Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-06, 16:19
  #1069
Medlem
Samma advokat som Brynäs spelarna tom Hedberg och Patrik Berglund klarade sig undan för misstanke för våldtäkt. Så troligtvis John som ville ha henne som advokat och hon tackar för pengarna
Citera
2022-09-06, 20:01
  #1070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Samma advokat som Brynäs spelarna tom Hedberg och Patrik Berglund klarade sig undan för misstanke för våldtäkt. Så troligtvis John som ville ha henne som advokat och hon tackar för pengarna

Han hade henne i hovrätten förra vändan med.
Citera
2022-09-07, 02:15
  #1071
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
I artikeln finns uppgifter och bilder ur utredningen. Bland annat det sms som den tredje målsäganden skickade direkt efter" undersökningen" . Det är väl skickat innan första anmälan om målsägande ett ens kom till polisen, utifrån information tidigare i tråden? I så fall är det nog försvarets absolut största utmaning att försöka förklara bort smset. I artikeln framgår att hans försvarsadvokat menar att hon kommer bevisa att det varit omfattande ryktesspridning. Men om smset skickades innan det ens kunde spritts några rykten...

Det är det här som inte går att bortförklara!

SMSet (eller om det var en chatapp) kom innan J'hn häktades första gången. Innan någon på avdelningen överhuvudtaget visste att det hänt något.

Det fanns ingen ryktesspridning, det framgår tydligt i förra FUPen och domslutet.

Men visst. Finns det nya bevis som visar att det fanns ryktesspridning så. Man ska aldrig säga aldrig.

Men utifrån förra FUPen (om nu någon orkar läsa den innan de börjar diskutera) är det helt uteslutet. Det har redan avgjorts. Behövs ingen ny rättegång för att klargöra det.
Citera
2022-09-07, 02:31
  #1072
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Samma advokat som Brynäs spelarna tom Hedberg och Patrik Berglund klarade sig undan för misstanke för våldtäkt. Så troligtvis John som ville ha henne som advokat och hon tackar för pengarna

Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Han hade henne i hovrätten förra vändan med.

Vänta nu.

Ja han bytte advokat i förra ärendet mellan tingsrätts- och hovrättsförhandlingarna till den du colombo123 nämner. Och det var nog av den anledningen som du nämner att han trodde hon skulle kunna hjälpa honom också.

Men nu i det här nya fallet har han en annan advokat. Förmodligen pga att han nu sitter inlåst i södra Sverige. Eller så vill han väl försöka med en tredje försvarsadvokat. Han kanske tänker att förr eller senare hittar jag en som kan hjälpa mig att bli friad.
Citera
2022-09-07, 02:40
  #1073
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Om det stämmer tycker jag otroligt synd om brottsoffren. För det kommer vara otroligt svårt döma för fler fall som kommer fram nu, när all information finns både här på fb och även ute i medierna.

Hade vi haft riktiga straff i Sverige hade han för tre våldtäkter suttit inlåst i 45 år, minst. Inte 4,5 (eller vad det nu blev).

Men ja, som vi pratat om tidigare i tråden är det för offrens skull viktigt att de tas på allvar och att rättsväsendet ser dem genom en fällande dom. Sedan om det är ett eller tio år är för dem mindre viktigt.

Men för samhället i stort är det viktigt att veta att denna våldtäktsman aldrig mer släpps ut.

Men nu kommer han att bli utsläppt om några år.
Citera
2022-09-07, 12:18
  #1074
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Vänta nu.

Ja han bytte advokat i förra ärendet mellan tingsrätts- och hovrättsförhandlingarna till den du colombo123 nämner. Och det var nog av den anledningen som du nämner att han trodde hon skulle kunna hjälpa honom också.

Men nu i det här nya fallet har han en annan advokat. Förmodligen pga att han nu sitter inlåst i södra Sverige. Eller så vill han väl försöka med en tredje försvarsadvokat. Han kanske tänker att förr eller senare hittar jag en som kan hjälpa mig att bli friad.

Nej han har enligt artikeln samma advokat nu som i hovrätten förra utredningen. Advokat Hanna Lindblom.
Citera
2022-09-07, 12:23
  #1075
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Det är det här som inte går att bortförklara!

SMSet (eller om det var en chatapp) kom innan J'hn häktades första gången. Innan någon på avdelningen överhuvudtaget visste att det hänt något.

Det fanns ingen ryktesspridning, det framgår tydligt i förra FUPen och domslutet.

Men visst. Finns det nya bevis som visar att det fanns ryktesspridning så. Man ska aldrig säga aldrig.

Men utifrån förra FUPen (om nu någon orkar läsa den innan de börjar diskutera) är det helt uteslutet. Det har redan avgjorts. Behövs ingen ny rättegång för att klargöra det.

