Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du förvränger som vanligt.
De extrema vädren har ökat med 5 gånger bara de senaste 50 åren. Isarna har inte smält så här fort tidigare, haven har inte varit så här sura. För att ta några exempel.
Jag är realist och vågar se verkligheten.
Extremväder har inte ökat med 400%. Isarna har smällt lika fort tidigare. Havsisen i Arktis har inte en minskande trend sedan 2007 då mytomanen och hycklaren Al Gore sa att den skulle vara borta under sommaren 2014.
Vilken verklighet är det du ser?

Vi vet redan att du är alarmist och inte realist. Är du mytoman också eller bara blind?
Citera
2021-11-14, 12:42
Medlem
humanlifes avatar
Vindkraften i Sverige står för 11 procent av elkraftsproduktionen. Det är inga stora tal, men den har ju inte varit igång så länge heller. Detta visar i alla fall att vindkraften fungerar.
Utbyggnad av energilagring är på väg.

https://www.energimyndigheten.se/fornybart/vindkraft/marknadsstatistik/vindkraft-i-Sverige/
Citera
2021-11-14, 13:34
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag anser inte att det finns någon anledning att ge det uppväxande släktet klimatångest och få dem att tappa tron på framtiden. Det är förutom lidandet helt kontraproduktivt. Vi behöver positivism och optimism och med det kommer vi att lösa våra problem som människan alltid har lyckats med.
Man löser inte problem genom att förneka dem. Klimatångesten kommer att botas när folk ser att vi minskar utsläppen på allvar. Det finns inget annat sätt.
Citera
2021-11-14, 14:56
Medlem
Citat:
Vindkraften i Sverige står för 11 procent av elkraftsproduktionen. Det är inga stora tal, men den har ju inte varit igång så länge heller. Detta visar i alla fall att vindkraften fungerar.

https://www.energimyndigheten.se/fornybart/vindkraft/marknadsstatistik/vindkraft-i-Sverige/

Du blundar uppenbarligen för ett av de största problemen med vindkraft (och solenergi för den delen): den är intermittent.

Den fungerar kanske alltså inte just när den behövs. Batterikapaciteten som krävs för storskalig lagring finns ännu inte. Och vattenkraft är väl inte heller i damens smak, kan man tänka, med all miljöförstöring den ger.

Har du missat vilken knipa som Tyskland har försatt sig i? Massor av vindkraftverk men tvingas ändå böna och be Putin om gas för att klara en eventuellt svår vinter. Och han kan strypa överföringen eller höja priserna precis som han vill.

Här i Sydsverige är priserna redan rekordhöga och det kan i sin tur påverka livsmedelspriserna i hela landet. Pågens bröd, med 50% av all brödproduktion, har redan aviserat prishöjningar nu i december pga energiläget.
Citera
2021-11-14, 14:57
Medlem
Citat:
Man löser inte problem genom att förneka dem. Klimatångesten kommer att botas när folk ser att vi minskar utsläppen på allvar. Det finns inget annat sätt.

Vilka forskare har sagt att det finns anledning för oss att känna klimatångest?

Johan Rockström förnekar det iaf.
Citera
2021-11-14, 15:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Vindkraft
Den uppgiften från energimyndigheten är lite gammal. Här är aktuella siffror på hur mycket vindkraften har levererat de senaste 12-månaders-perioderna.

12 månader t.o.m. v44, 2021: 16,43% av producerad el, 19,21% av el som förbrukats i Sverige.
12 månader t.o.m. v44, 2020: 16,66% av producerad el, 19,84% av el som förbrukats i Sverige.
12 månader t.o.m. v44, 2019: 11,79% av producerad el, 13,91% av el som förbrukats i Sverige.

https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/statistik/kraftlaget/tidigare-kraftlagen/2021/kraftlaget-sverige-veckorapport-vecka-2021-44.pdf

