Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-07, 18:23
  #301
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ursprunget till rätten biff stroganoff har vi väl diskuterat tidigare i tråden?
https://en.wikipedia.org/wiki/Beef_Stroganoff
Exakt vad det ursprungliga receptet innehöll kan man ju diskutera men biff, senap och smetana är väl ingen vågad gissning.


Ursprunget till rätten korv stroganoff är däremot lite mer oklart och det borde väl vara ett svenskt/nordiskt recept. Finns korv stroganoff utanför norden?

I min Bonniers kokbok från 1960 saknas korv stroganoff men det finns med i Vår kokbok från 2005:
- Falu-, frukost- eller grillkorv
- lök
- tomatpuré
- grädde
- persilja.

Här saknas mao senap.
Så visst, vi kan diskutera senapens vara eller icke vara i en korv stroganoff.
Men man kommer inte ifrån att en korv stroganoff ursprungligen är ett mycket enkelt recept med få ingredienser: Korv av typ falukorv, lök, grädde, tomatpuré och eventuellt senap.

Och någonstans måste man ändå inse att om man har i soja, curry, kantareller, bostongurka och chorizo så handlar det inte längre om en stroganoff.


Edit: med korv av typ falukorv menar jag en typisk svensk emulsionskorv. Falu, frukost eller liknande.

Enligt vad jag läst på nätet skall måltidshistorikern Richard Tellström mena att Korv Stroganoff skapades med inspiration av Biff Stroganoff, givetvis, i svenska skolkök i mitten på femtiotalet .

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...nns-for-skolan

Då ingick knappast några fantasifulla detaljer och inte heller färska grönsaker och kryddor.

Korv, tomatpuré eller möjligen ketchup i någon form, lök, och mjölk/ grädde bör vara givna. Senap borde ingått, men körde man verkligen med dijon i skolbespisningen vid denna tid?

Så falukorv, gul lök, tomatpuré/ ketchup, senap av någon typ, mjölk/ grädde och inte mycket annat borde betraktas som äkta Korv stroganoff som man sedan kan lägga till saker utifrån tycke och smak.

Gul lök stekt i smör för sig. Falukorv i stavar stekt i smör för sig själv och där kan på slutet blandar ner tomatpuré. Slå ihop. Slå på grädde eller gräddmjölk. Ha i senap, förmodligen av svensk slät typ. Möjligen dijon. Låt koka ihop.

Skall man ha något grönt är det persilja, dill, gräslök eller körvel som gäller. Traditionella svenska kryddväxter.
Citera
2021-11-08, 20:48
  #302
Medlem
Sladdarens avatar
Mixa ner en jädrans massa olika grönsakmix broccoli, blomkål u name it till 1/2 cm bitar och blanda i din tomatgräddiga sås med korv / korvstroganoff. Lägg locket på stekpannan och puttra sakta och länge och rör om med såsen och korven i

Nån bekant så att att han har brunsås och gräddsås pulver blandat till korvstroganoff men kompletterar med tomatpure med grädde, lök ??

en annan sa att han körde med kycklingbuljong och redning sen tomatpure och korven, lök... nja

En tredje sa att han kör ketchup i bara och aromat , blandpeppar, vitlök och lökpulver till korven med grädde
Citera
2021-11-08, 20:52
  #303
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Mixa ner en jädrans massa olika grönsakmix broccoli, blomkål u name it till 1/2 cm bitar och blanda i din tomatgräddiga sås med korv / korvstroganoff. Lägg locket på stekpannan och puttra sakta och länge och rör om med såsen och korven i

Nån bekant så att att han har brunsås och gräddsås pulver blandat till korvstroganoff men kompletterar med tomatpure med grädde, lök ??

en annan sa att han körde med kycklingbuljong och redning sen tomatpure och korven, lök... nja

En tredje sa att han kör ketchup i bara och aromat , blandpeppar, vitlök och lökpulver till korven med grädde
Vad i helvete, i ärlighetens namn. Nog för att folk får kalla deras hopkok vad de vill, men i dessa rader fann jag inga spår av det vanligt hederligt folk kallar korv stroganoff.

Brunsås, aromat, kycklingbuljong, grönsaksmix. Nä, någon jävla ordning får det vara!
Citera
2021-11-08, 20:54
  #304
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Vad i helvete, i ärlighetens namn. Nog för att folk får kalla deras hopkok vad de vill, men i dessa rader fann jag inga spår av det vanligt hederligt folk kallar korv stroganoff.

Brunsås, aromat, kycklingbuljong, grönsaksmix. Nä, någon jävla ordning får det vara!

Precis håller med... men cremefraishe i då? ev smaksatt sådan, nu jäsiken :-)
Citera
2021-11-08, 20:59
  #305
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Precis håller med... men cremefraishe i då? ev smaksatt sådan, nu jäsiken :-)
CF går utmärkt. Jag kör alltid med CF i stroganoff, för att få lite syra. Men, aldrig smaksatt.

Stroganoff är ju en väldigt enkel rätt, varför krångla till det? Om korven är härsken kan jag förstå kryddhysterin, inte annars.
Citera
2021-11-08, 21:11
  #306
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
CF går utmärkt. Jag kör alltid med CF i stroganoff, för att få lite syra. Men, aldrig smaksatt.

Stroganoff är ju en väldigt enkel rätt, varför krångla till det? Om korven är härsken kan jag förstå kryddhysterin, inte annars.

Det är lätt hänt att det inte blir korvstroganoff med andra ord direkt nåt annat åker i och så är det tack å lov. Ja bara gav lite andra korvsås recept kan man säga

Korven är ju ochså redan salt så utrymmet för sälta är väldigt begränsat. Kanske rödvin eller vit vin och osaltad fond buljong skulle kunna vara en variant

3 sorters senap har jag testat och det vart gott

alla sorters lök kanske ochså men inte vitlök
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2021-11-08 kl. 21:13.
Citera
2021-11-08, 21:34
  #307
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Det är lätt hänt att det inte blir korvstroganoff med andra ord direkt nåt annat åker i och så är det tack å lov. Ja bara gav lite andra korvsås recept kan man säga

Korven är ju ochså redan salt så utrymmet för sälta är väldigt begränsat. Kanske rödvin eller vit vin och osaltad fond buljong skulle kunna vara en variant

3 sorters senap har jag testat och det vart gott

alla sorters lök kanske ochså men inte vitlök
Om man ska vara petig är det väl smetana man ska ha, men CF är rätt nära. Inget fel i att pimpa recept. Jag gör det alltid, men om jag gör falukorv med brunsås, aromat och ketchup skulle jag inte presentera det som en korv stroganoff för en gäst. 😂
Citera
2021-11-09, 21:53
  #308
Medlem
Efter att ha sett Markus Aujalay ösa färsk dill över Korv Stroganofen så provade vi det själva en gång. Jäklar så gott det är till.
Prova.
Citera
2022-05-11, 20:40
  #309
Medlem
den godaste Jag gjort är en ändring på Markus A.s

Tar bort 1dl Mjölk i hans recept och 0.5dl grädde. Har i istället ca 1.5dl Cremefraiche
Våga prova dom smaksatta även. Den med vitlök är fantastisk , och den med Chili för Variation.
Även med Örter. Men är du en tråkig sate kör naturell.

Detta gör mkt för smaken och konsistensen

https://www.youtube.com/watch?v=A3bMi5Q3pvw

Ingredienser för 4 pers

700-800 g falukorv
smör till stekning
1 gul lök
3 msk tomatpuré
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk MINSKA 1dl till 3dl
2 dl vispgrädde Minska 0.5dl till 1.5dl
TILLSÄTT CREMEFRAICHE 1.5dl

1 msk dijonsenap
1 msk grov osötad senap
1 msk söt senap
salt och svartpeppar
rikligt med färsk dill
4 dl ris, 7,5 dl vatten

Gärna Jasminris. Eller Basmati.
Undvik den trista normala risen , den är ju vidrig anser jag
Citera
2022-05-12, 20:24
  #310
Medlem
flippwrs avatar
https://www.kokaihop.se/recept/korv-stroganoff
Purjolök och gul lök i stroganoff är väldigt gott!
Citera
2022-05-12, 21:35
  #311
Medlem
Perfect10s avatar
Även morot och selleri är gott att dryga ut alla gryträtter med.
Fast just korv stroganoff är nog godast enkel, dvs korv, lök, grädde tomatpure och senap.
Citera
2022-05-12, 22:52
  #312
Medlem
Enterprises avatar
Jag föredrar Biff Stroganoff.
Men om man nu nödvändigtvis vill göra en Korv Stroganoff, varför inte använda en lite mer välsmakande korv än just Falu?
Pressad potatis till är godare än ris.

Edit:
Såg just en till synes god korv-variant:
https://receptfavoriter.se/recept/st...v-chorizo.html
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2022-05-12 kl. 23:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback