2016-09-09, 15:04
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
det är fel om det är så mkt att det smakar senap, men däremot senap i liten mängd kan förstärka smaken av falukorv

Så en liten mängd senap förstärker endast korvsmaken, men det kommer inte att smaka senap överhuvudtaget? I så fall kanske jag prövar nästa gång jag lagar korv stroganoff.

Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Har många gånger i livet känt av en senapssmak, därför har det satt sig.
Oavsett om det är standard eller inte, det gör inte maträtten sämre. Något ovanligt är det då inte iaf.

Jag sa aldrig att det är ovanligt med senap. Sa bara att jag aldrig har lagat eller ätit korv stroganoff med senap. Åtminstone har det aldrig smakat senap när jag har ätit korv stroganoff som andra har lagat. Samtidigt som ett klassiskt recept på korv stroganoff inte innehåller senap, så det är inte standard. Det betyder inte att det är ovanligt.
Citera
2016-09-09, 15:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Är det? Jag kan inte minnas något recept på korv stroganoff med senap när jag har valt att söka på nya recept för att variera min stroganoff då och då. Nu när jag söker på korv stroganoff + senap så hittar jag ju en del recept. Men det är knappast en klassisk stroganoff. Jag kan heller inte minnas att jag någonsin har ätit korv stroganoff där jag har känt senapsmaken. Så senap är nog knappast standard. Var har du fått det ifrån?

Om vi nu ska snacka om klassisk stroganoff så bör vi väl prata om originalet biff stroganoff. Korv-varianten måste väl ändå ses som ett vidareutvecklat recept anpassat för mindre plånböcker.

Och Biff Stroganoff innehåller senap.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biff_Stroganoff
Senast redigerad av madtop 2016-09-09 kl. 15:16.
Citera
2016-09-09, 15:21
Medlem
Kokettes avatar
tror att jag eventuellt bett om recept tidigare och glömt. jag söker skolmatsvarianten. hur får jag min korvstroganoff att smaka mellanstadium? fattar att skolorna kanske tillagar på olika sätt men ändå.
Citera
2016-09-09, 16:07
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Så en liten mängd senap förstärker endast korvsmaken, men det kommer inte att smaka senap överhuvudtaget? I så fall kanske jag prövar nästa gång jag lagar korv stroganoff.

Jag sa aldrig att det är ovanligt med senap. Sa bara att jag aldrig har lagat eller ätit korv stroganoff med senap. Åtminstone har det aldrig smakat senap när jag har ätit korv stroganoff som andra har lagat. Samtidigt som ett klassiskt recept på korv stroganoff inte innehåller senap, så det är inte standard. Det betyder inte att det är ovanligt.

Senap är väldigt vanligt. Nu är ju inte tanken att hela stroganoffen ska smaka senap. Lika lite som att allt ska smaka svartpeppar bara för att man råkar ha det i.

Senapen är mer en krydda som förhöjer det övriga. Senap ger ett djup. Då pratar vi Max en tesked av den franska varianten i min stroganoff.
Citera
2016-09-09, 18:30
Medlem
christerys avatar
Lök verkar gå ner i en variant, nu är hon som lagar den inte helt svensk så det kan vara en egen kryddning. En bra släng med socker for i åxå, dom är inte helt friska i skallen Thailändskorna.

Lite socker pga att det lyfter smakerna, men fan inte en matsked.

Men hon höll sig ifrån 12 chilis/portion i alla fall, troligen försvenskad och förstörd.

https://www.youtube.com/watch?v=_x9U3PUH3Cc

Ju mer jag kikar efter samma maträtt, desto mer märkliga varianter hittar jag.

EDIT: Verkar vara jag som inte fattat detta.... https://www.youtube.com/watch?v=uxZTS0vb--c
lök och senap.
Senast redigerad av christery 2016-09-09 kl. 19:01. Anledning: Hittade en till, med senap åxå
Citera
2016-09-09, 18:47
Medlem
MonkMans avatar
En korvstroganoff utan hackad persilja skulle jag knappt kalla for korvstroganoff, det ar A och O i min bok. Sen kan man ha i lite av vad man sjalv tycker ar gott, senap, konjak m.m. Ats med ris, ett glas kall mjolk och en knackemacka med lagrad ost. Nagot annat finns inte...
Citera
2016-09-09, 19:40
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
det är fel om det är så mkt att det smakar senap, men däremot senap i liten mängd kan förstärka smaken av falukorv

När vissa människor sprutar i Slotts-senap i maten känner jag av det ordentligt
Dijon är att föredra.
Citera
2016-09-12, 19:43
Medlem
Big Bosss avatar
Så här brukar jag göra:

Cirka en halv ring falukorv (300-400 g ungefär) av god kvalité. Brukar använda Härryda karlsson
1 gul lök
5 dl gräddmjölk (hälften grädde, hälften mjölk) eller en burk Smetana och någon Dl mjölk. Beroende på vad för karaktär man vill ha.

2 Msk delikatesskryddad tomatpuré
1 msk soyasås
1 msk Djionsenap
Ibland oregano efter smak
Färskmalen svartpeppar efter smak o salt efter smak.

Ibland har jag i en tärning köttbuljong också om jag inte kör med soyasås eller så. Ibland har jag lite sriracha sås eller sambal i också om jag vill ha den spicy.

Steker först falukorven i lite smör några minuter tills den fått färg och pepprar den, sen häller jag i tärnad lök o låter det steka med i några minuter också. Sen blandar jag i tomatpuré, senap o soyan o gojsar runt blandningen o låter det värmas i stekpannan 1-2 minuter. Sen häller jag på gräddmjölken o låter det koka upp o låter det puttra tills det reder sig o blir gött såsigt. Ingen extra redning ska behövas.

Sen är det klart, personligen gillar jag servera pasta till. Men jag är en sucker för pasta så.
Senast redigerad av Big Boss 2016-09-12 kl. 19:47.
Citera
2016-09-12, 19:54
Medlem
BewilderedHulders avatar
Fräs lök och korv med hög kötthalt rejält så att det får färg. Häll i matlagningsgrädde och skitmycket tomatpuré plus en god mörk oxbuljong. Sjud. Servera.
Senast redigerad av BewilderedHulder 2016-09-12 kl. 19:58.
Citera
2016-09-12, 21:09
Medlem
MeanMEs avatar
Kör Garants falukorv.
Lök.
Vitlök.
Creme fraishe 1-2 burkar.
Felix ketchup, för att den är syrligare än t.ex Heintz.
Rosmarin / dragon / oregano eller vad man nu har hemma.
Salt och peppar.

Svårare än så behöver det inte vara för att vara helt ok.
Serveras med fördel till pastapennor, fjärilar eller snäckor om du har mycket CF i.
Citera
2016-11-10, 12:20
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nudlar, Spätzle, Knödel, Risoni, samt bröd (helst vitt).

~Paul~

Jag gjorde en Korvstroganoff med "ris" (Risoni) igår.
Blev hur bra som helst, visste inte att det fanns.
Jag körde:
400g falukorv
3dl grädde
350g hackar gullök
1 burk mütti krossade tomater
en halv tub Slotts Tomatpuré Delikatesskryddad
Smakade av med salt

3DL av Risoni hade jag till det hela, fick 6 portioner.
Citera
2016-11-10, 12:51
Medlem
SurTrollets avatar
Orkar inte läsa hela tråden så jag vet inte om det är sagt/nämnt tidigare eller ej(?) men min sambo brukar ha i en rejäl "klick" (säkert någon deciliter?) och det tycker jag är gott iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in