2021-11-15, 09:27
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det är först vid en legalisering man kan skademinimera, men det förstår inte så enkla människor som du och dina.

Ni är anledningen till alla de tusentals människor I Sverige med psykisk ohälsa som dött i överdoser just för att ni vill moralisera kring deras bruk.

Sådana människor som ni brinner i helvetet.

Jag jobbar själv i psykiatrin, men i utlandet och här har vi en helt annan syn än de förfärligt eländiga svenskarna.

Vad bra att du befinner dig i utlandet, stanna där. Sverige behöver inte fler som du. Vi har tillräckliga problem med befintlig befolkning. Om du alls jobbar i psykiatrin så måste du vara uska eller städare, ingen utbildad läkare skriver så illa som du. Du borde läst mitt inlägg innan du blev så uppjagad och tolkade in massa i vad jag skrev.
Citera
2021-11-15, 09:28
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jadu, det beror på. Om man räknar med missbruksrisken så kanske kokain och amfetamin, som jag tycker har störst potential att skapa ett missbruk snabbt, hade varit värst. Morfin har nog många barn provat före 18 på sjukhus. och de flesta blir inte missbrukare av det.

Det beror ju helt på vilken personlighet den har som testar drogerna, självklart vill ingen att deras barn testar några droger, men skulle jag välja för engångstestning så skulle jag välja alkohol eller cannabis.

Däremot ska jag välja vilka droger jag tycker är värst att missbruka så tycker jag alkohol och heroin. Heroin för att det är så personlighetsförändrande och dödligt, alkohol för att det finns fan inget värre än tunga äldre alkoholister om man ska försöka arbeta inom vården med dem.

Tack för ditt svar.
Hur ser det ut med exempelvis cannabis och missbruk? Träffat på några sådana patienter?
Citera
2021-11-15, 09:45
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Tack för ditt svar.
Hur ser det ut med exempelvis cannabis och missbruk? Träffat på några sådana patienter?

Det är ju relativt vanligt att personer med psykossjukdomar röker cannabis och upplever sig må bättre av att röka, får mindre rösthallucinationer t.ex. Svårt att säga vilket som lett till vad. Jag ser det i alla fall inte som en självklarhet att alla med psykossjukdom blir bättre i sina psykiska sjukdomar av neuroleptika och inget annat och att de självklart alltid blir sämre av cannabis. Sedan tror jag absolut att cannabis kan trigga psykisk ohälsa i vissa personer också. Precis som jag tror många andra droger kan, t.ex. amfetamin.
Citera
2021-11-15, 09:47
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Tack för ditt svar.

Om du undrar om jag tror man kan missbruka cannabis och om det har en beroendepotential så tror jag det.
Citera
2021-11-15, 10:25
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är ju relativt vanligt att personer med psykossjukdomar röker cannabis och upplever sig må bättre av att röka, får mindre rösthallucinationer t.ex. Svårt att säga vilket som lett till vad. Jag ser det i alla fall inte som en självklarhet att alla med psykossjukdom blir bättre i sina psykiska sjukdomar av neuroleptika och inget annat och att de självklart alltid blir sämre av cannabis. Sedan tror jag absolut att cannabis kan trigga psykisk ohälsa i vissa personer också. Precis som jag tror många andra droger kan, t.ex. amfetamin.

Jag som lekman har dålig koll på vad detta med "psykossjukdomar" exakt innebär.
Är det så att alla droger får ungefär samma psykiska "biverkningar" om man hamnar inom psykvården till slut?

Eller finns det vissa drogutlösta psykoser som känns "läskigare" än andra?
Exempelvis har det ju snackats om det där med LSD och hoppa från tak osv.

I ett parallellt universum där du är tungt beroende och missbrukare av en drog och plötsligt hamnar du i psykiatrin för ditt missbruk. Vilken drog skulle du helst respektive inte helst se att det var?

Sorry för luddig fråga.
Citera
2021-11-15, 10:27
Medlem
Citat:
Vad bra att du befinner dig i utlandet, stanna där. Sverige behöver inte fler som du. Vi har tillräckliga problem med befintlig befolkning. Om du alls jobbar i psykiatrin så måste du vara uska eller städare, ingen utbildad läkare skriver så illa som du. Du borde läst mitt inlägg innan du blev så uppjagad och tolkade in massa i vad jag skrev.
Se här; ännu en svensk idiot! Jag måste ha träffat en nerv, du kan inte ha det lätt med dig själv.

Jag stannar för alltid i utlandet, sådana som du har för alltid förstört och ödelagt landet. Det räcker med att jag är i sommarstugan några veckor varje sommar och vinter. Varje år blir värre och det ser man redan på Arlanda. Tacka dig själv din idiot 😅
Citera
2021-11-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MieFredriksen
Jag kan säga till alla som inte vet. Att snea på LSD är det värsta man kan uppleva. Hellre i så fall att bli levande begravd och dö långsamt. Dessa extrema hallucinationer och total förlust av verkligheten är tortyr. Du vet inte var du är, vem du är, människor ser ut som clowner och monster. Och du inser inte att det är pga LSD. Du blir så rädd att du både bajsar och kissar på dig.

Sen såklart kan man snea olika grovt och ta mindre eller större mängder men syra är absolut inget att leka med. Du kan dö. Stor risk. Du hoppar rakt ut från ett högt hus. Du tror att du kan flyga. Det finns inga gränser. Nej för fan akta er för allt sånt.

Kan intyga detta, blandade lite substanser för att sedan toppa av med 1mg LSD.

Det går inte att beskriva min upplevelse med ord på annat sätt än ren terror. Med andra droger så kan man inse själv att man trippar, på syra så blir det din verklighet.

Än idag så är jag övertygad om att jag har upplevt livet efter döden och det var inte vackert, har ptsd och mardrömmar år senare.

Slutade med sjukhusvistelse i koma förövrigt.
Citera
2021-11-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MieFredriksen
Första timmen eller två var allt fantastiskt. Mönstren i golvet rörde sig, bytte färg, himlen såg ut som ett stort valv som vaktade mig. Folk på bussarna som små seriefigurer som bara satt där liksom. Allt såg väldigt konstigt ut men det var inte obehagligt och jag visste att det var syran.

Jag tog mer och var tillsammans med en annan som också hade tagit. Det var när h*n dessutom skulle röka hasch och bjöd mig som det började. Jag rökte ur en vattenpipa. Jag rökte för mycket och sen började också andra dosen LSD verka. Det blev mer och mer.
Jag la mig på en gräsmatta. Då kände jag panik. Gräset växte upp genom halsen och höll mig i ett grepp. Kompisen hade gått på toaletten. Jag skrek på hjälp. När h*n kom tillbaka var det inte länge samma person. Bara bubblor kom ut ur munnen. Precis allt helvete man kan tänka sig upplevde jag.

Kläderna satt limmade mot mig och jag verkligen såg hur dom brann. Till sist fick jag av mig dom. Sprang naken och skrek. Lång tig höll skiten på. Det måste ha varit haschet och syran i kombination med kompisens psyke. Om det bara hade fortsatt som första timmarna hade det varit en okej upplevelse.
Åren efter det var en svår period. Tog nog ett halvår med konstant skräck med flashbacks. 10 år innan jag helt kom över följderna. Många år efteråt var jag livrädd för helvetet och blev nästan troende pga syran. Nu är det helt borta. Minnena finns kvar men inget mer.
Har du haft andra problem med psyket?

Jag skulle exempelvis aldrig ge något som framkallar starka känslor och intryck till någon som ens lutar mot borderline eller liknande.

Jag har all respekt för dig och din upplevelse. Jag har själv människor I min närhet som upplevt samma sak och sedan inte kunde få någon hjälp eftersom psykiatrin i Sverige är underfinansierad och suboptimal.

Med en öppen hållning hade så mycket elände kunnat sparas: såna som dig och min bekanta kunde gå rätt in till rätt hjälpinsatser för att behandla den förfärliga upplevelsen.

Med ett öppet förhållningssätt så hade människor haft mer förståelse och man hade inte straffats ut så många människor som man gör nu.

De kriminella hade inte haft någon möjlighet att tjäna pengar.

Men allt detta är droghatarna mot; de hatar egentligen människor som rusar sig. Man ska peka ut de som sämre människor och man ska jaga de så mycket som möjligt. Man ska straffa ut brukare så att de inte kan försörja sig. Livet ska förstöras på alla tänkbara sätt för de som brukar rusmedel just för att man verkligen vill straffa dom.

För då känns det extra bra att tillhöra den grupp som står på rätt sida om lagen. Man kan känna sig bättre.

Så mycket elände kunde sparas i Sverige.

Varför tror ni farliga nätdroger knappt existerar i grannlandet Norge? Det frågar jag alla er som vill att narkomaner i Sverige ska bli utslagna och dö?

Det finns väl ingen riktig människa 2021 som är för förbud mot rusmedel. Det finns inga grunder när det visar sig att alternativet är så mycket mindre skadligt. Det är bara att se runt i världen.

De människor som i Sverige är för ett förbud vill antingen känna sig bättre, är ovetande och inte förstår eller så är de psykopater.
Citera
2021-11-15, 10:41
Medlem
Citat:
Jag kan bara säga att jag helt säkert har mycket mer högskolepoäng än dig och jag tjänar helt säkert mer än dig. I år tjänar jag 850k före skatt din jävla nolla.

