2021-04-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Idag får vi monarkister glädjen att frambära våra gratulationer och vår stora tack till Hm Konungen Carl XVI Gustaf på hans 75-årsdag!

Intressant nog framförs också gratulationer till kungen av Expressen, genom Johan Romin. Det må vara Romin förlåtet att han så betonar kungens personliga roll för Sverige, även om det i grunden är den monarkiska institutionen som är avgörande - det är ju ändå födelsedag.
https://www.expressen.se/debatt/grattis-kungen-du--ar-bra-for-demokratin/

Annars tycks Romin ha läst på bra i denna tråd, när han formulerar sina goda argument för monarkin. Han konstaterar, alldeles riktigt, att vår svenska monarki är bra för kontinuitet, stabilitet och demokrati.

Gratulerar och Gud Bevare Konungen och Fäderneslandet!

Du är självgod som alltid. Annars är din inlägg otroligt bra argument för att avskaffa monarkin. Så jag tackar för sina inlägg.

Men även Sexpressen-ledaren är rätt bra den också. Skribenten frågade sina diplomatvänner , 😀, vad de tyckte. Seriöst!
Senast redigerad av 25cm-slak 2021-04-30 kl. 12:21.
Citera
2021-04-30, 12:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Du är självgod som alltid. Annars är din inlägg otroligt bra argument för att avskaffa monarkin. Så jag tackar för sina inlägg.

Men även Sexpressen-ledaren är rätt bra den också. Skribenten frågade sina diplomatvänner , 😀, vad de tyckte. Seriöst!

Jag är inte alltid självgod, men jag är rätt nöjd över att mina argument för monarkin har kommit att omfattas av allt fler. Expressens omvändelse får nog anses som en viktig brytpunkt och visar ånyo att republikanerna både saknar sakliga argument och ett realistiskt alternativ till nuvarande ordning.

Sedan kan jag så klart inte ta ansvar för hur Expressen underbygger sin texter, där sannolikt mycket finns att erinra. Vem behöver t ex diplomater, när man kan får reda på det som behövs i monarkifrågan i denna tråd.
Citera
2021-04-30, 13:59
Medlem
Citat:
Jag är inte alltid självgod, men jag är rätt nöjd över att mina argument för monarkin har kommit att omfattas av allt fler. Expressens omvändelse får nog anses som en viktig brytpunkt och visar ånyo att republikanerna både saknar sakliga argument och ett realistiskt alternativ till nuvarande ordning.

Sedan kan jag så klart inte ta ansvar för hur Expressen underbygger sin texter, där sannolikt mycket finns att erinra. Vem behöver t ex diplomater, när man kan får reda på det som behövs i monarkifrågan i denna tråd.

Självgod som sagt.
Citera
2021-11-15, 08:42
Medlem
The-Seers avatar
Snälla, avskaffa monarkin. Bort med skiten.
Det är sinnessjukt att hylla tiden då vi hade en diktatur, och slösa pengar på det.

https://www.dn.se/sverige/alex-schulman-jag-har-alltid-undrat-varfor-man-inte-bara-lagger-ner-monarkin/
Citera
2021-11-15, 08:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Seer
Snälla, avskaffa monarkin. Bort med skiten.
Det är sinnessjukt att hylla tiden då vi hade en diktatur, och slösa pengar på det.

https://www.dn.se/sverige/alex-schulman-jag-har-alltid-undrat-varfor-man-inte-bara-lagger-ner-monarkin/

Kan du citera lite ur krönikan, eller sammanfatta den, för oss som inte betalar för DN? (Skulle aldrig falla mig in att göra.)
Citera
2021-11-15, 09:10
Medlem
The-Seers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan du citera lite ur krönikan, eller sammanfatta den, för oss som inte betalar för DN? (Skulle aldrig falla mig in att göra.)
DN är i alla fall bättre än Aftonbladet eller Expressen.

Citat:
...den stora nyheten var att en särskilt fin medalj nu delats ut. Det handlade om ”HM Konungens medalj i 12:e storleken i kedja med briljanter”. Den ville han ge till sin syster prinsessan Christina.

...förra gången någon fick denne heder var när kungen gav medaljen till sin farbror, prins Bertil. Jag skrattade rakt ut, för nepotismen stod då så fullständigt klar för mig – enda gången det delats ut något så fint förut var förstås när en annan familjemedlem fick det. Kungen använder alltså medaljerna för att prisa tjocka släkten.

...Och ju mer jag såg desto mer förfärad blev jag, över att det här sker så obekymrat, så oförtäckt, ett korrumperat kamaraderi som alltså basuneras ut av hovet och applåderas av de som tittar. Varför säger ingen ifrån? Varför lägger vi inte bara ner det där?
Citera
2021-11-15, 09:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
DN är i alla fall bättre än Aftonbladet eller Expressen.

Ja, det är ju så löjligt. Gissar att Utviket också har förlänats några ordnar, eller..?

