2021-11-14, 17:20
Medlem
trillians avatar
Just nu pågår en del ganska intensiva politiska försök att legalisera diverse droger. Bl.a. cannabis är populärt att förespråka en legalisering. Det försvårar för mig som lekman att veta vad som egentligen gäller om dessa droger och dess farlighet.

Jag har upplevt det extremt svårt att få en "objektiv" bild av situationen så jag tänkte beskjuta detta från ett annat håll: fråga er som sett resultaten i verkligheten.

Så helt enkelt, ni som arbetat inom psykiatri:
Vilken drog tycker ni skulle vara "värst" respektive minst farligt om ert barn testade?
Motivera gärna! Och undvik självklart moralkakor.

Jag tänker mig ett hyfsat standard urval:
Amfetamin, Ecstacy, Cannabis, Kokain, LSD, morfin, heroin, benzo, alkohol etc.
Citera
2021-11-14, 17:24
Av de du räknade upp är LSD klart värst. Snear du på lsd eller liknande så har du många tuffa år framför dig av ren och skär skräck. Jag då som är kurator har sett detta på nära håll.

Heroin och morfin är inte farligt en eller två gånger om det inte överdoseras.
Citera
2021-11-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MieFredriksen
Av de du räknade upp är LSD klart värst. Snear du på lsd eller liknande så har du många tuffa år framför dig av ren och skär skräck. Jag då som är kurator har sett detta på nära håll.

Heroin och morfin är inte farligt en eller två gånger om det inte överdoseras.

Vad är symptomen på att snea på lsd som märks av i flera år?
Citera
2021-11-14, 17:29
Medlem
Dom där nya lagliga cannabissorterna som var populära för några år sedan.
Citera
2021-11-14, 17:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Just nu pågår en del ganska intensiva politiska försök att legalisera diverse droger. Bl.a. cannabis är populärt att förespråka en legalisering. Det försvårar för mig som lekman att veta vad som egentligen gäller om dessa droger och dess farlighet.

Jag har upplevt det extremt svårt att få en "objektiv" bild av situationen så jag tänkte beskjuta detta från ett annat håll: fråga er som sett resultaten i verkligheten.

Så helt enkelt, ni som arbetat inom psykiatri:
Vilken drog tycker ni skulle vara "värst" respektive minst farligt om ert barn testade?
Motivera gärna! Och undvik självklart moralkakor.

Jag tänker mig ett hyfsat standard urval:
Amfetamin, Ecstacy, Cannabis, Kokain, LSD, morfin, heroin, benzo, alkohol etc.

Avtändningarna på benso är inte att leka med, samt de fall där psykoserna bitit sig fast efter omfattande rökande. Åtskilliga som förblir inom psykiatrin årslånga perioder.
Citera
2021-11-14, 17:30
Jag kan säga till alla som inte vet. Att snea på LSD är det värsta man kan uppleva. Hellre i så fall att bli levande begravd och dö långsamt. Dessa extrema hallucinationer och total förlust av verkligheten är tortyr. Du vet inte var du är, vem du är, människor ser ut som clowner och monster. Och du inser inte att det är pga LSD. Du blir så rädd att du både bajsar och kissar på dig.

Sen såklart kan man snea olika grovt och ta mindre eller större mängder men syra är absolut inget att leka med. Du kan dö. Stor risk. Du hoppar rakt ut från ett högt hus. Du tror att du kan flyga. Det finns inga gränser. Nej för fan akta er för allt sånt.
Citera
2021-11-14, 17:31
Medlem
neuron-drones avatar
Har bara pluggat ämnet, inte jobbat inom det.

Men jag tror det finns massa olika faktorer. Jag menar, det finns droger som få tar, därför blir skadligheten statistiskt som kostnad för samhället låg. Sedan droger som cannabis som är extremt vanliga, där blir skadan för samhället ganska hög även om skadligheten på individnivå är låg. Hur populär drogen är kommer påverka.

Men om man bara går på individnivå... då gör man ju saken lite enklare. Men då missar man lite av vad det vill säga att legalisera, för där måste man gå på antalet brukare.

Själv tycker jag man ska stoppa internethandel med alkohol och införa motboken. Alkohol är skitfarligt men man kan gå och köpa hundra flaskor starksprit och det är OK. Just för att sprit är accepterat så tror jag den förekommer rätt ofta hos patienter. Iallafall i populationen i allmänhet är ju spritproblem vanligare än alla drogproblem sammanlagt.
Citera
2021-11-14, 17:50
Citat:
Ursprungligen postat av Falafelfel
Vad är symptomen på att snea på lsd som märks av i flera år?
Du är livrädd. Det du upplevt är inget som du i efterhand kan resonera med dig själv om var pga av syran.

Visst du vet ju att du tog syra men det du upplevde var verkligen verkligt, och det du såg och upplevde skämde dig. Vet folk som hade Night Terrors och Flashbacks flera år efter en enda rejäl snedtripp. Vaknade och bara skrek av rädsla.
Citera
2021-11-14, 18:07
Medlem
trillians avatar
Citat:
Du är livrädd. Det du upplevt är inget som du i efterhand kan resonera med dig själv om var pga av syran.

Visst du vet ju att du tog syra men det du upplevde var verkligen verkligt, och det du såg och upplevde skämde dig. Vet folk som hade Night Terrors och Flashbacks flera år efter en enda rejäl snedtripp. Vaknade och bara skrek av rädsla.

Låter fruktansvärt.
Citera
2021-11-14, 18:16
Medlem
Citat:

Set och Settings
Citera
2021-11-14, 19:43
Medlem
Opiater därför att jag ser alltför få som någonsin tar sig ur det. Ofta ett livslångt lidande eller tidig död.
Även då opioider inräknat,mediciner som redan är lagliga.
Citera
2021-11-14, 20:13
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Dom där nya lagliga cannabissorterna som var populära för några år sedan.
Är det spice?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in