Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, det är ju så löjligt. Gissar att Utviket också har förlänats några ordnar, eller..?
Jag fattar inte heller varför vi inte bara lägger ner det? Jag tror att den första generationen som växer upp utan monarki, kommer att fråga hur det kunde komma sig att det var kvar så länge. Vi är ju nästan ensamma om monarkin i Västvärlden också, det är väl bara vi och Norge, Danmark, Storbritannien, Holland och några lilleputtländer som Monaco kvar nu? Man får skämmas inför sina internationella vänner!
Citat:
Ursprungligen postat av
The-Seer
Ja precis, håller med.
Folk har väl tyvärr ofta en dålig vana att fastna i gamla hjulspår.. även om spåren är dåliga.
Och sen blir ju folk hjärntvättade till att gilla vissa saker. T.ex. älskar nordkoreaner sin brutala diktator Kim Jong-un.
Själv tycker jag att samma sak gäller angående vår avsaknad av medlemskap i Nato. Svensken inbillar sig att vår allianslöshet är en bra sak.
Men det är ju helt off-topic i denna tråd..
Om Ni vill begripa bättre, så rekommenderar jag att Ni läser denna tråd från början; det mesta finns här sedan åratal tillbaka.
Enkelt kan man säga att det finns två huvudargument för att bevara den svenska monarkin:
1) Den fungerar riktigt bra, och det kan man inte säga om särskilt mycket inom den statsapparaten numera.
2) Det finns inget bättre alternativ som går att enas om - och allt det stök det skulle medföra att ändra, till ett i det närmaste spiksäkert sämre system, är verkligen inte vad Sverige behöver i dessa tider.
Eller, är det så att Ni har ett bättre system? Ett förslag på en republikansk svensk konstitution?