukar kallas afterglow efter första.

Så länge du har ett mindset som funkar bra med syra. Dvs. du är medveten om hur starkt det faktiskt är så går det oftast bra.

Skulle säga alkohol och opiatmissbruk är inte vackert det heller. Men alkohol bryter ner människor väldigt snabbt. Räcker med rejäl fylla EN gång för att folk ska tappa det totalt.
Alkoholmissbruk är ett av de skadligaste som finns också och svårt att ta sig tillbaka ifrån fysiskt samt psykiskt.

Sen Skulle jag själv säga SSRI. ALLA käkar det utan en tanke på vad det gör med kropp/knopp och det skrivs ut alldeles för ofta istället för att folk tar tag i sina problem.
Vet inte HUR många olyckliga människor jag känner som knaprar SSRI och undrar varför dom inte känner riktig lycka...
För det gör du inte, det planar ut, det jobbiga blir mindre jobbigt, dvs du processerar det inte fullt ut och det bra blir mindre bra, dvs du njuter mindre av livet.

Egentligen skulle man kunna säga att det är väldigt riskfullt med droger om du har mental ohälsa samt trauman.

Det jag personligen har fått gå i terapi för även fast jag testat allehanda droger flertalet gånger är mobbning.

Knappast så att jag behöver prata ut om den där gången då man tog syra och väggarna började andas och man inte kunde sluta skratta åt knäppa saker.

Grunda med något cs, boosta med thc och ta en större dos LSD så får vi se om du är lika kaxig efteråt.
Citera
2021-11-15, 12:35
Medlem
PippiDrengs avatar
Blandar man droger som orutinerad eller tar monsterdoser går det åt helvete, oavsett vilken/vilka droger det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in