Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-28, 07:30
  #589
Medlem
Sitter och läser protokollet.

Om det här stämmer är det häpnadsväckande:

Vittnet, sjuksköterska och vårdledare sedan 2005, C*milla Johansson
Hon minns inga detaljer kring händelsen i mars. J*hn Österberg hade blivit avstängd
på grund av uppgifter om en undersökning i underlivet.

Det är ingen fast rutin att det krävs två personal vid undersökning av en patient.
Hon har pratat med flera personer i personalen om vad som hänt.


Om det här stämmer har Region Gävleborg lite att arbeta med. Hur kan man inte ha som rutin att det måste vara två personal närvarande vid undersökning av en patient?

Hur kan det här inte vara en rutin? Inga av dessa övergrepp hade inträffat ifall man haft den rutinen. Tre våldtäkter har alltså kunnat ske eftersom Region Gävleborg inte haft rutiner på plats. Rutiner som finns i andra regioner.
__________________
Senast redigerad av kLFFiVfTFba9Huz 2021-11-28 kl. 08:18.
Citera
2021-11-28, 07:34
  #590
Medlem
Sedan resonerar tingsrätten i domslutet kring detta vittne C*milla (sjuksköterska och vårdledare). Vad är en vårdledare? Är det en chef?

”Rykten
M2 ska ha hört rykten om händelsen med M1 och därför har hon berättat snarlikt som
M1. M1 och M2 ska således enligt J*hn Österberg haft möjligheter att prata ihop sig.
I den delen konstaterar tingsrätten att endast C*milla Johansson omvittnat någon mer
ryktesspridning men att inte något annat vittne omvittnat mer omfattande
ryktesspridning.

C*milla Johansson har uppgett att hon kände till händelsen i januari endast i grova
drag. Inte något vittne som var personal har känt till händelsen i januari eftersom den
händelsen anmäldes av polisen under förhör med M1 sedan hon skrivits ut.

Däremot har det framgått att C*milla Johansson efter händelsen i september samtalat med J*hn
Österberg om händelsen i januari och efter det att lokaltidningar börjat skriva om händelsen.

Anmärkningsvärt i sammanhanget är att C*milla Johansson inte kunnat
ange en enda detalj om vare sig marshändelsen eller januarihändelsen. Det är
uppenbart att C*milla Johansson inte kände till någon januarihändelse. Inte heller
övertygar C*milla Johansson om att kunna hålla isär mars eller septemberhändelserna
med ”vad hon har hört”.

C*milla Johanssons uppgifter står i bjärt kontrast till övrig personals omvittnade
sekretesskultur på kliniken; frånvaron av information. Frånvaron av närmare
detaljerade beskrivningar om vare sig händelseförlopp, förmenta motiv till
undersökningar eller närmare konkreta detaljer om hur undersökningarna gått till."

Om vårdledare är en form av chef, då hade inte jag velat arbeta på den där arbetsplatsen. Än mindre vara patient på den avdelningen.

Hon verkar faktiskt ljuga och verkar vara en högst olämplig chef, om nu vårdledare innebär någon form av chef. Och hon varit "chef" i sexton år. Då kan man fundera över hennes ansvar över att patienter blir våldtagna.
__________________
Senast redigerad av kLFFiVfTFba9Huz 2021-11-28 kl. 08:10.
Citera
2021-11-28, 08:09
  #591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Sedan resonerar tingsrätten i domslutet kring detta vittne C*milla (sjuksköterska och vårdledare). Vad är en vårdledare? Är det en chef?

”Rykten
M2 ska ha hört rykten om händelsen med M1 och därför har hon berättat snarlikt som
M1. M1 och M2 ska således enligt J*hn Österberg haft möjligheter att prata ihop sig.
I den delen konstaterar tingsrätten att endast C*milla Johansson omvittnat någon mer
ryktesspridning men att inte något annat vittne omvittnat mer omfattande
ryktesspridning.

C*milla Johansson har uppgett att hon kände till händelsen i januari endast i grova
drag. Inte något vittne som var personal har känt till händelsen i januari eftersom den
händelsen anmäldes av polisen under förhör med M1 sedan hon skrivits ut.

Däremot har det framgått att C*milla Johansson efter händelsen i september samtalat med J*hn
Österberg om händelsen i januari och efter det att lokaltidningar börjat skriva om händelsen.

Anmärkningsvärt i sammanhanget är att C*milla Johansson inte kunnat
ange en enda detalj om vare sig marshändelsen eller januarihändelsen. Det är
uppenbart att C*milla Johansson inte kände till någon januarihändelse. Inte heller
övertygar C*milla Johansson om att kunna hålla isär mars eller septemberhändelserna
med ”vad hon har hört”.

C*milla Johanssons uppgifter står i bjärt kontrast till övrig personals omvittnade
sekretesskultur på kliniken; frånvaron av information. Frånvaron av närmare
detaljerade beskrivningar om vare sig händelseförlopp, förmenta motiv till
undersökningar eller närmare konkreta detaljer om hur undersökningarna gått till."

Om vårdledare är en form av chef, då hade inte jag velat arbeta på den där arbetsplatsen. Hon verkar faktiskt ljuga och verkar vara en högst olämplig chef, om nu vårdledare innebär någon form av chefsposition.

Inget av vad du återger tyder på att hon inte säger sanningen

Vård ledare är en SSK som är ansvarig under just ett jobb pass. Ja hon är en liten chef bara då.

Jag jobbade som vikarie januari till mars . Jag känner till första anklagelsen.

Allt bygger på stöd vittnen och John ändrat sig under utredning, samt BO vittnesmål.Och inte följt de rutiner han blev tillsagd att följa efter första anklagelsen att ha ryggen fri och alltid ta med en kollega vid undersökning av kvinnor.villket både jag och tingsrätten tycker det är märkligt att man inte följer om manblivit falskt anklagad
__________________
Senast redigerad av colombo123 2021-11-28 kl. 08:14.
Citera
2021-11-28, 08:15
  #592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Inget av vad du återger tyder på att hon inte säger sanningen

Vård ledare är en SSK som är ansvarig under just ett jobb pass. Ja hon är en liten chef bara då.

Jag jobbade som vikarie januari till mars . Jag känner ej till januari händelse. Däremot mars.

Allt bygger på stöd vittnen och John ändrat sig under utredning, samt BO vittnesmål.

Nu förstår jag ingenting. Vad menar du?

Du skriver: "Inget av vad du återger tyder på att hon inte säger sanningen".

Samtidigt skriver tingsrätten:" Anmärkningsvärt i sammanhanget är att C*milla Johansson inte kunnat
ange en enda detalj om vare sig marshändelsen eller januarihändelsen. Det är
uppenbart att C*milla Johansson inte kände till någon januarihändelse. Inte heller
övertygar C*milla Johansson om att kunna hålla isär mars eller septemberhändelserna
med ”vad hon har hört”.

C*milla Johanssons uppgifter står i bjärt kontrast till övrig personals omvittnade
sekretesskultur på kliniken; frånvaron av information. Frånvaron av närmare
detaljerade beskrivningar om vare sig händelseförlopp, förmenta motiv till
undersökningar eller närmare konkreta detaljer om hur undersökningarna gått till."

Kan du utveckla vad en vårdledare är? "En liten chef bara då" under ett jobbpass låter för mig obegripligt. Vad är en vårdledare?
Citera
2021-11-28, 08:23
  #593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Jag jobbade som vikarie januari till mars . Jag känner till första anklagelsen.

Menar du första våldtäkten i januari eller andra i mars? Vad menar du med "första anklagelsen"?

För tingsrätten skriver att ingen kände till J*hns anala penetrering som han påståtts ha gjort i januari innan polisen utredde den andra händelsen. Därefter blev det känt för andra att någonting har hänt.
Citera
2021-11-28, 16:32
  #594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Menar du första våldtäkten i januari eller andra i mars? Vad menar du med "första anklagelsen"?

För tingsrätten skriver att ingen kände till J*hns anala penetrering som han påståtts ha gjort i januari innan polisen utredde den andra händelsen. Därefter blev det känt för andra att någonting har hänt.
I protokollet står det att inget vittne som förhörts kände till händelsen i Januari. Men fanns vissa som. jobbade dagarna innan han blev tagen ur tjänst, uppenbarligen visste de att något hänt, men vad? , tex jag som jobbade januari som visste något hade hänt. Sen slutade jag innan de andra fallen dök upp.


Jag vet om det när*han första gången blev avstängd av arbetsgivaren som också anmälde händelsen.
Jag tror att det var slutet av Januari som snacket började gå om något hade hänt.

Vårdledare : Mitt svar är att på en psyk avdelning har du Skötare, två SSK i tjänst per pass oftast. Och en läkare som kan ringas in. En SSK delar medicin, En är vårdledare (ansvarig för vård och beslut som SSK kan ta utan läkarens signatur)
Förstår du fortfarande inte , googla.
__________________
Senast redigerad av colombo123 2021-11-28 kl. 16:48.
Citera
2021-11-28, 17:23
  #595
Medlem
ur dom :


Bakgrund

För straffansvar krävs att det presenterade processmaterialet är av sådant slag att det medför slutsatsen att det är ställt utom rimligt tvivel att det åklagaren påstått inträffat också med uppsåt från den åtalade inträffat.Som så ofta i denna typ av utredningar saknas det åsyna vittnen, teknisk bevisning som binder en gärningsman, att de omstridda händelserna ägt rum i ett stängt rum där det inte förekommit någon utlösning eller ens uppgifter om ”hud mot hud” eftersom John Österberg enligt uppgift burit gummihandskar den 5 september 2021.Som Högsta domstolen angett i mål avseende sexbrott utesluter inte avsaknaden av åsyna vittnen eller teknisk bevisning fällande dom. Uppfyller en målsägandes utsaga ett antalkriterier som går att kontrollera i kontrollerbara delar samt vittnens iakttagelser av målsägandena reaktioner, uppgifter och beteenden efter en händelse kan det vara tillräckligt stöd för en fällande dom1.
Citera
2021-11-28, 19:45
  #596
Medlem
Alla som tycker det är fel att det inte krävs vittne eller tekniskbevis borde fundera på att flytta till MENA där kräver de flesta muslimska länder fler än ett ögonvittne för att dömma en man för våldtäkt
Citera
2021-11-28, 20:00
  #597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Jag vet om det när*han första gången blev avstängd av arbetsgivaren som också anmälde händelsen.
Jag tror att det var slutet av Januari som snacket började gå om något hade hänt.

Vårdledare : Mitt svar är att på en psyk avdelning har du Skötare, två SSK i tjänst per pass oftast. Och en läkare som kan ringas in. En SSK delar medicin, En är vårdledare (ansvarig för vård och beslut som SSK kan ta utan läkarens signatur)
Förstår du fortfarande inte , googla.

Jag googlade. Det du beskriver låter mer som arbetsledare, inte vårdledare. Det verkar vara olika funktioner. Så min fråga kvarstår.
Citera
2021-11-28, 20:03
  #598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Alla som tycker det är fel att det inte krävs vittne eller tekniskbevis borde fundera på att flytta till MENA där kräver de flesta muslimska länder fler än ett ögonvittne för att dömma en man för våldtäkt

Där krävs det väl till och med 4 vittnen? Ett räcker inte.
Citera
2021-11-28, 20:08
  #599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Jag vet om det när*han första gången blev avstängd av arbetsgivaren som också anmälde händelsen.
Jag tror att det var slutet av Januari som snacket började gå om något hade hänt.

Har han varit avstängt två gånger? Jag uppfattade det som att han varit avstängd en gång, det efter händelsen i mars. Efter händelsen i september anhölls han i sin frånvaro innan han greps på arbetsplatsen. Så det räknar inte jag som en avstängning.

Nu säger du att du hört rykten om övergrepp redan i januari. Det är en häpnadsväckande ny uppgift eftersom tingsrätten just försökt klara ut när och hur rykten har förekommit. Menar du att det gick rykten redan i januari?
Citera
2021-11-28, 21:00
  #600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Har han varit avstängt två gånger? Jag uppfattade det som att han varit avstängd en gång, det efter händelsen i mars. Efter händelsen i september anhölls han i sin frånvaro innan han greps på arbetsplatsen. Så det räknar inte jag som en avstängning.

Nu säger du att du hört rykten om övergrepp redan i januari. Det är en häpnadsväckande ny uppgift eftersom tingsrätten just försökt klara ut när och hur rykten har förekommit. Menar du att det gick rykten redan i januari?

Ja, slutet av januari. Då jag fick höra om det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback