Citat:
Ursprungligen postat av
kLFFiVfTFba9Huz
Även här har du fel. Det finns fler bevis än tekniska och ögonvittnens vittnesmål att ta hänsyn till.
Om du kommer ihåg den så kallade kulturprofilen Jean-Claude Arnault så dömdes han för våldtäkt när ord stod mot ord och ingen teknisk bevisning fanns.
Han dömdes eftersom offret hade en trovärdig berättelse som kunde bekräftas av andra vittnen som hon hade berättat om våldtäkten för i efterhand. Samt att det fanns journalanteckningar (där offret berättat om våldtäkten) från offrets läkare som användes som stödbevisning.
Edit: Angående det sista. Jag har ingen aning om hur den här eventuella våldtäkten kom fram, vad som gjorde att sjuksköterskan greps av polis. Patienten har kanske berättat för någon personal eller annan patient på sjukhuset vad som hänt och denna någon kan alltså bli en stödbevisning. Patienten kan också ha pratat med anhöriga eller vänner om saken och om de kan vittna om vad patienten berättat kan det faktiskt idag räcka som bevisning i sexualbrott.
Har patienten sedan pratat med någon psykolog på sjukhuset och där berättat om vad som hänt och detta journalförts är även detta stödbevisning.
Tack för ditt smått maniska engagemang i den här tråden men Arnault har ingenting att göra med det aktuella fallet där en kvinnlig psykpatient anklagat en manlig sjuksköterska för våldtäkt.
Kan du möjligen visa vad psykpatienten har för historik i bagaget och vad som lett till intagning? Det kan vara bra som underlag om vi ska kunna göra en helhetsbedömning av hennes trovärdighet? Har hon tidigare anmält andra personer för samma sak? Du kan kanske räta ut vissa frågetecknen?
Jag förde tidigare fram hypotesen att det hela kan kanske handla om obesvarat intresse från den manliga sjuksköterskans sida och att detta retat upp psykpatienten som redan tidigare är i psykisk obalans?
Vad tror du om den teorin?
Återkom gärna med sakliga synpunkter på mitt inlägg.