Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Har överklagandet till hovrätten inkommit inom besvärstiden, är gubben fortfarande hemma. Hi. Hi.
Jag är inte så säker på det. Förlikningen, som är det som domstolen fastställt och som nu överklagats, innehåller egentligen bara en överrenskommelse om att Esb ska medverka till slutförandet av affären enligt det ursprungliga köpekontraktet. Även om han, vilket jag starkt tvivlar på, skulle nå framgång i sitt överklagande så har han ju oavsett redan slutfört affären och skrivit under köpebrevet. Så först ska han lyckas att ogiltigförklara förlikningen, sedan ska han i nästa steg få köpet ogiltigförklarat också (köpet i sig är ju inte beroende av förlikningen, den innebar ju bara att han skulle slutföra köpet).
Har mycket, mycket svårt att se hur Esb ska kunna få köpet hävt på juridiska grunder. Hans enda realistiska möjlighet som jag kan se är att EB skulle frivilligt gå med på att häva köpet, och det tvivlar jag starkt på att hon kommer att göra. Men visst, märkligare saker har ju hänt förr…