Citat:
Nu sade jag ju specifikt att jag inte ville framhålla USA som ett framgångsland. Två gånger. Det här är den tredje.Jag gjorde poängen ur ett miljö- resp. ekologiperspektiv:
- nationalparker
- fish and game policies
- avgasrening och elhybridsadaption
Jag berörde inte med ett ord CO2-utsläpp, och föreslår att du släpper det. Jag har inget intresse av att diskutera USA och CO2. Eller CO2 ö-h-t, undantaget för att påpeka kärnkraftens uppenbara fördelar.
Givet att Sveriges CO2-utsläpp är så minimala att man, som jag tidigare beskrev, skulle kunna stänga ner hela Sverige fram till 2050 och det CO2-intjänandet skulle ätas upp av Kina på 6 månader. Typ.
Så, ur ett svenskt perspektiv ser jag det som en fullständig icke-fråga.
Citat:
Eppur si muove.
Jag tycker att katalytisk rening av bilavgaser är ett exempel, men det var ju snarare en åtgärd med kniven på strupen än ett resultat av ett föredömligt politiskt agerande inom miljöområdet.
Citat:
Nej. Däremot vill svenska poltiker, i allmänhet det. Därför inför de skatt på plastpåsar och skapar incitament för stora mängder vindkraftverk, vilka de facto har avsevärd ekologisk impact, samtidigt som man straffbeskattar kärnkraft (och har avvecklat Barsebäck).
Jag vill inte framhålla att Sverige är ett föregångsland när det gäller CO2-utsläpp eller agerande i miljöfrågor.
Istället för att då bygga ut kärnkraften och återställa rinnande vatten (vilket är en fullständig jävla ekologisk katastrof); samt då se till att det tas krafttag i Östersjön.
Citat:
Bägge, i kombination med stor skogsareal gör att vi är skapligt CO2-neutrala. Märk väl, jag killgissar - skapligt innebär att det är sannolikt att vår skog absorberar en signifikant del av våra utsläpp. Jag är dock helt öppen för att jag gissar fel, och att denna subtraktion är gjord när man räknar ut Sveriges CO2 footprint.
Om vi är det så är det i så fall IMO mer beroende på bra naturliga förutsättningar än på föredömlig politik. Vattenkraften är kanske den naturresurs som haft störst betydelse för att vi, internationellt sett, har relativt små CO2-utsläpp per capita. Kärnkraften har också haft och har fortfarande betydelse.
Problemet är ju att vi har för mycket vattenkraft och för lite kärnkraft. Idag är väl det ungefär 40% vatten och 40% kärnkraft som bas och 20% förnyelsebart/intermittent ovanpå det. Eller kommer jag ihåg fel?
Oaktat de exakta siffrorna så hade en expanderad kärnkraft (säg fördubblad) erbjudit oss möjligheter att :
- dramatiskt återställa strömmande vattendrag
- säkra CO2-fri elproduktion fram till långt bortom 2100
Citat:
Jag vet inte hur det funkar i statistiken med bio - jag är dock nyfiken på svaret. Det du säger stämmer ju - fotosyntesen är teh bomp...
Vi har också gott om biobränslen. Jag vet inte hur dom påverkar CO2-statistiken? Träd tar upp CO2 när dom växer och den avges igen om man eldar upp dom.
–
–