2021-11-09, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
För att inte tala om hyrorna. Inte skulle ju fastighetsägarna acceptera hyreshöjningar om 1-2% vid boräntor på 5%+

Hyrorna som är höga idag ju är ett resultat av den höga inflationen.

Detta gäller:

Hög inflation (6-7%)
Dyra bostäder
Höga hyror.
2021-11-09, 17:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hur stor del av Sveriges befolkning bor på sådana avlägsna tomter? 5%?
Det är en fråga du skall ställa till den jag svarade. Det var denne som talade om dessa tomter och gav en vettlös prisindikation.

Men du och den jag svarade har väl en nära relation. Det borde ni kunna reda ut ganska enkelt. Eller är ni inte på speaking terms med varandra.
2021-11-09, 17:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja, alltså... Folk som ugglat i sina hyresrätter här i tråden sedan 2010 verkar inte förstå att alla skulle drabbas mer eller mindre av en bostadskrasch.
Jag brukar uppmärksamma att om bubbelpratarna får som dom drömmer om kommer Stockholm att vara som Kramfors. Och då kan dom lika gärna flytta till Kramfors redan nu på en gång.

Av någon anledning tror dom att dom skall vara opåverkade, och samhället i stort skall vara opåverkade. Bara de som lånat och köpt bostäder skall plötsligt få sämre ekonom och ingen annan skall påverkas.

Och så skall dom (bubbelpratarna) kunna köpa BR på östermalm för en spottstyver, och ingen annan skall vara intresserad av att konkurrera. Lite orättvist mot naiva personer att kalla detta naivt.

Citat:
För nuvarande BNP och konsumtion hålls upp av låga räntor och minimala amorteringar. Börjar bolånekollektivet betala av lån för snabbt rasar ekonomin.
Så gott som alla länder uppfyller följande relation: Total debt/capita = k* BNP/Capita
k blir inte exakt lika. Varierar en aning.

Bör gå att förstå varför det blir så.
2021-11-09, 17:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ingen speciellt stark koppling mellan privata bolåneräntor och hyres-nivåer eller -höjningar. Möjligtvis spelar inflationen in.
Fastighetsbolagens räntor korrelerar med privatpersoners bolåneräntor.
Borde gå att förstår att det blir så. Båda är kopplade till en fastighet som pant.

Och när dessa räntor stiger så stiger hyrorna. Den som menar att det inte blir så har en ganska svår förklaringsbörda. Kapitalkostnaden stiger för Fastighetsbolaget. Och de enda som kan betala det är hyresgästerna.

Det blir tuffare för hyresgäster när räntan stiger. De kommer inte undan hyreshöjning.

Men t ex en villaägare kan minska ned ränteutgiften på olika sätt. Genom att sälja av någon annan tillgång och amortera ned skulden. Eller genom att låna till räntan som jag nämnde tidigare.
2021-11-09, 17:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Det finns väl inget som hindrar staten från att skära i olika budgetar för att finansiera ett ökat ränteavdrag? Det skulle även vara möjligt att låna upp och öka statsskulden för att finansiera ökat ränteavdrag. Om allt för stor del av folks disponibla inkomst börjar gå till att betala räntor kan det ge kedjeeffekter som riskerar att bli otroligt kostsamma.
Visst.
Det är dock så att skattesystemet baseras på några principer.
Det är inte så att skatter och avdrag är rent godtycke.
Därav att jag säger att man behöver höja kapitalskatterna om man vill höja ränteavdragen.
Och det lär inte ske. Och då blir det ingen höjning av ränteavdragen heller. Jag rekommenderar folk att bara glömma den iden.