Du kan gå runt på din avdelning och vara viktig, men du vet innerst inne hur väldigt liten du är nollan.
Citera
2021-11-15, 10:42
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Jag som lekman har dålig koll på vad detta med "psykossjukdomar" exakt innebär.
Är det så att alla droger får ungefär samma psykiska "biverkningar" om man hamnar inom psykvården till slut?

Eller finns det vissa drogutlösta psykoser som känns "läskigare" än andra?
Exempelvis har det ju snackats om det där med LSD och hoppa från tak osv.

I ett parallellt universum där du är tungt beroende och missbrukare av en drog och plötsligt hamnar du i psykiatrin för ditt missbruk. Vilken drog skulle du helst respektive inte helst se att det var?

Sorry för luddig fråga.

Med psykossjukdom kanske jag främst menar schizofreni. Nej, hur man blir i slutändan beror mycket på vilken personlighet man har och ibland även på vilken drog man tar. Det finns stora skillnader på hur man blir.

Det är ju svårt att säga att en drog har utlöst en psykisk sjukdom, det kan ju lika gärna vara så att personen använt droger för att den lidit av psykisk ohälsa. Därför är det svårt att tala om vad som är drogutlöst och vad som är just en sjukdom som ändå fanns där.

Däremot finns det ju mer akuta tillstånd som t.ex. psykos för att någon varit vaken länge på centralstimulerande droger, dessa lägger sig oftast inom några dagar. Behöver inte alls leda till någon livslång sjukdom hos personen, men det är ganska vanligt.

De missbrukare jag tycker är svårast att ha att göra med i vården är alkoholister med ett tungt missbruk och heroinister. Men det är nog personligt vad man tycker, jag har själv inga problem att prata med personer med psykos, medan jag vet att många andra tycker det är jobbigt. Heroinister och alkoholister är inte så ofta psykotiska, men där är det annat jag tycker blir jobbigt.

Personer som tagit t.ex. LSD och riktigt ballat ur får lugnande eller sövs till och med ibland, så de är inte ett större problem just i vården.

Jag har ju själv tagit droger förut och av de droger jag tagit så tycker jag personligen LSD är ganska obehagligt psykologiskt. Tror att få hoppar från tak pga LSD, däremot hade jag en väldigt obehaglig upplevelse själv en gång där jag varken visste vem jag var eller var jag var eller vad jag var och kunde inte överhuvudtaget tolka mina egna synintryck. Förstod inte skillnaden på min kropp och omgivningen t.ex., svårt i efterhand att förklara den känslan.

Men det är ju en tillfällig påverkan i de flesta fallen, som lägger sig efter något dygn som mest.
Senast redigerad av f30malmo 2021-11-15 kl. 10:50.
Citera
2021-11-15, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Att snea på LSD kan vara obehagligt, under tiden ruset pågår, efter det har lagt sig så är upplevelsen borta.
Har tagit LSD (och andra hallucinogener) över 200 gånger. Har sneat ca 50-75 gånger.

En snedtripp på syra är ingenting i jämförelse med en drogutlöst psykos på exempelvis amfetamin eller metamfetamin.

Haha jävlar vad mycket du sneat.
Citera
2021-11-15, 11:00
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar.
Är du så jävla dum att du inte fattar?

De allra flesta beroenden börjar som en flykt från något oavsett rusmedel. Medvetet eller omedvetet har man något i sig som gör att upplevelsen av ruset lindrar det man känner på.

Det kan vara genetik eller förvärvat; barndomstrauma, drag av personlighetsstörning, oförmåga att hantera starka negativa känslor (eller positiva och då ofta mani som vill dämpas i bipolära patienter). Det kan vara karaktären (tänk de 5 stora egenskaperna) som lutar lite för mycket åt misstänksamhet, eller för lite mot "acceptability", eller egentligen vilken kombination som helst som gör att den inre upplevelsen av vardagen blir tuff att uppleva.

Det behöver inte vara så enkelt att vi har en människa med säg panikångest som så efter attacker drar på sig förväntansångest och därför börjar supa för att slippa känna på oron. Men även det förekommer; en partner dör och för att dämpa sorgen börjas det, men då har det redan innan funnits en oförmåga att hantera sorg på ett sund sätt redan innan.

Alla missbruk börjar långt innan rusmedel intas. Och all lösning på missbruk ligger inne i missbrukaren. Det handlar inte om att "sitta på vita knogar och hålla sig", det handlar mer om introspektion och medvetandegöra vad man sliter med så att skapa nya inre strategier för att hantera det som är tufft, hantera grundproblemet som ledit till missbruket. Dessvärre är personligheten ofta cementerad efter 35 varvid det efter varje år blir svårare att förändra sitt inre.

Det är många många människor som rusar sig utan att det är ett problem. Det är inte knarket som skapar missbrukaren. Missbrukaren är missbrukare långt innan det börjas fly med knark.

Och du är en total idiot som så grundläggande inte förstår någonting alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in