2021-03-12, 12:56
Medlem
Merwinnas avatar
För mig får man gärna lägga ner monarkin snarast. Inte bara av de uppenbara skälen: att det är föråldrat, att det blir väldigt dyrt (apanage, omkostnader, livvaktsskydd o.s.v.), att det är odemokratiskt att inte vem som helst som föds i landet har åtminstone en teoretisk möjlighet att arbeta sig upp till landets högsta ämbete, och att det faktiskt även är fel mot de kungliga själva som föds in i detta, eftersom de får ett konstigt, instängt, övervakat liv, där de aldrig får ha en skarp åsikt om något, och utsätts för fjäskförsök från alla håll, samt att i synnerhet det äldsta barnet i kungafamiljen inte har någon som helst möjlighet att välja sin framtid själv.

...utan även för att det är FÖRDUMMANDE. Folk som sover på trottoaren, för att få en skymt av något kungligt brudpar som nådigast vinkar från sin sjuglasvagn, folk som kan dessa människors släktträd utantill (men inte sitt eget), det sjukliga intresset för vilken prinsessa som bar vilken tiara vid vilken Nobelfest, och vilken designer som fått äran att designa hennes klänning...

Och som nu den här festen tidningarna har, när de kan portionera ut intervjun med Harry och Meghan i tiotals olika artiklar... Det är ju bara skvaller och dessa människor är i sig totalt ointressanta! Det finns väl viktigare saker att skriva om? Mänskligheten skulle växa upp fortare, om den här cirkusen försvann.
Citera
2021-03-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det kan vi göra. Då tar jag ett av mina inlägg en bit upp i tråden:

Inga dolda kostnader tas upp naturligtvis.
Citera
2021-03-12, 15:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Inga dolda kostnader tas upp naturligtvis.

Hur skall jag veta det? De är ju dolda, så det torde ligga i sakens natur.
Citera
2021-03-12, 21:07
Medlem
Citat:
Bör inte monarken födas in i sitt ämbete så att hen kan utföra det tillfyllest?

Bör inte detta i konsekvensens namn isåfall gälla alla ämbeten? Varför skulle någon bli en lämplig monark bara för att vederbörande har en viss stamtavla? Varför tillsätts andra tjänster på meriter?
Citera
2021-03-13, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Bör inte detta i konsekvensens namn isåfall gälla alla ämbeten? Varför skulle någon bli en lämplig monark bara för att vederbörande har en viss stamtavla? Varför tillsätts andra tjänster på meriter?

Jo, det är klart.
Citera
2021-04-27, 08:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Vi monarkister har goda skäl att vara litet extra glada idag, och kan fira den kommande födelsedagen för kungen i gott mod, även om de folkliga hyllningarna pga Kina-pesten måste utebli. Boulevardpublikationen Expressens politiska chefredaktör har meddelat att samma publikation slutar med sitt republikanska trams, för att istället respektera ett statsskick som visat sig fungera utmärkt väl. Redaktör Dahlberg låter meddela att:
Citat:
Men det är hög tid att sluta låtsas. Sveriges moderna form av monarki har tjänat oss väl och det finns inget skäl att byta ut den inom överskådlig tid.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/grattis-kungen-och-leve-monarkin/

Nej, det är precis det vi har sagt i alla år - inte minst i denna tråd.

Det är fö underhållande att höra redaktör Dahlbergs tämligen självklara konstaterande i P1, gentemot en gråtmild Per Svenson från Dagens Nyheter, vilken är känd monarkihatare.
https://sverigesradio.se/artikel/expressen-slopar-kravet-pa-att-avskaffa-monarkin

Så, som gammal stockkonservativ monarkist, får jag väl konstatera att just Expressens ledarsida inte var bättre förr.

Gud Bevare Konungen och Fäderneslandet!
Citera
2021-04-27, 16:03
Medlem
Snart har vi två flaggdagar i rad, och jag vet att häromkring kommer vimpeln att hänga kvar hos de allra flesta. Känns bra.
Citera
2021-04-28, 09:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Snart har vi två flaggdagar i rad, och jag vet att häromkring kommer vimpeln att hänga kvar hos de allra flesta. Känns bra.

Jag kommer på min flaggstång att flagga under fredagen. Det är osannolikt om jag igen orkar hissa vimpeln förrän om söndag.
Citera
2021-04-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag kommer på min flaggstång att flagga under fredagen. Det är osannolikt om jag igen orkar hissa vimpeln förrän om söndag.

Du menar att du flaggar 1 maj?
Citera
2021-04-28, 10:17
Medlem
TwoThousands avatar
Eftersom monarkin idag inte reflekterar konungen vald av Gud, borde den avskaffas omgående.

Det är ett grovt brott att förneka den som Gud valt ska leda landet och dess befolkning.
(Laglöshet, sjukdomar, naturkatastrofer ska drabba hela världen i Guds vrede.)

Avsätt vår skådespelare till konung, ge en riktig konung makten, återställ ordningen i landet.
Citera
2021-04-28, 10:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du menar att du flaggar 1 maj?

En smula sarkasm, men kungen fyller år på fredag, så då lär de i alla fall flaggas.
Citera
2021-04-30, 08:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Idag får vi monarkister glädjen att frambära våra gratulationer och vår stora tack till Hm Konungen Carl XVI Gustaf på hans 75-årsdag!

Intressant nog framförs också gratulationer till kungen av Expressen, genom Johan Romin. Det må vara Romin förlåtet att han så betonar kungens personliga roll för Sverige, även om det i grunden är den monarkiska institutionen som är avgörande - det är ju ändå födelsedag.
https://www.expressen.se/debatt/grattis-kungen-du--ar-bra-for-demokratin/

Annars tycks Romin ha läst på bra i denna tråd, när han formulerar sina goda argument för monarkin. Han konstaterar, alldeles riktigt, att vår svenska monarki är bra för kontinuitet, stabilitet och demokrati.

Gratulerar och Gud Bevare Konungen och Fäderneslandet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in