Jag fattar inte heller varför vi inte bara lägger ner det? Jag tror att den första generationen som växer upp utan monarki, kommer att fråga hur det kunde komma sig att det var kvar så länge. Vi är ju nästan ensamma om monarkin i Västvärlden också, det är väl bara vi och Norge, Danmark, Storbritannien, Holland och några lilleputtländer som Monaco kvar nu? Man får skämmas inför sina internationella vänner!
Senast redigerad av Merwinna 2021-11-15 kl. 09:23.
Citera
2021-11-15, 09:22
Medlem
The-Seers avatar
Citat:
Ja, det är ju så löjligt. Gissar att Utviket också har förlänats några ordnar, eller..? :-D

Jag fattar inte heller varför vi inte bara lägger ner det? Jag tror att den första generationen som växer upp utan monarki, kommer att fråga hur det kunde komma sig att det var kvar så länge. Vi är ju nästan ensamma om monarkin i Västvärlden också, det är väl bara vi och Norge, Danmark, Storbritannien, Holland och några lilleputtländer som Monaco kvar nu? Man får skämmas inför sina internationella vänner!
Ja precis, håller med.
Folk har väl tyvärr ofta en dålig vana att fastna i gamla hjulspår.. även om spåren är dåliga.
Och sen blir ju folk hjärntvättade till att gilla vissa saker. T.ex. älskar nordkoreaner sin brutala diktator Kim Jong-un.

Själv tycker jag att samma sak gäller angående vår avsaknad av medlemskap i Nato. Svensken inbillar sig att vår allianslöshet är en bra sak.
Men det är ju helt off-topic i denna tråd..
Senast redigerad av The-Seer 2021-11-15 kl. 09:26.
Citera
2021-11-15, 09:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja precis, håller med.
Folk har väl tyvärr ofta en dålig vana att fastna i gamla hjulspår.. även om spåren är dåliga.
Och sen blir ju folk hjärntvättade till att gilla vissa saker. T.ex. älskar nordkoreaner sin brutala diktator Kim Jong-un.

Jo, och media har en stor roll. Det är ju de som uppfostrar oss i, vad vi ska tycka är viktigt. Om huvudnyheten är att Utviket har fått en tiara av Silvia, så tänker en stor del av befolkningen, att detta måste vara viktigt. Annars skulle det ju inte stå med stora, svarta bokstäver på löpsedeln. Om det skulle komma en tidning som helt avstod från kunganyheter, så skulle jag faktiskt kunna betala för en prenumeration för att stötta den. För då skulle folk som läser den vänjas av med kungahuset. Inte längre tycka att de "känner" dessa personer, och att deras kärleksaffärer och fester och barnafödande och Nobelklänningar och rosetter i håret på småprinsessor är viktiga. Och då skulle vi kunna få bort eländet i en folkomröstning.

Jag tycker att vi ska fortsätta vara alliansfria, och det har jag tänkt ut själv!
Citera
2021-11-15, 09:33
Medlem
The-Seers avatar
Citat:
Jo, och media har en stor roll. Det är ju de som uppfostrar oss i, vad vi ska tycka är viktigt. Om huvudnyheten är att Utviket har fått en tiara av Silvia, så tänker en stor del av befolkningen, att detta måste vara viktigt. Annars skulle det ju inte stå med stora, svarta bokstäver på löpsedeln. Om det skulle komma en tidning som helt avstod från kunganyheter, så skulle jag faktiskt kunna betala för en prenumeration för att stötta den. För då skulle folk som läser den vänjas av med kungahuset. Inte längre tycka att de "känner" dessa personer, och att deras kärleksaffärer och fester och barnafödande och Nobelklänningar och rosetter i håret på småprinsessor är viktiga. Och då skulle vi kunna få bort eländet i en folkomröstning.
Aa precis.
Jag kan inte minnas att jag har läst något om kungahuset i DN.
Citera
2021-11-15, 22:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, det är ju så löjligt. Gissar att Utviket också har förlänats några ordnar, eller..?

Citat:
Ja precis, håller med.

Själv tycker jag att samma sak gäller angående vår avsaknad av medlemskap i Nato. Svensken inbillar sig att vår allianslöshet är en bra sak.
Men det är ju helt off-topic i denna tråd..

Om Ni vill begripa bättre, så rekommenderar jag att Ni läser denna tråd från början; det mesta finns här sedan åratal tillbaka.

Enkelt kan man säga att det finns två huvudargument för att bevara den svenska monarkin:

1) Den fungerar riktigt bra, och det kan man inte säga om särskilt mycket inom den statsapparaten numera.

2) Det finns inget bättre alternativ som går att enas om - och allt det stök det skulle medföra att ändra, till ett i det närmaste spiksäkert sämre system, är verkligen inte vad Sverige behöver i dessa tider.

Eller, är det så att Ni har ett bättre system? Ett förslag på en republikansk svensk konstitution?
Citera
2021-11-15, 23:33
Medlem
The-Seers avatar
Citat:
Om Ni vill begripa bättre, så rekommenderar jag att Ni läser denna tråd från början; det mesta finns här sedan åratal tillbaka.

Enkelt kan man säga att det finns två huvudargument för att bevara den svenska monarkin:

1) Den fungerar riktigt bra, och det kan man inte säga om särskilt mycket inom den statsapparaten numera.

2) Det finns inget bättre alternativ som går att enas om - och allt det stök det skulle medföra att ändra, till ett i det närmaste spiksäkert sämre system, är verkligen inte vad Sverige behöver i dessa tider.

Eller, är det så att Ni har ett bättre system? Ett förslag på en republikansk svensk konstitution?
Sluta yra. Det skulle gå alldeles utmärkt och enkelt att avskaffa skiten.
Och "det nya systemet" vore helt klart bättre. Vilket inte ens vore ett nytt system. Allt skulle vara som förut minus belastningen som kungahelvetet innebär.
Senast redigerad av The-Seer 2021-11-15 kl. 23:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in