Citat:
Ursprungligen postat av
Tillbakablicken
Måste säga att det är extremt roligt att gräva i den här nästan 7 000 sidor långa tråden för övrigt. Ovanstående är mitt under brinnande flyktingkris 2015!
Det är samma visor om och om igen oavsett årtal med några få sansade individer så som Svenne-i-Banan som försöker tona ner domedagsprofeterna!
Jag trodde iofs inte att RB skulle pumpa ut 700 +miljarder för att hålla igång konjunkturen, eller att det skulle pumpas ut tusentals och åter tusentals miljarder internationellt.
Men nu har den eftertraktade inflationen gjort entré och marknadsräntorna börjat att stiga.
FED skall sakta minska stödköpen, gör ECB och RB detsamma så kommer räntorna fortsätta att klättra.
Sen kan man hoppas att det får stopp på inflationen och vi landar runt 2 % där vi vill ligga.
Men sjunker inte inflationen tillbaka så är det andra tider som stundar.
Om sedan RB låter räntan ligga still till 2024 i det perspektivet hjälper inte, lånekostnaden stiger oavsett, även om nivåerna är låga.
Att invandringen effektivt suger ut resurser från samhället och ekonomin behöver man nog vara miljöpartist för att inte fatta.
Vi får som sagt se, att vi går mot undergången om bopriserna sjunker kraftigt har jag aldrig påstått, däremot kommer ett antal 10.000 st individer som kommit in på slutet eller av andra orsaker sitter maxbelånad att ta stryk.
Absoluta majoriteten kommer att fortsätta sina liv som vanligt, en del av dem en illusion fattigare.