Vid utgången av 2021 beräknas att det finns 4864 vindkraftverk med en sammalagd märkeffekt på 12300 MW, dvs. med en medelmärkeffekt på ca 2,53 MW.
"State of the art" när det gäller vindkraftverk som byggs idag är att märkeffekten är ca 8 MW. Dom är större och högre och levererar även vid lägre vindhastighet. Om antalet vindkraftverk fördubblas, med 8 MW-verk så kommer märkeffekten att drygt 4-dubblas och energileveransen att ca 5-dubblas mot den nuvarande.
https://svenskvindenergi.org/wp-content/uploads/2021/10/Q3-2021-Statistics-and-forecast-Wind-Power-Sweden.pdf

Laging av energi
Om en sådan utbyggnad kommer till stånd så ökar behovet av lagring, så att det finns tillräckligt med el även när det inte blåser.

I Luleå pågår bygget av ett underjordiskt vätgaslager inom ramen för Hybrit-projektet. Det lagret är på 100 m³ och beräknas räcka till några veckors produktion.
https://vartlulea.se/arkiv/tillvaxt/luleablirpilotforvatgaslagring.5.3140ac03178b0693d aa1daa.html

I Halland finns ett gaslager för lagring av naturgas. Där kan 40000 m³ lagras med ett tryck av 200 bar. Om man lagrar vätgas med trycket 200 bar så rymmer 1 m³ ca 18 kg vätgas, motsvarande ca 540 kWh. 40000 m³ kan då lagra ca 21,5 GWh.

I Storbritannien har ett projekt dragits igång som innebär produktion och lagring av vätgas till bränslecellsdrivna lastbilar. Daimler Truck och BP ingår i projektet.

https://www.electrive.com/2021/10/27/daimler-truck-bp-to-accelerate-hydrogen-transport-in-uk/

Citera
2021-11-14, 15:15
Medlem
Stones avatar
Vi måste helt enkelt välja klimatsmart själva. Politikerna klarar det inte. Välj bort alla produkter från Kina och Indien. Välj ett alternativ helt enkelt.
Citera
2021-11-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
I Luleå pågår bygget av ett underjordiskt vätgaslager inom ramen för Hybrit-projektet. Det lagret är på 100 m³ och beräknas räcka till några veckors produktion.
https://vartlulea.se/arkiv/tillvaxt/luleablirpilotforvatgaslagring.5.3140ac03178b0693d aa1daa.html

I Halland finns ett gaslager för lagring av naturgas. Där kan 40000 m³ lagras med ett tryck av 200 bar. Om man lagrar vätgas med trycket 200 bar så rymmer 1 m³ ca 18 kg vätgas, motsvarande ca 540 kWh. 40000 m³ kan då lagra ca 21,5 GWh.

I Storbritannien har ett projekt dragits igång som innebär produktion och lagring av vätgas till bränslecellsdrivna lastbilar. Daimler Truck och BP ingår i projektet.

https://www.electrive.com/2021/10/27/daimler-truck-bp-to-accelerate-hydrogen-transport-in-uk/

Vad för tryck ska användas i Luleås lager? Jag förvånas över den lilla volymen. Det är betydligt mindre volym än min bostad. Typ samma volym som en etta på 40 kvm. Och ska kosta 250 miljoner? Kan dom ha skrivit fel någonstans?

Ifall lagret i Halland du nämner hade haft samma volympris skulle det kostat en biljon kr, alltså tusen miljarder kr. Det är iofs gjort för naturgas, som är en större molekyl, dvs konstruktionen behöver inte vara lika tät, och därmed kanske inte lika dyr. Vad kostade lagret i Halland att bygga?
Citera
2021-11-14, 15:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
OT, Det kommer inte att bli tio miljarder. Nya prognoser som analyserat befolkningsutvecklingen visar att det kommer att peaka på drygt nio miljarder för att sedan börja minska ganska kraftigt och 2100 kommer jordens befolkning att vara mindre än idag.

Jag är skeptisk mot FNs befolkningsprognoser
Jag tror att det finns anledning att vara skeptisk mot FNs prognoser om befolkningsutvecklingen. Dom har under lång tid haft en tendens att vara optimistiska, dvs. att underskatta befolkningsutvecklingen.

Just nu finns det ca 7,9087 miljarder människor på Jorden. 8 miljarder passeras om ungefär ett år.

Det här tror jag är en realistisk prognos, dvs. 10 miljarder runt 2055.
https://natverketpopulation.com/nyligen-publicerade-tidningsartiklar/

Sveriges GDP är ca tre gånger globalt medel. Om det finns två miljarder fler människor om drygt 30 år. Om alla tio miljarder vill ha vår standard, vår konsumtion och vår energiförbrukning så behövs ungefär fyra gånger så mycket energi som finns i dag. Det finns ingen känd energikälla som kan matcha det kravet. Det finns inte odlingsbar areal så att livsmedelsproduktionen kan ökas så att alla får mat. Om klimatet är oförändrat. Om det är 2-3°C varmare än nu så kommer avkastningen från jordbruk troligen att minska.

Hoppfullt?
Finns det hopp eller är det blablabla som gäller?
Jag tror inte på Jordens eller mänsklighetens undergång. Men, jag är övertygad om att vi är inne på en väg där resultatet inom 30 till 60 år kommer att vara allt annat än vackert.

Citera
2021-11-14, 15:46
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, naturligtvis inte, den beror på AGW.

Åter är du lika ovillig att ge källor. Visst, du kan hitta rekonstruktioner som ger sådana hopp, men dessa vore mer trovärdiga om det inte vore så att de sker vid olika tillfällen i alla olika rekonstruktioner och att de försvinner när man tar med fler proxies.
https://arstechnica.com/science/2021/11/scientists-extend-and-straighten-iconic-climate-hockey-stick/?comments=1

Ha ha om du tittar på jordens historiska temperaturer så lär du dig snabbt att det inte är VÄRMEN som varit problemet, utan KYLAN.

Mänsklighetens stora utmaning blir om temperaturen SJUNKER fem grader, inte STIGER.

Du åker kanske utomlands varje år till länder som har 15 grader högre medeltemperatur än Sverige.
Upplever du det som något problem?
Citera
2021-11-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Ha ha om du tittar på jordens historiska temperaturer så lär du dig snabbt att det inte är VÄRMEN som varit problemet, utan KYLAN.
Du har en tendens att byta ämne istället för att belägga vad du redan sagt. Kyla skulle kunna vara ett problem om det vart kallare, men eftersom det blir varmare är inte det något jag oroar mig över.
Citat:
Du åker kanske utomlands varje år till länder som har 15 grader högre medeltemperatur än Sverige.
Upplever du det som något problem?
En del från de länderna åker istället på semester till Sverige. Innebär det att 15 grader kallare medeltemperatur på jorden inte är något problem?
Citera
2021-11-14, 15:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Vad för tryck ska användas i Luleås lager? Jag förvånas över den lilla volymen. Det är betydligt mindre volym än min bostad. Typ samma volym som en etta på 40 kvm. Och ska kosta 250 miljoner? Kan dom ha skrivit fel någonstans?

Ifall lagret i Halland du nämner hade haft samma volympris skulle det kostat en biljon kr, alltså tusen miljarder kr. Det är iofs gjort för naturgas, som är en större molekyl, dvs konstruktionen behöver inte vara lika tät, och därmed kanske inte lika dyr. Vad kostade lagret i Halland att bygga?

Hybrit har väl inte av någon sålts in som billigt?

Kanske borde "mer pengar till Luleå" vara en alternativ benämning på Hybrit? En del tycks tycka att minskade utsläpp av växthusgaser får kosta hur mycket som helst.

I bilar med bränsleceller är 600 bar ett vanligt tryck i vätgastankarna. Räckvidden hos t.ex. Toyota och Hyundai med bränsleceller är ca 600 km på en tank om jag minns rätt.

Ca 200 bar är trycket i t.ex. syrgasflaskor som används inom vården.

Jag har inte hittat vad gaslagret i Skallen i Halland kostade att bygga. Mitt intryck är att det byggdes som en försöksanläggning av Sydkraft. Lagret färdigställdes 2003.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in