Precis. När smset skickas kan ingen ryktesspridning ägt rum för det finns ingen vetskap om något.

Om det sen förekommit rykten är ganska irrelevant. För målsäganden har då redan berättat för väninnan att sjuksköterskan undersökt hennes underliv. Det kan knappast förklaras bort.

Men försvaret försöker väl med alla medel de kan försöka hävda hans oskuld. Det skulle nog vara enklare försvara någon i denna sits som erkände gissar jag?

Men utifrån förra utredningen är det förvånande så många olika alias i tråden bestämt hävdar han är oskyldigt dömd. När allt tyder på motsatsen...
Citera
2022-09-07, 12:45
  #1076
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Nej han har enligt artikeln samma advokat nu som i hovrätten förra utredningen. Advokat Hanna Lindblom.

Jag tyckte jag såg en anteckning om att han har begärt byte av advokat, och beviljats, efter utredningen men inför domstolsförhandlingen. Men kan ha sett fel. Får kolla upp det.
__________________
Senast redigerad av kLFFiVfTFba9Huz 2022-09-07 kl. 13:00.
Citera
2022-09-07, 12:56
  #1077
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Men försvaret försöker väl med alla medel de kan försöka hävda hans oskuld. Det skulle nog vara enklare försvara någon i denna sits som erkände gissar jag?

Skulle kanske inte bli enklare. Men han skulle kanske kunnat fått strafflindring möjligen. Eller jo, du har en poäng här, det skulle nog bli enklare för en advokat sett ur dennes ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Men utifrån förra utredningen är det förvånande så många olika alias i tråden bestämt hävdar han är oskyldigt dömd. När allt tyder på motsatsen...

Mmm. Antingen har de inte läst handlingarna eller så...
Citera
2022-09-07, 14:41
  #1078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Jag tyckte jag såg en anteckning om att han har begärt byte av advokat, och beviljats, efter utredningen men inför domstolsförhandlingen. Men kan ha sett fel. Får kolla upp det.

Jag har bara sett det som stått i medierna. Och där står ju i expressenartikeln från häromdagen att han fortfarande har Hanna Lindberg.

Jag minns jag blev lite förvånad när jag läste det tidigare att han även denna gång ville ha HL med tanke på att han fick kännbart fängelsestraff sist och det enbart skilde 6 månader i straffet mellan tingsrätt och hovrätt. Men kan ju vara skönt med någon som är insatt kanske.
Citera
2022-09-07, 20:02
  #1079
Medlem
Ur nya åtalet:
Gävle tingsrätt
B 440-22
Stämningsansökan
Tilltalade
John Karl Emil Österberg (19930529-0752)
Företräds av advokat Hanna Lindblom.


Sen har BO en advokat, iaf en före detta:

Målsägande
Sekretess NN 4
Åklagaren för ej talan
Företräds av advokat Catrin Listad.


Enligt fupen är det omöjligt att bevisa hans oskuld och att allt skulle bero på ryktesspridning. BO har berättat för sina vänner strax efter undersökningen den 3 mars 2021. GM blev häktad först på hösten 2021 så det kan inte ha gått några rykten redan i mars.
Citera
2022-09-07, 20:32
  #1080
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz
Ur nya åtalet:
Gävle tingsrätt
B 440-22
Stämningsansökan
Tilltalade
John Karl Emil Österberg (19930529-0752)
Företräds av advokat Hanna Lindblom.


Sen har BO en advokat, iaf en före detta:

Målsägande
Sekretess NN 4
Åklagaren för ej talan
Företräds av advokat Catrin Listad.


Enligt fupen är det omöjligt att bevisa hans oskuld och att allt skulle bero på ryktesspridning. BO har berättat för sina vänner strax efter undersökningen den 3 mars 2021. GM blev häktad först på hösten 2021 så det kan inte ha gått några rykten redan i mars.

Jo I teorin kan det ha gjort det just sen i mars. Observera i teorin. Gör i den tidigare utredningen anmäldes första tillfället den 5 mars. Notera femte mars. Misstänkt förhördes i april tror jag det var.

Men. Den tredje mars kan det inte gått några rykten. För händelsen den femte mars (som han är dömd för) hade inte skett då. Och ingen vet om det som inte skett.

Och det är är den extremt stora svårigheten för försvaret, att förklara sig ur att detta åtal rör händelser tredje mars som BO berättat om i text just den tredje mars. Särskilt som den förra utredningen enligt domen tydligt visar att det inte ens efter den femte mars fanns någon ryktesspridning.

Som sagt så antar jag det vore enklare försvara någon som erkänner i ett sånt här läge än att ta sig ur ovanstående..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback