Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-14, 16:03
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

En del från de länderna åker istället på semester till Sverige. Innebär det att 15 grader kallare medeltemperatur på jorden inte är något problem?

Då är vi överens om att vare sig en höjning eller minskning med 15 grader i medeltemperatur kommer orsaka mänskligheten några problem?

Speciellt inte om förändringen kommer ta över 1000 år.
Citera
2021-11-14, 16:03
Medlem
Nu får alla klimatförhandlare flyga tillbaka i sina privatflygplan (minst 400 st) med ett fiaskoavtal.

Folk verkar inte ta klimatet på något större allvar.
Citera
2021-11-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Då är vi överens om att vare sig en höjning eller minskning med 15 grader i medeltemperatur kommer orsaka mänskligheten några problem?
Tvärtom, både kallare och varmare skulle vara problematisk. Senaste istiden var 5-7 grader kallare så 15 grader skulle vara en ren katastrof.
Citat:
Speciellt inte om förändringen kommer ta över 1000 år.
Men nu talar vi inte om några 1000 år.
Citera
2021-11-14, 16:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vindkraft
Den uppgiften från energimyndigheten är lite gammal. Här är aktuella siffror på hur mycket vindkraften har levererat de senaste 12-månaders-perioderna.

12 månader t.o.m. v44, 2021: 16,43% av producerad el, 19,21% av el som förbrukats i Sverige.
12 månader t.o.m. v44, 2020: 16,66% av producerad el, 19,84% av el som förbrukats i Sverige.
12 månader t.o.m. v44, 2019: 11,79% av producerad el, 13,91% av el som förbrukats i Sverige.

https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/statistik/kraftlaget/tidigare-kraftlagen/2021/kraftlaget-sverige-veckorapport-vecka-2021-44.pdf

Vid utgången av 2021 beräknas att det finns 4864 vindkraftverk med en sammalagd märkeffekt på 12300 MW, dvs. med en medelmärkeffekt på ca 2,53 MW.
"State of the art" när det gäller vindkraftverk som byggs idag är att märkeffekten är ca 8 MW. Dom är större och högre och levererar även vid lägre vindhastighet. Om antalet vindkraftverk fördubblas, med 8 MW-verk så kommer märkeffekten att drygt 4-dubblas och energileveransen att ca 5-dubblas mot den nuvarande.
https://svenskvindenergi.org/wp-content/uploads/2021/10/Q3-2021-Statistics-and-forecast-Wind-Power-Sweden.pdf

Laging av energi
Om en sådan utbyggnad kommer till stånd så ökar behovet av lagring, så att det finns tillräckligt med el även när det inte blåser.

I Luleå pågår bygget av ett underjordiskt vätgaslager inom ramen för Hybrit-projektet. Det lagret är på 100 m³ och beräknas räcka till några veckors produktion.
https://vartlulea.se/arkiv/tillvaxt/luleablirpilotforvatgaslagring.5.3140ac03178b0693d aa1daa.html

I Halland finns ett gaslager för lagring av naturgas. Där kan 40000 m³ lagras med ett tryck av 200 bar. Om man lagrar vätgas med trycket 200 bar så rymmer 1 m³ ca 18 kg vätgas, motsvarande ca 540 kWh. 40000 m³ kan då lagra ca 21,5 GWh.

I Storbritannien har ett projekt dragits igång som innebär produktion och lagring av vätgas till bränslecellsdrivna lastbilar. Daimler Truck och BP ingår i projektet.

https://www.electrive.com/2021/10/27/daimler-truck-bp-to-accelerate-hydrogen-transport-in-uk/

Tack! Jag hade för mig att jag sett högre siffror, du brukar ju rapportera sånt här. Utbyggnaden sker snabbt och visst fungerar vindkraften, man kan inte ärligt påstå något annat.

Och varför skulle det inte vara bättre att vi lagrar energi själva istället för att låta naturen verka i miljontals år? Nu slipper vi förlita oss på ändliga energikällor.
Om makthavarna äntligen bestämmer sig för det.
Citera
2021-11-14, 19:23
Medlem
Stones avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/greta-thunbergs-tankar-efter-klimatmotet-och-har-svarar-hon-pa-kritiken

Greta vill inte peka ut Kina och Indien utan det är det generella problemet. Hon törs inte ta ställning mot Kina men det gick bra mot Trump för det är politiskt acceptabelt.
Citera
2021-11-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hybrit har väl inte av någon sålts in som billigt?

Kanske borde "mer pengar till Luleå" vara en alternativ benämning på Hybrit? En del tycks tycka att minskade utsläpp av växthusgaser får kosta hur mycket som helst.

I bilar med bränsleceller är 600 bar ett vanligt tryck i vätgastankarna. Räckvidden hos t.ex. Toyota och Hyundai med bränsleceller är ca 600 km på en tank om jag minns rätt.

Ca 200 bar är trycket i t.ex. syrgasflaskor som används inom vården.

Jag har inte hittat vad gaslagret i Skallen i Halland kostade att bygga. Mitt intryck är att det byggdes som en försöksanläggning av Sydkraft. Lagret färdigställdes 2003.

Naturgaslagret Skallen kostade (också) 250Mkr.

https://ibb.co/YT4BdgT

https://www.yumpu.com/sv/document/view/19897120/arsredovisning-2003-e-on

80000 kbm berg sprängdes bort på över 100m djup. Väggarna täcktes med betong och kläddes med en tunn stålplåt.
https://www.nyteknik.se/digitalisering/gaslagret-star-klart-i-skallen-6447369

Det känns som att tekniken skulle kunna användas för vätgas. Om nu inte vätet gör stålplåten så skör att den spricker.

Man undrar ju vad som gör det så mycket svårare med vätgaslagring att man bara får en bråkdel av volymen för pengarna. Om de nu inte helt enkelt skrivit fel. Att det ska vara 1000 eller 10000 m³.
Citera
2021-11-14, 20:28
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Tack! Jag hade för mig att jag sett högre siffror, du brukar ju rapportera sånt här. Utbyggnaden sker snabbt och visst fungerar vindkraften, man kan inte ärligt påstå något annat.
Det är väldigt enkelt att påstå något sådant. Däremot verkar du vara lite på samma nivå som Greta när det kommer till att förstå energiproduktion.

Du är medveten om att vindkraft har ett koldioxidfotavtryck som är 5-8x större än kärnkraft?

Om inte -- kul att jag kunde upplysa dig.

Om -- borde du inte argumentera för kärnkraft istället?

Citat:
Och varför skulle det inte vara bättre att vi lagrar energi själva istället för att låta naturen verka i miljontals år? Nu slipper vi förlita oss på ändliga energikällor.
Om makthavarna äntligen bestämmer sig för det.

Vad försöker du förmedla med ovanstående snömos?

Hur menar du att lagringen ska gå till?

Kan du inte slänga ihop ett exempel på hur Sverige skall fungera utan kärnkraft och vattenkraft (som ju du ju vet inte är särskilt snäll mot miljön)?

Det hade varit oerhört roande.
Citera
2021-11-14, 20:52
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Tvärtom, både kallare och varmare skulle vara problematisk. Senaste istiden var 5-7 grader kallare så 15 grader skulle vara en ren katastrof.

Men nu talar vi inte om några 1000 år.

De senaste 3000 åren har det blivit ungefär 3 grader kallare.
Citera
2021-11-14, 20:54
Medlem
Citat:
De senaste 3000 åren har det blivit ungefär 3 grader kallare.
Du envisas med att slänga ur dig sådana påståenden utan någon som helst källa!
Citera
2021-11-14, 21:34
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Du envisas med att slänga ur dig sådana påståenden utan någon som helst källa!

Alla har Google 2021.
Vill du ha hjälp med sökningen, eller fixar du det själv?
Citera
2021-11-15, 06:40
Medlem
Citat:
Alla har Google 2021.
Vill du ha hjälp med sökningen, eller fixar du det själv?
Jag vill veta vad DU har för källa. Jag har gett en länk till en artikel som visar på något helt annat än vad du påstår.
Citera
2021-11-15, 07:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nya klimatberäkningar visar att den globala uppvärmningen går snabbare än man tidigare trott. Temperaturen kan också bli högre år 2100 än man tidigare uppskattat:
Sitter och lyssnar på Susanna Baltscheffsky som du nämner nu i Nyhetsmorgon TV4 som försöker framställa COP26 som lyckat. Frånsett detta på vilket man kan ha en hel del synpunkter så undrar jag bara. Varför har man aktivister som journalister?

Jag menar inte att man ska ha en "klimatförnekande" vinkel på rapporteringen. Man skulle kunna kritiskt granska vad som egentligen gjorts, eller snarare inte gjorts under spektaklet. Nu känns det hela bara förljuget och jag tror inte att det länder COP26 någon trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in