Citat:
Delvis, det var otroligt många konsultbolag som drabbades också. Även om exempelvis IT-branschen inte drabbades vidare hårt av corona så skedde någon slags reaktiv panik där alla konsulter skulle sägas upp så snabbt som möjligt.
Det blir då ett bekymmer för konsultbolagen. Egenkonsulter får leva på besparingar då.
Fick konsulterna del av permitteringsbidragen då?
Eller var dom tillbaka i uppdrag ganska snabbt?
2021-11-09, 18:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Parti A vill lösa den skenande räntan med ett ökat ränteavdrag.
Finns något sådant parti?

Citat:
Parti B vill låta större delen av hushållens disponibla gå till räntekostnader och låta bostadsmarknad, jobb och välfärd klappa ihop under x antal år.
Ränta är bara omfördelning från låntagare till långivare.

I slutändan är det hushåll som är nettolåntagare som betalar till hushåll som är nettolångivare.
(Lite friktion finns i det. Det ska ju administreras också).

Om någon menar att inbetald ränta tar vägen någon annanstans så får ni ta och berätta var, och hur den vägen ser ut.
2021-11-09, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Visst.
Det är dock så att skattesystemet baseras på några principer.
Det är inte så att skatter och avdrag är rent godtycke.
Därav att jag säger att man behöver höja kapitalskatterna om man vill höja ränteavdragen.
Och det lär inte ske. Och då blir det ingen höjning av ränteavdragen heller. Jag rekommenderar folk att bara glömma den iden.

Det blir då ett bekymmer för konsultbolagen. Egenkonsulter får leva på besparingar då.
Fick konsulterna del av permitteringsbidragen då?
Eller var dom tillbaka i uppdrag ganska snabbt?

Fast ränteavdraget trappas av till 20% efter taket på 100 000 kr. Trappas kapitalskatter också ned till 20% efter vinst på över 100 000 kr?
2021-11-09, 18:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ok den var inte ens driven av bostadsmarknaden utan kommersiella fastigheter till följd av avregleringen av krediter.
Alla kriser har sin egen skepnad och egen logik, att avfärda risken för en priskrasch eller större korrektion med argumenten att det händer ”sällan” eller att kraschen år x eller y berodde på en viss sektor eller politik är naivt.
Det enda vi vet är att nästa kris inte ser ut som den förra, annars skulle den inte uppstå.
Sen är frågan hur djup den blir och om den går att parera helt eller delvis. Men att vi kommer se kriser framöver kan vi vara tämligen säkra på.
2021-11-09, 19:42
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och nu börjar statens lånekostnader klättra uppåt pga de förväntade kraftigt stigande kostnader för ekonomiska lycksökare!
Är det massinvällningen som är bostadsmarknadens svarta svan.

Citat:
Jag beskriver fakta lilla vän, att det som nyss inte kunde stiga dvs räntan helt plötsligt visar tecken på att just stiga!

Vi har alla hört att priset på pengar kommer vara låååågt i 10 år till, bara titta på bankernas 10 åriga utlångingsräntor har det hetat.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja att tioåringen ligger under 1% visar helt tydligt att marknaden räknar med extremt låga räntor under denna tidsperiod: https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Det är också lite lustigt att se kommentarer här om att nu ska räntan skjuta i höjden så fort marknadsräntorna ökar några tiondelar. I somras när tioåringen gick till 1% såg vi direkt sådana kommentarer här men jag säger samma nu som då, det krävs betydligt mer än detta för att säga att lågräntetiden är ens på väg mot ett slut.

Efter sommarens uppgång till 1% föll den tillbaks till 0,5% och nu har den gått upp till 0,9% igen.

Citat:
Strutsen har talat, Sverige går mot ett kraftigt ökat lånebehov men räntorna kommer inte påverkas?
Sverige och bostadsmarknaden går mot en hård landning.

Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Roas av att folk tror att experter kan förutse framtida ränteläge, priser och liknande. Det finns bra data som visar att s k experter alltid förutspår att rådande trend ska fortsätta. De förutspår alltså, för att ta ett för tråden relevant exempel, lägre räntor så länge räntorna sjunker, sedan byter de fot lite efter att räntorna börjar stiga. På så sätt kan de, lite som en klocka som står helt stilla, ha rätt ibland, bara aldrig när det skulle göra någon faktisk nytta.

Måste säga att det är extremt roligt att gräva i den här nästan 7 000 sidor långa tråden för övrigt. Ovanstående är mitt under brinnande flyktingkris 2015!

Det är samma visor om och om igen oavsett årtal med några få sansade individer så som Svenne-i-Banan och Epistemologen som försöker tona ner domedagsprofeterna!
Senast redigerad av Tillbakablicken 2021-11-09 kl. 19:48.
2021-11-09, 19:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Måste säga att det är extremt roligt att gräva i den här nästan 7 000 sidor långa tråden för övrigt. Ovanstående är mitt under brinnande flyktingkris 2015!

Det är samma visor om och om igen oavsett årtal med några få sansade individer så som Svenne-i-Banan som försöker tona ner domedagsprofeterna!
Jag trodde iofs inte att RB skulle pumpa ut 700 +miljarder för att hålla igång konjunkturen, eller att det skulle pumpas ut tusentals och åter tusentals miljarder internationellt.
Men nu har den eftertraktade inflationen gjort entré och marknadsräntorna börjat att stiga.
FED skall sakta minska stödköpen, gör ECB och RB detsamma så kommer räntorna fortsätta att klättra.
Sen kan man hoppas att det får stopp på inflationen och vi landar runt 2 % där vi vill ligga.
Men sjunker inte inflationen tillbaka så är det andra tider som stundar.
Om sedan RB låter räntan ligga still till 2024 i det perspektivet hjälper inte, lånekostnaden stiger oavsett, även om nivåerna är låga.
Att invandringen effektivt suger ut resurser från samhället och ekonomin behöver man nog vara miljöpartist för att inte fatta.

Vi får som sagt se, att vi går mot undergången om bopriserna sjunker kraftigt har jag aldrig påstått, däremot kommer ett antal 10.000 st individer som kommit in på slutet eller av andra orsaker sitter maxbelånad att ta stryk.
Absoluta majoriteten kommer att fortsätta sina liv som vanligt, en del av dem en illusion fattigare.
Senast redigerad av Sonnenwende 2021-11-09 kl. 19:56.
2021-11-09, 22:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Fastighetsbolagens räntor korrelerar med privatpersoners bolåneräntor.
Borde gå att förstår att det blir så. Båda är kopplade till en fastighet som pant.

Och när dessa räntor stiger så stiger hyrorna. Den som menar att det inte blir så har en ganska svår förklaringsbörda. Kapitalkostnaden stiger för Fastighetsbolaget. Och de enda som kan betala det är hyresgästerna.

Det blir tuffare för hyresgäster när räntan stiger. De kommer inte undan hyreshöjning.

Men t ex en villaägare kan minska ned ränteutgiften på olika sätt. Genom att sälja av någon annan tillgång och amortera ned skulden. Eller genom att låna till räntan som jag nämnde tidigare.

Allmännyttiga bostadsföretag har låg belåning. Enligt en rapport så var det 5k/kvm i Göteborg. Svenska bostäder i Stockholm har räntekostnader på 113MSEK med en omsättning på över 3 miljarder, alltså mindre än 4% av hyran (1200kr/kvm/år). Du kan väl räkna lite på hur en tredubblad räntekostnad påverkar då. Jämför sen med en bostadsrätt med 85% belåning i Stockholms innerstad köpt 2020.
2021-11-09, 22:34
Bannlyst
Citat:

Det är samma visor om och om igen oavsett årtal med några få sansade individer så som Svenne-i-Banan och Epistemologen som försöker tona ner domedagsprofeterna!

"Dvs, bubblan finns inte. Argumentet: den här ju inte spruckit nämnvärt en enda gång sedan 1993. Det är annorlunda nu". Fast du kan inte förklara varför för du vet inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in